10.03.2012

«افزایش» واردات گندم ایران در هفته‌های اخیر

رادیوفردا: شماری از بازرگانان غلات در اروپا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ایران در هفته‌های اخیر خرید گندم از کشورهای خارجی را افزایش داده است.

به گزارش رویتزر، ایران در این هفته هم دست کم ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری کرده که بیشتر آنها از روسیه و قزاقستان بوده است.

به گزارش همین خبرگزاری، مسئولان بخش کشاورزی آمریکا، پنجشنبه، یازدهم اسفند اعلام کردند که به رغم تنش میان ایران و واشینگتن، ایران ۱۲۰ هزار تن گندم را از ایالات متحده آمریکا خریداری کرده است. ارزش این معامله ۴۶ میلیون دلار تخمین زده شده است.

برپایه همین گزارش ایران همچنین خواستار خرید گندم از پاکستان است و در همین راستا به هند نیز نزدیک شده است.

ایران در ماه بهمن امسال نیز دو میلیون تن گندم از روسیه، آلمان، کانادا، برزیل، و استرالیا وارد کرد.

خبرگزاری رویترز در ادامه می‌افزاید برغم اوج‌گیری تنش میان ایران و کشورهای غربی، به ویژه آمریکا بر سر مسئله هسته‌ای ایران و اعمال تحریم‌های گوناگون علیه تهران، خرید مواد غذایی مانند گندم، برنج و شکر از خارج، هیچ گونه منع قانونی ندارد.

همین خبرگزاری از قول یک بازرگان غلات می‌نویسد: جدا از کاهش برداشت غلات ایران در سال جاری، میزان خریدهای عمده این کشور غیر عادی است و به نظر می‌رسد که بنا به ملاحظات سیاسی صورت گرفته است. و در صورتی که ایران درگیر جنگ شود و با کمبود مواد غذایی روبرو گردد، خرید غلات برای این کشور مشکل خواهد بود.

یکی دیگر از بازرگانان غلات در اروپا به همین خبرگزاری می‌گوید: ایران مقدار زیادی گندم از کشورهای مختلف خریداری کرده است. و تعیین حجم واقعی گندم خریداری شده کار ساده‌ای نیست. ولی به نظر می‌رسد که حجم خرید‌هایی که اخیرا صورت گرفته است، به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن برسد.

در پایان خبرگزاری رویترز می‌گوید که بخشی از پرداخت‌های ایران از طریق بانک‌های روسیه صورت خواهد گرفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates