29.02.2012

فهرستی که نیامده تکذیب شد: نگرانی اصول‌گرایان از جادوی مشایی

بخش تحلیل خودنویس: هرچند فهرست حامیان مشایی درنطفه خفه شده اما اصول‌گرایان همچنان اصرار دارند که نقش مشایی را درانتخابات پررنگ جلوه دهند و تبلیغ می‌کنند که جریان انحرافی درانتخابات حضوری پررنگ دارد…شاید حرف‌های خودشان هم باورشان شده و می‌ترسند مشایی با جادو و جنبل این انتخابات را با چهره‌های گمنام ببرد و یا اینکه اصول‌گرایان را سحر کند و آنان شکست بخورند.

فهرست منتسب به مشایی هم مانند خود او خبر ساز است، این فهرست بیشتر ازآنکه به سبب انتشارش خبرساز شود به دلیل تکذیب هایش مطرح شد.

هنوز ساعاتی ازانتشار فهرست جبهه توحید و عدالت که مشهور به فهرست حامیان مشایی است نگذشته بود که خبرهای تکذیب منتشر شد و به جز کاندیداهای اختصاصی این فهرست که افرادی گمنام بودند همه اعضا حضورشان را تکذیب کردند. حتی مرتضی آقا تهرانی استاد اخلاق دولت. سرعت تکذیب ها به حدی بالابود که می شد از آن یک اقدام هماهنگ علیه این فهرست را استنباط کرد. برخی هم منتشر کنندگان این فهرست را به پیگیری قضایی متهم کردند.

بهمن شریف‌زاده سخنگوی جبهه توحید و عدالت هرچند انتصاب این فهرست به مشایی را رد کرده اما سخنانی نزدیک به سخنان مشایی گفته است. او به شکل دیگر درباره اسلام ایرانی سخن گفته و خاطرنشان کرده است: «ايران بايد حقيقت اسلام را معرفي كند. اين شعار ناسيوناليستي نيست، بلكه اين ترفندي است در برابر توطئه دشمن كه مي‌خواهد اسلام را به گونه‌اي معرفي كند كه كسي به آن روي نياورد.

هرچند فهرست حامیان مشایی درنطفه خفه شده اما اصول‌گرایان همچنان اصرار دارند که نقش مشایی را درانتخابات پررنگ جلوه دهند و تبلیغ می‌کنند که جریان انحرافی درانتخابات حضوری پررنگ دارد. شاید یکی از دلایلش این است که آنان ازبس درباره جادو و جنبل مشایی سخن گفته‌اند خودشان هم باورشان شده و می‌ترسند مشایی با جادو و جنبل این انتخابات را با چهره‌های گمنام ببرد و یا اینکه اصول‌گرایان را سحر کند و آنان شکست بخورند.

حجم حملات اصول‌گرایان به مشایی درطول چند سال گذشته به حدی بوده که کاندیداهای اصول‌گرا هراس دارند با رفتن زیر تابلوی مشایی رای خود را درپایگاه‌های سنتی اصول‌گرایان و مراکزی مانند بسیج از دست بدهند. البته شاید مجلس چندان برای مشایی و احمدی‌نژاد مهم نباشد چرا که احمدی‌نژاد درسالیان گذشته برای مجلس هیچ گونه شانیتی قائل نبوده و حتی صراحتا اعلام کرده که مجلس درراس امور نیست. احتمالا او به خوبی می‌داند درساختار قدرت ایران برای دولت زر تعریف شده و برای قوه قضائیه زور. کلید خزانه دردست دولت است و قوه قهریه نیز دست قوه قضائیه. آن چه برای مجلس می‌ماند تنها گذراندن قانون‌هایی است که مشخص نیست تا چه حد اجرا شود و نظارتی که همیشه به دلیل مصلحت تعطیل بوده است.

تصویب قانون درمجلس لطیفه قدیمی پسر نماینده مجلس و پسرپاسبان را یادآور می شود و، احمدی‌نژاد هرکدام از قوانین مجلس را که مایل نداشته باشد اجرا نمی کند. درباره نظارت هم احمدی‌نژاد چندان هراسی ندارد، چرا که سئوال از احمدی‌نژاد پس ازکش و قوس‌های فراوان به نتیجه نرسیده و حتی اگر به نتیجه هم برسد عارضه ای متوجه احمدی‌نژاد نخواهد کرد چرا که او به مجلس می‌رود و مانند گذشته هرچه دوست دارد بار نمایندگان می کند و اعتراض نمایندگان هم راه به جایی نخواهد برد.

به این ترتیب مجلس برای احمدی‌نژاد تنها به لحاظ تریبون سیاسی اهمیت دارد آن هم البته برای ریاست جمهوری آینده. ازاین بابت هم شاید احمدی‌نژاد و گروهش نگرانی چندانی نداشته باشند چرا که سابقه مجلس هفتم و انتخابات ریاست جمهوری نهم را درکارنامه خود دارند. درمجلس هفتم نمایندگان اصولگرای مجلس ازهاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی و محسن رضایی حمایت کردند و تنها کاندیدایی که درمجلس حامی جدی نداشت احمدی‌نژاد بود.

گروه احمدی‌نژاد درانتخابات ریاست جمهوری آینده باید به دنبال حامیان جدید باشد چرا که اصول‌گرایان حامی احمدی‌نژاد معتقدند او تغییر کرده است. حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران تغییرات احمدی‌نژاد را منفی ارزیابی کرده است و درپاسخ به این سئوال که احمدی‌نژاد تغییر کرده یا وجهی از احمدی‌نژاد که قبلا دیده نشده بود بروز کرده است؟ گفته است هر دو.

البته فقط این احمدی‌نژاد نبوده که تغییر کرده و مرور سخنان اصول‌گرایان درگذشته تغییر دربسیاری از آنان را نشان می‌دهد. اختلاف اصول‌گرایان سبب شده که آنان پرونده سخنان یکدیگر را از بایگانی‌ها بیرون بکشند و افشاگری کنند. سایت‌های اصول‌گرا بخش‌هایی از سخنان روح الله حسینیان را منتشر کرده‌اند که او از محمد سلامتی دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که این روزها بسیاری از اعضای آن زندانی هستند درمقابل اسدالله بادامچیان دفاع کرده است.

این مناظره که سایت‌های اصول‌گرا بخش‌هایی از ان را منتشر کرده‌اند مربوط به مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ است که حسینیان دران زمان عضو جمعیت دفاع از ارزش‌ها بود و از کاندیداتوری محمدی ری شهری وزیر سابق اطلاعات دفاع می‌کرد. همراهان حسینیان درآن زمان البته سرنوشتی متفاوت یافتند. احمد پورنجاتی دیگر جمعیت دفاع از ارزش‌ها رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ششم شد و اینک گاه مطالبی درحمایت از میرحسین موسوی می‌نویسد. محمد شریعتمداری نیز وزیر بازرگانی دولت خاتمی شد.

گروه های احتیاط

مسوولین جمهوری اسلامی هرچند سعی دارند حوادث پس ازانتخابات سال ۸۸ را تمام شده اعلام کنند اما از حوادث غیرقابل پیش بینی درروز انتخابات نگرانند. این نگرانی گاهی درمصاحبه‌های مسوولین نیز بروز می‌کند. اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نيروي انتظامي ازحضور گروه‌هاي احتياط در روز انتخابات خبر داده است. به گفته او اين افراد در مكان‌هايي كه احتمال و سابقه تنش وجود دارد، مستقر خواهند شد.

انتخابات مجلس ازجهاتی می‌تواند برای مسوولین امنیتی نگران کننده‌تر ازانتخابات ریاست جمهوری باشد چرا که دراین انتخابات تنها نگاه به تهران نیست و علاوه برجریانات سیاسی ممکن است اختلافات محلی و قومی نیز کار را به درگیری‌ درشهرستان‌ها بکشاند.

فرمانده نیروی انتظامی ابراز امیدواری کرده که چند روز باقي‌مانده تا انتخابات مجلس نهم نيز به خوبي و آرامي طي شود تا او و دیگر مسئولین نفس راحتی بکشند.

—–

توضیح: نام آقای شریعتمداری به اشتباه “علی” آمده بود که اصلاح شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates