29.02.2012

علی مطهری برای نخستین بار فاش کرد: بیش از 60 نفر در 30 خرداد کشته شدند

روز: علی مطهری، نماینده مجلس هشتم، و از منتقدان محمود احمدی‌نژاد، در مناظره‌ای با حمید رسایی، از اعضای جبهه پایداری و حامیان محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان تظاهرات اعتراضی در روز 30 خرداد سال 88 – یک روز پس از برگزاری نماز جمعه به امامت رهبر جمهوری اسلامی – بیش از 60 نفر بوده است.

این سخنان مطهری در حالی بیان شده است که وی چند روز پیش نیز در مناظره‌ای، از دانشجویان بسیجی تجمع کننده در مقابل مجلس با عنوان “ساندیس‌خور” یاد کرده بود، لقبی که منجر به شکایت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف از وی شد.

وی اکنون نیز در مناظره با حمید رسایی، با اشاره به این‌که “مدیریت بحران” اعتراضات پس از انتخابات را “ضعیف” خواند، اضافه کرد که به همین دلیل ” رهبری نیز مجبور شد که وارد عرصه شود و شعار‌ها در ‌‌نهایت علیه وی مطرح شد”.

وی همچنین اضافه کرد که جمهوری‌اسلامی به “مردم معترض” اجازه “حرف زدن و تجمع” نداده و تنها “باتوم‌ها را بالا بردیم و آن‌ها را کتک زدیم و در ۳۰ خرداد ۴۰، ۵۰ نفر کشته شدند”.

رسایی در واکنش به این سخنان مطهری، گفت: “بی‌بی سی چنین ادعایی را در رابطه با آمار کشته شدگان بعد از انتخابات نکرد که شما مطرح می‌کنید”. اما مطهری در پاسخ به وی، گفت: “تعداد کشته‌ها بیش از این نیز بود اما من خیلی کمتر گفتم”.

مطهری در بخشی از سخنان خود نیز با اشاره به تجمع در مقابل سفارت انگلیس، گفت: “در مجلس تصویب کردیم که سطح روابط ایران و انگلیس را تا حد کاردار تنزل دهیم و سفیر انگلیس را به صورت خفت باری از کشور اخراج کنیم، اما هجوم به سفارت انگلیس توسط عده‌ای که آقای رسایی نیز در آن روز و در آنجا نماز جماعت به پا کردند باعث شد که ما از انگلیس عذرخواهی نیز کنیم”.

وی چند روز پیش نیز در مناظهر‌ای با نبویان، از اعضای جبهه پایداری، با اشاره به تجمع در مقابل مجلس برای اعتراض به مصوبه مجلس پیرامون دانشگاه آزاد، گفته بود: “پس از تصویب این مصوبه دوستان آقای روانبخش فحش دادند و اراذل و اوباشی را جلوی مجلس آوردند، ماشین هایی با پلاک های یکی از نهادها جلوی مجلس پارک شده بود، در این تحصن چند ساعته تا توانستند به نمایندگان و ریاست مجلس توهین کردند”.

این سخنان مطهری در چند روز گذشته اما با انتقادات تند اصول‌گرایان مواجه شده است. سایت جهان‌نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی، نوشت: “تعبیر ساندیس‌خور پس از آن در مجموعه وب‌سایت‌های اقماری جریانات برانداز ساخته شد، که علل حضور میلیونی جمعیت تظاهرکننده در 9 دی و 22 بهمن 88 در خیابان‌های تهران و اکثر شهرهای بزرگ، برای‌شان غیرقابل درک و فهم شد. این عبارت ساخته شد تا هم‌پای راه‌پیمایی مهندسی‌شده و انتخابات مهندسی‌شده و راه‌پیمایی اتوبوس‌سواران و… موجودیت هویت جمعی ایرانیان را زیر سوال ببرد. وقتی عبارت ساندیس‌خور، در چارچوب یک ادبیات خاص تولید می‌شود، پرهیز یا استفاده از آن و در مقامی بالاتر تمسخر و ضدیت با آن، می‌تواند معنادار و جهت‌دهنده باشد… به‌کاربردن لفظ ساندیس‌خور، نشان‌دهنده رسوب ادبیاتی خطرناک، آزاردهنده و اغتشاش‌برانگیز است که اگر این لفظ با مجموعه محتوایی متناظر با آن در ذهن گوینده وجود داشته باشد، حتما نمی‌توان نام گوینده را در ردیف اهل انصاف قرار داد”.

در همین حال، حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی، اجتماعی فرمانده کل سپاه پاسداران، درباره جریان انتخاباتی که علی مطهری به عنوان یکی از سران آن مطرح است، گفت: “صدای ملت کاملا خطا می‌کند و از آب گل آلود ماهی می‌گیرد و آن‌ها نه برای قصد قربت بلکه جذب رای مردم به دولت نقد می‌کنند”.

مطهری، پس از عدم حضور در لیست جبهه متحد اصول‌گرایان، همراه با افرادی چون علی عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان، ائتلافی با عنوان “صدای ملت” را تشکیل دادند و اقدام به ارائه فهرست انتخاباتی جدا کردند.

این نماینده مجلس هشتم درباره علت تشکیل این ائتلاف گفته بود: “اگر جبهه پایداری به وحدت تمکین می کرد و فهرست نمیداد، سایر گروهها هم این کار را نمی کردند. اما آنها از اول زیر بار اتحاد نرفتند. وقتی یک گروه فهرست انتخاباتی مجزا می دهد، این حق برای دیگران هم ایجاد می شود و عدالت حکم می کند که دیگران هم بتوانند لیست بدهند”.

مطهری به همراه علی عباسپور، حمیدرضا کاتوزیان و مصطفی رضا حسینی از اصلی ترین افراد این جریان هستند. ابوالحسن نواب، معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز هم که نامش در دو فهرست دیگر قرار ندارد، در این لیست حضور دارد.

پس از اعلام موجودیت این جبهه انتخاباتی، سایت جهان‌نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی، نوشته بود علت عدم حضور این افراد در لیست جبهه متحد اصول‌گرایان “بخاطر مواضع عجیب آنها در دوران فتنه و پس از آن بوده است”.

این سایت همچنین در واکنشی به خبر انتشار فهرست انتخاباتی جدید، این‌گونه اظهارنظر کرده بود: “پیش از این نیز برخی گروه های شبه اصولگرا پس از آنکه موفق به سهم خواهی از جبهه متحد اصولگرایان نشده بودند اعلام کرده بودند که بصورت مستقل در انتخابات شرکت خواهند کرد”. این رسانه اصول‌گرا ارائه چنین فهرستی را مصداق “جرزنی و تفرقه‌افکنی” دانسته بود.

مطهری همچنین در روزهای گذشته در پاسخ به یک خبر روزنامه کیهان، خطاب به حسین شریعتمداری نوشته بود: “نمی دانم روش «چزاندن» و یا متهم ساختن هر کس که با کیهان اختلاف دارد چه لذتی برای شما دارد و یا تا کنون چه نتیجه ای جز دورکردن افراد از رهبر بزرگوار انقلاب (به دلیل جایگاه شما) داشته که دست بردار نیستید. یادآوری توصیه های دینی و نصیحت دوستان هم که اثر نکرده است… آیا شما و یا همفکرانتان مثل گردانندگان برخی بخشهای خبری شناخته شده رسانه ملی، هرگز اجازه نشر یا پخش تکذیبیه از گروه دوم و سوم را حتی از ذهن شریف عبور داده اید؟ آری، اگر با منتقدان و مخالفان «رادمردی و مروت» داشتیم امروز اوضاع طور دیگری بود. فتنه های درون را خاموش نکردیم که فتنه های بیرون چنین طولانی شد و البته هنوز هم دیر نیست”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates