27.03.2012

گزارشي از نیویورک تایمز درباره احتمال حمله به ایران: هیچ کس چنین امری را تائید نمی کند

روز: نمي دانم آیا ما در رسانه ها به این نکته برخورد کرده ایم یا نه که مباحث زیادي در میان تحلیلگران در مورد حمله به ایران و اینکه آیا لازم است این حمله امسال اتفاق بیافتد یا نه، وجود دارد.

در واقع چنین بحثي مطرح نشده است. یا بعبارت بهتر، این بحث شبیه به گرم شدن زمین است که تحلیلگران معتبر همه یک جانب را گرفته اند.

این ها نظراتي است که برخي از آنان ابراز کرده اند:

آن ماري اسلوتر، استاد دانشگاه پرینستون که در دولت اوباما یکي از مقامات ارشد وزارت دفاع بود، مي گوید: “من هیچ کارشناس امنیتي را نمي شناسم که حمله به ایران را توصیه کرده باشد.”

پاتریک لانگ، رئیس سابق امورخاورمیانه آژانس اطلاعاتي وزارت دفاع در این مورد مي گوید: “اگر آنقدر از نئوکان ها که تو را در برابر واقعیت هاي ژئوپولیتیک کور مي کنند، دور شده باشي، مي تواني به این نتیجه برسي که حمله اسرائیل به ایران، اشتباه است.”

میشل فلورنوي، فرد شماره 3 وزارت دفاع آمریکا مي گوید:”بسیاري از کارشناسان امنیتي معتقدند که حمله نظامي به ایران یک اقدام ناپخته است. ما درحال افزایش تحریم ها علیه ایران هستیم. ایران تحت شدید ترین تحریم ها قرار دارد و اکنون زمان این است که فشار ها را باز هم افزایش بدهیم که مستقیما بر روي بانک مرکزي، تولیدات نفتي و سایر نقاط تاثیر بگذارد”.

او مي افزاید: “وضعیت بدي براي حکومت ایران بوجود آمده است و این وضعیت بدتر مي شود. همه بر سر این موضوع توافق دارند که باید صبر کرد تا تحریم ها نتیجه بدهد.”

این درست است که مقامات آمریکایي بشدت نسبت به برنامه هاي اتمي ایران حساس هستند، با این حال ترس از حمله اتمي ایران به اسرائیل یا کشورهاي دیگر، زیاد نیست. ایران براي پاسخ به حمله شیمیایي عراق در جریان جنگ دو کشور، سلاح هاي شیمیایي خود را گسترش داده است. ترس بزرگ تر این است که اگر ایران دست به آزمایش اتمي بزند، کشور هاي دیگر هم مي خواهند این کار را بکنند. این کشور ها شامل، عربستان سعودي، ترکیه و مصر مي شود.

مقامات امنیتي و کارشناسان در مورد اینکه چرا حمله نظامي به ایران در کوتاه مدت، اشتباه است، نکاتي را ذکر کرده اند:

اول، این اقدام ایران برنامه هاي اتمي ایران را بین یک تا سه سال عقب مي اندازد و بعد از آن این کشور مي تواند با پنهان کاري بیشتر و حمایت داخلي بیشتر به کارش ادامه بدهد.

دوم، این اقدام اگرچه یک حمله محسوب مي شود اما باید طي چندین روز و در چند مکان مختلف انجام شود. هدف این حملات کشتن دانشمندان اتمي هم هست که کشتار افراد عادي محسوب مي شود. روز به روز خشم جهان اسلام و سایر کشور ها نسبت به اسرائیل و آمریکا بیشتر مي شود. نیروهاي متحد از طریق تحریم تلاش مي کنند مشکل ایران را حل کنند.

سوم، یک جنگ منطقه اي در خاورمیانه ممکن است به آمریکا کشیده شود. ایران مي تواند از حملات تروریستي در آمریکا و سرتاسر جهان حمایت کند و مي تواند از متحدانش بخواهد که حمله به نیروهاي آمریکا در افغانستان را افزایش بدهند.

چهار، حمل و نقل نفت در خلیج فارس ممکن است مختل بشود و قیمت نفت و گاز بالا برود و به اقتصاد جهاني ضربه بخورد.

پنجم، تحریم و روش هاي پنهاني مثل ویروس استاکس نت برنامه هاي اتمي ایران را کند کرده اند و تحریم هاي شدیدتر و خرابکاري هاي پنهاني مي تواند برنامه هاي اتمي ایران را همچنان مختل کند و کم خطرتر هم باشد.

قبول دارم که ممکن است هرچه در اینجا گفتم اشتباه باشد. اسرائیل در سال 1981 به عراق حمله کرد و حمله سال 2007 به سوریه هر دو مو فقیت آمیز بود. این حملات به تاسیسات اتمي عراق و سوریه برنامه هاي اتمي این دو کشور را چنان مختل کرد که تقریبا چیزي از آن باقي نماند.

با این حال دلایل خوبي وجود دارد که بگوییم در مورد ایران همه چیز فرق مي کند. از همه مهم تر اینکه این جنگ غیر قابل پیش بیني است و اسرائیل نشان داده است که اغلب در مداخله هاي نظام اش، قدرت تشخیص خوبي ندارد. حمله این کشوردر سال 1982 به لبنان، بدل به جنگي شد که از دل آن حزب الله لبنان بوجود آمد.

خوب است این را هم یادآوری کنم که بنیامین ناتنیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر طبل جنگ مي نوازد و این بر قدرت جنگ طلبان ایران مي افزاید. سلوتر مي گوید: “ادامه تهدید به حمله نظامي، ایران را متقاعد مي کند که برنامه هایشان را جلو بیاندازند تا باعث وحشت اسرائیل بشود.”

اینکه اسرائیل به ایران حمله مي کند یا نه، یکي از سووالات مهم امسال است و کارشناسان احتمال آن را پنجاه- پنجاه مي دانند. ما نمي دانیم ضربه اقتصادي ایران را متوقف مي کند یا جنگ، اما هرکس در مورد آینده مطمئن باشد، دیوانه است.

درحالي که همه درباره حمله نظامي به ایران حرف مي زنند، بیایید در مورد یک چیز مطمئن شویم. بیرون از حلقه یاران نتانیاهو، تقریبا همه کارشناسان معتقدند که حمله نظامي به ایران در این برهه زماني یک کار فاجعه آمیز خواهد بود. این مباحثه نیست، یک توافق است که بین همه وجود دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates