26.06.2007

روزنامه بریتانیایی «فایننشال ‌‏تایمز» خبر داد: تازه‌ترین اقدام ضد آخوندی سه بانک ژاپنی

آفتاب: آن گونه که روزنامه بریتانیایی «فایننشال ‌‏تایمز» گزارش داده است، در ادامه فشارهای بانکی جهان غرب بر ایران که خارج از چارچوب‌های شورای امنیت دنبال می‌شود؛ 3 بانک بزرگ ژاپنی هرگونه اعطای وام به ایران را قطع کرده و درخواست تهران برای پرداخت هزینه واردات نفت به ارزی غیر از «دلار» را رد کردند.

بر اساس گزارش روز دوشنبه این نشریه پرشمارگان انگلیسی، 3 بانک «توکیو میتسوبیشی»، «میزوهی کارپوریت» و «سومیتومو میتسوی» در اردیبهشت‌ ماه سال جاری با مقامات بانکی ایران اطلاع داده‌اند که دیگر هیچ‌گونه تجارت جدیدی با ایران انجام نخواهند داد. به گفته یک مقام بانکی ژاپن، این اقدام به دنبال فشار سنگین کاخ سفید انجام شده است و بیانگر موضع تند «شینزو آبه» نخست‌‏وزیر ژاپن در قبال ایران محسوب می‌شود.

«فایننشال ‌‏تایمز» در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از «یک بانکدار ژاپنی» آورده است که تهران همچنین به دولت توکیو و نهادهای تجاری – مالی ژاپن پیشنهاد کرده است که مبادلات نفتی خود با ایران را با ارزی غیر از «دلار» آمریکا انجام دهند. مقام ژاپنی مذکور گفته است که شرکت‌‏های تجاری پس از مشورت با دولت ژاپن، پرداخت پول غیر از «دلار» را رد کرده‌اند. وی در عین حال هرگونه دخالت کابینه شینزوآبه در این زمینه را رد کرده و گفته است این موضوع به بخش خصوصی مربوط می‌‏شود.

«فایننشال ‌‏تایمز» در پایان مدعی شده است که ایران به دلیل نگرانی از مسدود شدن دارایی‌‏هایش توسط دولت آمریکا از شرکای خود درخواست کرده است تا مبالغ خود را به ارزی غیر از دلار پرداخت کنند اما این درخواست ایران با استقبال و حمایت مواجه نگشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates