29.02.2012

آمادگی ایران برای دریافت طلا به جای ارز و قطع روابط “بانک اسلامی دوبی” با ایران

رادیوفرانسه: محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در گفتگوئی با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت ایران در مبادلات تجاری با دیگر کشورها علاوه بر ارز کشورهای طرف معامله، می تواند به جای ارز طلا نیز دریافت کند. “بانک اسلامی نور” در دوبی که انتقال نزدیک به ٦٠٪ از درآمد نفتی ایران را بر عهده داشته است از ماه دسامبر گذشته روابط خود با ایران را قطع کرده است.
گفتگو با فریدون خاوند-کارشناس اقتصادی

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در گفتگوئی با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت ایران در مبادلات تجاری با دیگر کشورها علاوه بر ارز کشورهای طرف معامله، می تواند به جای ارز طلا نیز دریافت کند.
محمود بهمنی افزود اگر کشوری بخواهد می تواند طلا هم پرداخت کند و ایران بدون هیچ مشکلی آن را می پذیرد.
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که ایران در مبادلات تجاری ارز دیگری نیز به جای دلار دریافت می کند یا خیر گفت ایران در این مبادلات تنها با دلار کار نمی کند و هرکشوری می تواند ارز خود را پرداخت کند.
بهمنی در دنبالۀ گفتگوی دیروز خود با ایرنا این نکته را نیز ناگفته نگذاشت که ایران از کشورهای چین و هند به جای ارز کالا هم وارد می کند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
همزمان با این اظهارات رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری رویترز از دوبی گزارش داد “بانک اسلامی نور” در دوبی از ماه دسامبر سال گذشتۀ میلادی (٢٠١١) روابط تجاری خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرده است.
به نوشتۀ روزنامۀ امریکائی “وال استریت جورنال”، “بانک اسلامی نور” در دوبی انتقال نزدیک به ٦٠٪ از درآمد نفتی ایران را بر عهده داشته است. درآمد نفتی ایران در سال گذشته ٨٠ میلیارد دلار برآورد شده است.
به گزارش رویترز این تصمیم “بانک اسلامی نور” در دوبی تحت فشار ایالات متحدۀ آمریکا اتخاذ شده است.
در پی انتشار گزارشی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در هشتم نوامبر سال گذشته که در آن برای نخستین بار آژانس از ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای ایران ابراز نگرانی عمیق کرده بود، اروپا و آمریکا به تشدید تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کردند و این تحریم ها به دو حوزۀ مهم و حیاتی برای اقتصاد ایران یعنی نفت و بانک مرکزی نیز سرایت کرد.
در این میان روزنامۀ خراسان از تلاش بازرگانان ایرانی برای انتقال محل فعالیت های خود از دوبی به نقاط دیگر از جمله کشور روسیه خبر داده است.

در گفتگوئی با فریدون خاوند، استاد دانشگاه و تحلیل گر اقتصاد ایران در پاریس، از او پرسیدیم گرفتن طلا به جای ارز در مبادلات میان دو کشور گزینه ای عملی است ؟

فریدون خاوند در پاسخ به این پرسش می گوید البته از منظر تئوری و بر روی کاغذ امکان چنین کاری وجود دارد اما در عمل تحقق چنین فکری با مشکلات متعدد رو به روست. این استاد اقتصاد توضیح می دهد که مبادلۀ طلا مبادله ای فیزیکی است و چنان چه کشوری چنین پیشنهادی را بپذیرد نخست باید امکان انتقال آن از راه دریا یا هوا فراهم شود. نکته دومی که فریدون خاوند به آن اشاره می کند این است که چنانچه کشوری این راه حل نه چندان عملی و آسان را بپذیرد الزاماً خواهان امتیاز و تسهیلات بیشتری از طرف ایران است و به عنوان مثال ایران مجبور خواهد شد برای قبولاندن گرفتن طلا به جای دلار یا یورو قیمت نفت خود را پائین ببرد. متغیر بودن قیمت طلا مشکل دیگری است که فریدون خاوند در مصاحبه با رادیوی بین المللی فرانسه به آن می پردازد.

این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در مورد آن بخش از سخنان محمود بهمنی که به گرفتن ارزهای دیگریی به جز دلار و یورو مربوط می شود می گوید در عمل این کشورهای چین و هند هستند که پیشنهاد کرده اند به ایران در مقابل نفت پول ملی خود یعنی “یوان” و “روپیه” بدهند. اشکال این مسأله از نظر فریدون خاوند در این است که پول های ملی هند و چین در دیگر کشورها قابل عرضه و مبادله نیستند و بازار خوبی ندارند در نتیجه ایران مجبور خواهد شد از یوان و روپیه تنها در چین و هند استفاده کند.

سرانجام این که در مورد معاملات پایای یا تهاتری نیز این استاد دانشگاه ضمن اذعان به این که داد وستد پایاپای جزئی از دادو ستد بین المللی است تأکید می کند که این نوع مبادله جزء حاشیه ای تجارت بین المللی است و نمی تواند جایگزین تمامی معاملات خارجی یک کشور شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates