18.03.2012

کردهای ترکیه حق برگزاری نوروز را ندارند؛ترک ها امسال هم نوروز را ممنوع کردند!

کردانه: دولت ترکیه جشن های نوروزی کردها را در استانبول و دیاربکر ممنوع اعلام کرد! در حالی که کردهای آناتولی در آستانه سال نو خورشیدی در حال فراهم آوردن مقدمات نوروز و جشن های نوروزی بودند و سازمان ها و احزاب کرد مراسم و آئین هایی را به این مناسبت تدارک بودند، دولت ترکیه ابتدا در دیاربکر و سپس در استانبول که یکی از بزرگ ترین شهرهای کردنشین است، هر نوع بزرگداشت نوروز را ممنوع کرد.

بشیر آتالای معاون رجب طیب اردوغان و رئیس کمیته مبارزه با ترور در این خصوص گفته است “دولت آمادگی هر نوع برخورد و حرکت در برابر کسانی که با قانون شکنی مراسم نوروز به پا می کنند را دارد و با جدیت با چنین مراسم هایی برخورد خواهد نمود”.دیروز عثمان بای دمیر(شهردار کردتبار دیاربکر) و صلاح الدین دمیرتاش (دبیرکل حزب صلح و دموکراسی) در برابر استانداری دیاربکر به شدت به این رویه اعتراض کرده اند.

بایدمیر و دمیرتاش،در برابر یکی از سکوهای ویژه جشن های نوروزی با پیام: نوروز پیروز باد! و “یا آزدی یا آزادی”

هفته گذشته دادگستری دیاربکر طی حکمی دستور به جمع آوری همه فراخوان های تبلیغی نوروز را در این شهر صادر کرده و شعار درج شده در این اعلان ها ( یا آزادی یا آزادی ) را مصداق حمایت از “ترور” تلقی کرده بود.

در اقدامی دیگر “بشیر آتالای” نوروز را فصل ترور و خشونت دانست و در گفتگو با شبکه دولتی ترکیه گفت: “برای جلوگیری از ناامنی و تحرکات ضد امنیتی همه نیروها آماده و هماهنگ هستند”.

با این وجود مراد قاراییلان رئیس شورای رهبری KCK طی پیامی درخواست کرده بود در ایام نوروز از هر گونه خشونت و تحریک پرهیز شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates