11.03.2012

مغرورانه رفتند، سرافکنده بازگشتند

الف: روزهای گذشته فرودگاه امام خمینی تهران، میزبان هواپیماهایی حامل سفرای کشورهای اروپایی بود؛ سفرایی که با سر و صدای زیاد تهران را به مقصد کشور خود ترک کردند اما در سکوت خبری کامل به سفارتخانه‌های خود در تهران بازگشتند.

فارس موضوع به ماجرای تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلیس در روز ۸ آذر بر می‌گردد که دانشجویان در اقدامی خودجوش از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتند و قصد تسخیر سفارت را داشتند که البته این موضوع با دخالت پلیس فیصله یافت.

درست پس از همین حرکت بود که دپیلمات‌های انگلیسی هوچی‌گری‌های خود را آغاز کردند و با راه انداختن کارناوالی از سفرای کشورهای مختلف و نشان دادن برخی تخریب‌ها که در اثر اقدام دانشجویان به وجود آمده بود، شروع به مظلوم‌نمایی و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران کردند.

انگلیسی‌ها در این بین کوشیدند از طریق ایجاد فضای رعب و وحشت در میان سفرای خارجی و تأکید بر این موضوع که احتمال وقوع چنین وقایعی برای دیگر سفارتخانه‌ها نیز وجود دارد، کوشیدند تا کشورهای دیگر را به اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی وادار کنند.

با این اقدام انگلیسی‌ها برخی از سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم با حرکت در پازل استعمارگر پیر، سفرای خود را از تهران فراخواندند، اما همین کشورها کمتر از سه ماه بعد با درک شرایط فوق‌العاده جمهوری اسلامی، ترجیح دادند که سفرای خود را خیلی آرام و بدون صدا به ایران بازگردانند تا سرپوشی بر افتضاحات خود قرار دهند.

بازگشت از سر استیصال

این بازگشت در حالی اتفاق افتاد که غربی‌ها معتقدند ایران شدیدترین فشارها را پشت سر می‌گذارد و حتی بوی جنگ نیز از فضای ایران استشمام می‌شود اما همین بازگشت بی‌سر و صدای سفرایشان به ایران نشان داد که نه تنها جنگی در کار نیست، بلکه شرایط به گونه‌ای است که غربی‌ها به شدت نیازمند تعامل با جمهوری اسلامی ایران هستند.

این موضوع نه در سطح یک حرف، بلکه مورد تأیید اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هست. وی که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده است، درباره این بازگشت خاموش سفرای غربی می‌گوید: سفرای کشورهای غربی تصور می‌کردند هنگام خروج از ایران با التماس ایرانی‌ها برای عدم خروج از کشور مواجه می‌شدند در حالی که ما اصراری برای ماندن آنها در ایران نداشتیم، با پای خودشان رفتند و وقتی متوجه اشتباهشان شدند به کشور بازگشتند.

کوثری با بیان اینکه ایران در برخورد با غرب منطقی عمل کرده و خواهد کرد، ادامه می‌دهد: ایران همانند غربی‌ها عجولانه عمل نمی‌کند، آنها در زمین انگلیس بازی کردند و احساسی تصمیم گرفتند و در نهایت متوجه اشتباهشان شدند.

وی همچنین با بیان اینکه نیاز مبرم غرب به ایران مقتدر پیام بازگشت سفرای غربی به تهران است، افزود: غربی‌ها باید بدانند که ملت ایران ذره‌ای از آرمان‌های خود کوتاه نخواهد آمد و آنها راهی جز هماهنگی با ایران ندارند.

خروجی پرسابقه

با نگاهی به تاریخ ۳۳ ساله انقلاب اسلامی، می‌توان این نکته را به خوبی دید که قهر سفرای غربی از ایران، سابقه‌ای طولانی دارد و از قضا هر بار نیز این سفرا با سرافکندگی به محل کار خود در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران بازگشته‌اند. ‌

نخستین خروج مفتضحانه سفرای کشورهای غربی به ماجرای فتوای مشهور امام‌خمینی(ره) درباره ارتداد سلمان رشدی باز‌می‌گردد که طی آن سفرای کشورهای اروپایی تحت فشار لابی صهیونیست مجبور به ترک خاک ایران شدند اما دیری نپایید که با آغاز دوران سازندگی در جمهوری اسلامی، این سفرا به ایران بازگشتند چراکه آنها حاضر نبودند سهم خود را در اقتصاد بزرگ ایران از دست بدهند.

اما ماجرای دومین خروج سفرای غربی هم به قضیه میکونوس باز می‌گردد. پس از اعلام رأی یکطرفه دادگاه آلمانی در خصوص ماجرای میکونوس، کشورهای اروپایی نیز در اقدامی هماهنگ اقدام به فراخواندن سفرای خود از ایران کردند. حدود چند ماه پس از این خروج بود که رهبر معظم انقلاب در واکنشی قاطعانه عنوان کردند:«البته دستگاه دولتى ما که بحمدالله مواضع بسیار خوبى در مقابل حرکت‌هاى زشت اینها داشته است، از حالا به بعد هم بایستى با کمال قدرت عمل کند و در مرحله اول، سفیر آلمان را فعلاً تا مدتى نباید راه بدهد که به ایران بیاید. بقیه هم که مى‏خواهند به عنوان یک حرکت به اصطلاح آشتى‌جویانه برگردند، مانعى ندارد. خودشان رفته‏اند، خودشان هم برمى‏گردند. دیدند که رفتنشان هیچ اهمیتى ندارد. اینها مى‏خواهند برگردند، مانعى ندارد، اما در رفتن سفراى ایران به کشورهاى آنها، هیچ عجله‏اى نباید بشود. باید سرِ صبر و فرصت ببینند چه چیزى مصلحت است، هر چه که عزت اسلامى اقتضا مى‏کند – همان طور که همیشه گفته‏ایم – همان گونه عمل کنند. »

درست پس از این مواضع مقتدرانه رهبر انقلاب بود که سفرای اروپایی یک به یک به محل کار خود بازگشتند و سفیر آلمان هم که عجله زیادی برای بازگشت به سفارتخانه خود در تهران داشت، آخرین نفری بود که پا در خاک ایران گذاشت.

سفارتخانه‌یا پایگاه جاسوسی

اما نکته‌ای که در این میان شاید چندان توجهی به آن نشده، مماشات بخش‌های مختلف نظام با سفارتخانه‌های کشورهای غربی است که در داخل خاک ایران به پایگاه جاسوسی تبدیل شده‌اند؛ پایگاه‌هایی که نقش اصلی در هدایت بسیاری از اقدامات علیه جمهوری اسلامی را به عهده دارند.

درست در ماجرای فتنه ۸۸ بود که تعدادی از کارکنان سفارتخانه‌های غربی از جمله فرانسه و انگلیس که نقش مؤثری در اغتشاشات به عهده داشتند، دستگیر شدند و به اقدامات سفارتخانه‌های متبوع خود در ایجاد اغتشاش اعتراف کردند. علاوه بر این گزارش‌های مختلف دیگری نیز از حضور سایر کارکنان سفارتخانه‌های اروپایی در میان اغتشاشگران سال ۸۸ در اختیار نظام قرار دارد که بیان کننده این مماشات در برخورد با آنها است.

در مجموع آنچه که قابل ذکر است، شاید این مطلب باشد که در شرایطی که دنیای غرب به دنبال تحریم و به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران است و همچنین اقدامات ضد‌امنیتی که سفارتخانه‌های کشورهای غربی در داخل خاک ایران انجام می‌دهند، بی‌شک میزبانی از سفارتخانه‌های کشورهای متخاصم با جمهوری اسلامی چندان به صلاح کشور نیست اما مسئولان کشور برای اثبات حسن نیت خود با قبول میزبانی از سفرای این کشورها، می‌کوشند تا روایت کننده اصول اسلامی و انسانی جمهوری اسلامی ایران باشند.

حسن کوشا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates