13.03.2012

آغاز مجدد جلسات وزارت اطلاعات با هنرمندان؛ چرا داوود رشیدی به ژنو رفت؟

صبح‌امروز: حضور داوود رشیدی، بازیگر و کارگردان مطرح ایرانی، در اجلاس جانبی حقوق‌بشر در ژنو که بخشی از آن اختصاص به وضعیت حقوق‌بشر در ایران و بررسی گزارش احمد شهید داشت، با حرف و حدیث‌های فراوانی روبه‌رو شده است. اما داستان از جای دیگری آغاز شده است: از همراهی داوورد رشیدی با نیروهای امنیتی برای قانع کردن سینماگران برای حضور در ژنو.


صبح امروز داستان از آن‌جا آغاز شد که حسن طالبی، یکی از فعالان سابق دانشجویی ساکن اروپا، عکسی در صفحه فیس‌بوک خود از حضور داوود رشیدی منتشر و از سخنان وی انتقاد کرد. گرچه بعضی از حامیان رشیدی تلاش کردند که حضور وی را به بحث خانه سینما و اعتراض وی نسبت به این مساله پیوند بزنند، اما حاضران در این مراسم، می‌گویند که رشیدی، به دفاع از وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری‌اسلامی و رد ادعاهای احمد شهید پرداخته است.

یک منبع موثق در تهران به «صبح‌امروز» گفته است که داستان حضور رشیدی در این اجلاس به چند هفته قبل باز می‌گردد. آن‌جا که سه چهره مطرح سینمای ایران، کیومرث پوراحمد، سعید راد و عزت‌الله انتظامی به اتاقی در طبقه دهم هتل هما دعوت می‌شوند. این سه تن، دعوت را می‌پذیرند و در روز مقرر به محل قرار می‌روند. چهار تن، دو مرد و دو زن، به استقبال آنان می‌آیند و با احترام نیز با آن‌ها برخورد می‌کنند.

چند دقیقه پس از حضور این سه تن اما، آن‌ها با حضور فردی مواجه می‌شوند که به نظر می‌رسید دارای مقامی بالا‌تر از افراد دیگر است و در کنار وی نیز یک چهره آشنای سینما حضور داشت: داوورد رشیدی!

داستان حضور رشیدی در این اجلاس به چند هفته قبل باز می‌گردد. آن‌جا که سه چهره مطرح سینمای ایران، کیومرث پوراحمد، سعید راد و عزت‌الله انتظامی به اتاقی در طبقه دهم هتل هما دعوت می‌شوند. این سه تن، دعوت را می‌پذیرند و در روز مقرر به محل قرار می‌روند. چهار تن، دو مرد و دو زن، به استقبال آنان می‌آیند و با احترام نیز با آن‌ها برخورد می‌کنند.

فردی که به نظر مامور عالی‌رتبه وزارت اطلاعات می‌رسید، اعلام می‌کند که طی روزهای آینده کنفرانسی در ژنو برپا می‌شود و لازم است که سینماگران برای دفاع از کشور خود در آن حضور پیدا کنند.

وی در پاسخ به سوالات حاضران، اعلام می‌کند که این کنفرانس مربوط به وضعیت حقوق‌بشر در ایران است و لازم است که هنرمندان با حضور در این جلسه، فشارهای وارده بر خورد را تکذیب و اعلام کنند که از آزادی کافی برای انجام فعالیت‌های هنری خود، برخوردارند. همچنین از آن‌ها خواسته می‌شود که تا حد امکان از طریق مصاحبه و سخنرانی، به بحث درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران پرداخته و آن را «مناسب» توصیف کنند.

سخنان این مقام امنیتی، با تایید داوورد رشیدی نیز مواجه شده و وی از سینماگران می‌خواهد که موافقت خود را برای حضور در این اجلاس اعلام کنند. اما کیومرث پوراحمد و عزت‌الله انتظامی به این سخنان اعتراض کرده و همراه با سعید راد، جلسه را ترک می‌کنند.

این شکل از احضار هنرمندان و روشنفکران، پیش از این نیز سابقه داشته است. گذاشتن قرار در محل‌هایی چون هتل و دیدار با هنرمندان به خصوص در دوره ای که سعید امامی در وزارت طالاعات حضور داشت، شیوع بسیاری داشت. مسعود کیمیایی و بهرام بیضایی از جمله مشهور‌ترین کارگردانانی بودند که با سعید امامی ملاقات کردند و حتا نام وی در تیتراژ یکی از فیلم‌های کیمیایی با عنوان «ضیافت» نیز درج شد.

از سوی دیگر در ماه‌های گذشته، فشار بر سینماگران به شکل محسوسی افزایش یافته است. به گونه‌ای که برخی کارگردانان مطرح چون بهرام بیضایی چاره را در ترک ایران دیده‌اند. جعفر پناهی نیز، پس از صدور حکم زندان، از ساختن فیلم نیز منع شده است.

چند بازیگر سینما نیز ممنوع‌الخروج شده و در ‌‌نهایت، خانه سینما نیز توسط دولت دهم منحل اعلام شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates