31.01.2012

فشار آلمان به چین برای کاهش خرید نفت ایران

بی‌بی‌سی: یک مقام دولت آلمان می گوید که آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور در سفرش به چین، از این کشور آسیایی خواهد خواست که از واردات نفت خام از ایران بکاهد.

در همین حال، نتایج یک بررسی نشان می دهد که واردات نفت چین و کره جنوبی از ایران در سال گذشته میلادی افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا هفته گذشته تصمیم به تحریم نفتی ایران از تیر ماه گرفت ولی رهبران اروپا و آمریکا می خواهند چین، بزرگترین خریدار نفت ایران، به صف تحریم کنندگان ملحق شود، یا دست کم میزان خریدش را پس از اجرای تحریم اروپا، افزایش ندهد.

هدف از این تحریمها فشار به جمهوری اسلامی برای توقف غنی سازی اورانیوم و از سرگیری مذاکرات است.

یک مقام دولت آلمان در آستانه سفر چهارشنبه خانم مرکل به چین به خبرنگاران گفت: “به نفع آلمان است که چین وارداتش از ایران را افزایش ندهد و اگر چین بتواند وارداتش را کاهش دهد، خیلی خوب می شود.”

در اوایل ماه جاری میلادی، تیموتی گایتنر، وزیر دارایی آمریکا، نیز در سفر به پکن کوشید رهبران چین را متقاعد کند که از حمایت از ایران دست بکشند، ولی به موفقیتی دست نیافت.

مقامهای چین تحریمهای یکجانبه اروپا و آمریکا علیه ایران را زیان بار خوانده و بر ادامه مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه پنج بعلاوه یک تاکید کرده اند. این گروه از پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی چین، روسیه، آمریکا، بریتانیا و فرانسه و نیز آلمان تشکیل شده است.

چین، دومین قدرت اقتصادی جهان، دومین خریدار بزرگ نفت خام در دنیاست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک بررسی تازه نشان می دهد که چینی ها در سال گذشته میلادی نسبت به سال پیشتر ۳۰ درصد نفت بیشتری از ایران وارد کردند.

همچنین واردات نفت خام کره جنوبی از ایران در سال ۲۰۱۱ نیز ۲۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

در مقابل نفت وارداتی ژاپن از ایران بیش از ۱۱ درصد افت داشته که در راستای برنامه های دولت این کشور برای اعمال فشار اقتصادی به جمهوری اسلامی است.

یوکیو ادانو، وزیر بازرگانی ژاپن می گوید که واردات نفت خام کشورش از ایران در پنج سال اخیر ۴۰ درصد کاهش یافته است.

ایران چهارمین فروشنده بزرگ نفت خام به ژاپن است و در سال گذشته میلادی حدود ۹ درصد نیاز این کشور را تامین کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates