07.02.2012

نگاه ژنیو عبدو به کنفرانس استکلهم و چند اما و اگر…

خودنویس: بخش تحلیل خودنویس: ژنیو عبدو، گزارشگر سابق گاردین در تهران که اینک مدیر بخش ایران «سنچوری فاندیشن» است، در پستی در وبلاگ سی‌ان‌ان، در باره کنفرانس دو روزه استکهلم نوشته است. عبدو می‌نویسد: «از اینکه می‌دیدم گروه‌های مختلف که با هم اختلاف‌ نظر داشتند، از “کرد”ها گرفته تا “سکولار”ها و «رهبران جنبش سبز»، و اینکه می‌خواستند که به نقطه مشترکی برسند، متعجب شدم» اما توضیح نمی‌دهد کدامین رهبر جنبش سبز در این همایش حاضر بوده است؟

عبدو که در دهه هفتاد شمسی در ایران گزارشگر بود، به خاطر فشارهای حکومت از ایران رفت و سال‌هاست که در آمریکا در حوزه ایران و خاورمیانه مشغول به کار است. این روزنامه‌نگار سابق در مطلبی برای بخش «جی.پی.اس» شبکه سی‌ان‌ان در باره همایش دو روزه استکهلم می‌نویسد.

عبدو معتقد است که گمانه‌زنی‌ها در باره حمله احتمالی اسرائیل به ایران عامل جمع شدن اپوزیسیون ایرانی به گرد همدیگر است. او می‌نویسد: «نزدیک به ۵۰ فعال سیاسی، استاد دانشگاه، وکیل و دانشجوی ساکن خارج از ایران در روزهای ۴ و ۵ فوریه در نقطه‌ای خارج از استکهلم دیدار کردند. میزبان، بنیاد اولاف پالمه، گروهی نزدیک به حزب سوسیال دموکرات سوئد بود که تاریخچه‌ای طولانی در حمایت از گروه‌های مخالف در سراسر جهان دارد.»

عبدو ادامه می‌دهد: « من به عنوان یک ناظر به آنجا دعوت شده بودم و از اینکه می‌دیدم گروه‌های مختلف که با هم اختلاف‌ نظر داشتند، از «کرد»ها گرفته تا «سکولار»ها و «رهبران جنبش سبز»، و اینکه می‌خواستند که به نقطه مشترکی برسند، متعجب شدم»

او در ادامه می‌نویسد: «اکثرا مخالف حمله نظامی بودند، اما بر این نیز متفق‌القول بودند که نظام جمهوری اسلامی را باید ساقط کرد. معتقد بودند که یک حمله به طور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند به شهروندان آسیب برساند، رژیم را قدرتمندتر کند و به هنگام واکنش ایران، ثبات را از منطقه دور کند.»

عبدو در بخشی دیگر می‌گوید: «فعالان معتقدند که یک جلسه مرتب و خوب برنامه‌ریزی شده می‌تواند آغاز اتحاد با اپوزیسیون داخل ایران باشد.»

این کارشناس حوزه ایران در پایان به گزارش پایانی این گردهمایی اشاره می‌کند که در آن، موفقیت این گردهمایی برای تداوم گفتمان میان اپوزسیون و اهمیت ایجاد یک اتحاد وسیع علیه دیکتاتوری و هرگونه تبعیض و نقض حقوق بشر و دست‌یابی به دموکراسی برپایه جدایی دین از حکومت و انتخابات آزاد منطبق بر استانداردهای بین‌المللی، قید شده است.

خودنویس: بر اساس تحقیقات انجام شده، هیچ‌کدام از رهبران سبز مورد اشاره خانم ژنیو عبدو در این جمع حاضر نبوده‌اند. حضور چند فعال سیاسی نزدیک به سبزها مانند آقایان توفیقی و اکبرین و محمد تهوری (همسر خانم فاطمه حقیقت‌جو که به این کنفرانس نرفته است) نیز قاعدتا نمی‌تواند معرف حضور رهبران سبز در این کنفرانس باشد. به علاوه، نمایندگان میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در جمع حاضر نبوده‌اند. به نظر می‌رسد نبود گزارشگران و ناظران مستقل مطلع از وضعیت اپوزیسیون و سیاست در ایران با اطلاع‌رسانی غیر دقیق در رسانه‌های خارج از کشور همراه شود. به علاوه، رجوع به برنامه‌های پیشین در لندن و پاریس که احتمالا ربطی به حمله اسرائیل نداشته، تحلیل اولیه خانم عبدو را زیر سوال می‌برد. از طرف دیگر، نگرانی برخی از فعالان خارج از کشور از حضور در این گردهمایی و قرار گرفتن در کنار گروه‌هایی، باعث طرح سوال‌های بیشتری در این باب است که احتمالا خانم عبدو قادر به پاسخ‌گویی‌شان نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates