14.03.2012

مخالفت صادق لاریجانی با فعالیت هیات نظارت بر قانون اساسی

بی‌بی‌سی: آقای لاریجانی تاکید کرده که قانون اساسی ایران، بر تفکیک قوا تاکید دارد

صادق لاریجانی تاکید کرده که قانون اساسی ایران، بر تفکیک قوا تاکید دارد

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران نسبت به اقدام محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری این کشور در احیای هیات نظارت بر قانون اساسی واکنش نشان داده و گفته است که نظارت این هیات بر تمامی نهادهای کشور، خلاف قانون اساسی است.

آقای لاریجانی امروز، چهارشنبه ۲۴ اسفند در نشست مسئولان عالی قضایی گفته است که این قوه به بازرسان و اعضای این هیات اجازه ورود به دستگاه قضایی را نخواهد داد.

“هیات پیگیری و نظارت بر اجرای قانون اساسی” در سال ۱۳۷۶ در زمان ریاست جمهوی سید محمد خاتمی تشکیل شد.

هدف از تشکیل این هیات، نظارت بر اجرای اصول قانون اساسی طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی اعلام شده بود.

آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری خود به استناد گزارش های این هیات، چند بار به برخی نهادها و دستگاه های حکومتی اخطار قانون اساسی داد.

با ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، فعالیت این هیات متوقف شد، اما رئیس جمهوری ایران، اخیرا حکم انتصاب اعضای “هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی” را صادر و محمدعلی حجازی را به عنوان دبیر این هیات منصوب کرد.

اقدام آقای احمدی نژاد با مخالفت شورای نگهبان رو به رو شد و عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورا اوایل اسفند سال جاری گفت که این شورا با تشکیل چنین هیاتی مخالف است.
اصل صد و سیزده قانون اساسی ایران

پس از مقام رهبری، رئیس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می شود، بر عهده دارد

شورای نگهبان در زمان آقای خاتمی نیز با تشکیل این هیات مخالفت کرده بود.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، بحث تشکیل این هیات در تاریخ جمهوری اسلامی را “پرسابقه” خوانده و گفته است که روسای جمهور سابق کشور نیز درصدد “توسعه اصل ۱۱۳ قانون اساسی” بودند.

آقای لاریجانی تاکید کرده که قانون اساسی ایران، بر تفکیک قوا تاکید دارد و نظارت هیات نظارت بر قانون اساسی بر تمامی دستگاه های کشور، ورود به حیطه قوای دیگر و خلاف قانون اساسی است.

او گفته است که “مسئولان عالی نظام” نیز با چنین امری مخالفند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates