28.03.2012

از پرونده مهدی هاشمی چه خبر؟

خودنویس: با اعلام این خبر که مهدی هاشمی دیگر در سال ۱۳۹۱ از دانشگاه آزاد ماهیانه ۳۲۰۰ پوند به علاوه ۴ میلیون تومان دریافت نمی‌کند، حواس‌ها مجددا به معروف‌ترین دانشجوی دانشگاه آکسفورد نزد ایرانیان معطوف شد. این در حالی است که بنا به گفته وکیل شاکی مهدی هاشمی در کانادا، نام‌برده با ارائه شهادت‌نامه خود، خواستار کنار گذاشته شدن حکم جریمه ۱۳ میلیون دلاری دادگاه عالی انتاریو شده است.

تابناک گزارش داد که مهدی هاشمی از این پس در سال ۱۳۹۱ حقوقی از دانشگاه آزاد دریافت نخواهد کرد. به گزارش تابناک، حقوق مهدی هاشمی بهرمانی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد که از شهریور سال ۸۸ جهت بازدید و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از كشور از ایران خارج شده بود در سال ۹۱ قطع شده است.

مهدی هاشمی بهرمانی بعد از خروج از ایران، زمان زیادی را در دوبی سپری کرده است. شرکای تجاری او نیز به دوبی رفت و آمد داشته‌اند و یا مقیم این امیرنشین هستند. هنوز گزارشی از بازدیدهای مهدی هاشمی از دفاتر نمایندگی دانشگاه آزاد در خارج از کشور منتشر نشده است که معلوم شود حقوق ذکر شده در گزارش سایت تابناک، صرف چه فعالیت‌هایی شده است.

از سوی دیگر، در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰، در تماس با مارک آرنولد، وکیل شاکیان مهدی هاشمی از او درباره سرنوشت حکم دادگاه عالی انتاریو علیه فرزند هاشمی رفسنجانی پرسیدیم. آرنولد به خودنویس گفت که آقای هاشمی شهادت‌نامه خود مبنی بر عدم اطلاع از احضاریه و محاکمه و وجود پرونده‌ای در کانادا علیه خویش را از طریق وکلای خود تقدیم دادگاه کرده است. تصویر این شهادتنامه از طریق وکیل شاکیان مهدی هاشمی در اختیار خودنویس قرار گرفته است.

مهدی هاشمی بهرمانی در شهادتنامه خود تاکید کرده که تا پیش از نوامبر ۲۰۱۱ از هرگونه دادرسی در باره خود بی‌خبر بوده است.

هاشمی در شهادتنامه، خود را مقیم آکسفورد انگلستان معرفی می‌کند. این در حالی است که آقای علیزاده طباطبایی وکیل او در آبان ماه ۱۳۹۰ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت بود که ایشان در انگلستان زندگی نمی‌کند و ساکن دوبی است.

وی همچنین  پدر خود را رئیس سابق جمهوری و نیز عضو سابق «شورای نگهبان» عنوان کرده است.

فرزند هاشمی رفسنجانی همچنین گفته است که خواهان دفاع از خود در برابر ادعاهای آقای بوذری در دادگاهی صاحب صلاحیت است و انتاریو جای مناسبی نیست.

مهدی هاشمی سپس با عنوان کردن نقش خود در ستاد انتخاباتی پدرش در انتخابات سال ۱۳۸۴ نقشی محوری داشته و نشانی محل ستاد هم خیابان سمیه بوده است و نمی‌توانسته نامه‌ای که به نشانی سازمان بهینه‌سازی فرستاده شده را دریافت کند.

هاشمی همچنین در شهادتنامه خود تاکید کرده که مدیریت سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت را تا “آوریل” سال ۲۰۰۵ بر عهده داشته است، اما بعد از انتخابات سال ۸۴ و به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد از سمت خود استعفا داده است. مهدی هاشمی در باره فاصله میان “آوریل” و “آوت” ۲۰۰۵ که رئیس سازمان بوده و حتی نامه‌های کاری مدیرانش از جمله حمزه کرمی را دریافت کرده توضیحی نمی‌دهد. یکی از این نامه‌ها از سوی حمزه کرمی به آقای هاشمی، مورخ مرداد ۱۳۸۴ است.

رئیس اسبق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت همچنین ادعا می‌کند که احضاریه‌ای که به تهران رسیده، به آدرس عوضی رفته است. بر اساس

مهدی هاشمی اضافه می‌کند که بعد از رفتن از سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، به دانشگاه ازاد رفته و رئیس دفتر هیات امنای این دانشگاه تا ۱۲ “اوت” ۲۰۰۹ بوده است.

هاشمی در شهادتنامه خود می‌نویسد: «من عمیقا در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ درگیر بودم و از کاندیدای مخالف، میرحسین موسوی حمایت می‌کردم…پس از انتخابات با یک شرایط فوق‌العاده سیاسی مواجه شدم، چرا که دولت احمدی‌نژاد مرا به عنوان حامی تظاهر کنندگان و مخالفان نتیجه اتخابات تلقی می‌کرد و فشار فزاینده سیاسی توسط دولت باعث شد که در اوت ۲۰۰۹ ایران را ترک کرده، و تا به حال نیز به ایران باز نگشته‌ام.» روزنامه وطن امروز در دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ به نقل از علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی در ایران نوشته بود که مهدی هاشمی تا ۹ ماه بعد از انتخابات ۱۳۸۸ از ایران خارج نشده بود.

هاشمی همچنین ضمن برشمردن مشکلاتی که برای اعضای خانواده‌اش بعد از انتخابات ۱۳۸۸ پیش آمده، مدعی است که یکی از متهمان پرونده، محمد سعیدی، خود علیه او از طریق وزارت اطلاعات پرونده جدیدی گشوده است. مهدی هاشمی بهرمانی می‌افزاید متهم دیگر[پرونده کانادا]، محسنی‌ اژه‌ای، دادستان کل کشور رسما از حکم بازداشت علیه او سخن گفته که اگر به ایران بازگردد دستگیر خواهد شد.

مهدی هاشمی با رد هرگونه ارتباطش با دستگاه‌های امنیتی ایران می‌گوید از طریق این مجموعه‌ها نمی‌توانسته از فرایند حقوقی در کانادا علیه خویش مطلع شده باشد.

هاشمی در باره ورود به کانادا می‌نویسد که در سال ۲۰۰۳ به هنگام ورود به شهر کالگاری برای بازدید از یک کارخانه که تامین کننده کالا برای سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده، از ورودش جلوگیری کرده‌اند و او دچار قفسه سینه رنج برده و به او اجازه داده شده که یک شب را در بیمارستان سپری کند. هاشمی می‌گوید که روز بعد کانادا را ترک کرده است. لازم به ذکر است که بنا به گزارش‌ها، مهدی هاشمی مایل نیست برای بازپرسی و بررسی پرونده به کانادا وارد شود.

تکمیلی: تاریخ مذکور بسیار نزدیک به زمان حمله پلیس مالی نروژ به دفتر مرکزی «استات اویل» برای بررسی ماجرای رشوه پرداخت شده از طریق شرکت هورتون (متعلق به عباس یزدانپناه یزدی، شریک آقای مهدی هاشمی) بوده است. پرونده دیگری نیز در آن زمان علیه دولت جمهوری اسلامی ایران در جریان بود که در آن از آقایان مهدی هاشمی بهرمانی و اکبر هاشمی بهرمانی نام برده شده بود.

مهدی هاشمی ضمن رد ادعاهای هوشنگ بوذری علیه خویش، می‌گوید که استان انتاریوی کانادا را محل مناسبی برای بررسی ادعاها نمی‌داند چون وقایع مورد ادعا در ایران و اروپا رخ داده، متهمان در ایران و اروپا ساکن هستند، شاهدان در کانادا حاضر نیستند و تنها ربط محل برپایی دادگاه با پرونده، اقامت شاکیان در انتاریو است. او نهایتا می‌گوید که بر اساس تجربه شخصی، اطمینان دارد که از ورود او به کانادا برای دفاع از خودش جلوگیری خواهد شد.

لازم به ذکر است که هیچگاه از ورود یک متهم دادگاه‌های کانادا برای انجام محاکمه در خاک این کشور جلوگیری نشده است.

مهدی هاشمی در پایان شهادتنامه خود، از انگلستان به عنوان محل مناسبی برای بررسی ادعاها نام برده است.

مرتبط:

حکم قطعی دادگاه کانادا به مهدی هاشمی ابلاغ شد

– گفتگوی اختصاصی خودنویس با شاکی مهدی هاشمی در کانادا (۱)

– گفتگوی اختصاصی خودنویس با شاکی مهدی هاشمی در کانادا (۲)

– گفتگوی اختصاصی خودنویس با شاکی مهدی هاشمی در کانادا (۳)

– این برگه به دست هاشمی، اژه‌ای و فلاحیان رسیده؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates