03.04.2012

سد خاتم الانبیاء راین پیش از بهره برداری شکست

خبرگزاری مهر: سد خاتم الانبیاء راین پیش از بهره برداری شکست و باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دریچه خروجی، کالبرت، سد خاتم الانبیاء راین ساعت چهار صبح دوشنبه دچار شکستگی شد و آب ذخیره شده در پشت سد به یکباره وارد مسیر رودخانه و موجب جاری شدن سیل شد.

بخشدار راین در این خصوص ابراز داشت: پس از اطلاع از موضوع بلافاصله به ستاد بحران شهرستان راین خبر داده شد و اکیپ های کمک رسانی به منطقه اعزام شد.

سیدابراهیم پاریزی ادامه داد: در اثر جاری شدن سیل خسارت جدی و فراوان به باغات و مزارع روستاهای کمسرخ، باب طاهونه، احمدآباد، گروه، کدبک و خوروئیه که در مسیر رودخانه قرار دارند شد.

وی گفت: در اثر این سیل آب آشامیدنی و برق شش روستای در مسیر رودخانه قطع شد و به 40 کیلومتر از راههای خاکی روستایی خسارت جدی وارد شد.

پاریزی تصریح کرد: بخشی از محور مواصلاتی روستاهای کمسرخ و خوروئیه به طور کامل از بین رفته است و قرار است بااستفاده از دو دستگاه لورد و بولدوزر مسیر این روستاها بازگشایی شود.

پاریزی ادامه داد: به علت شدت سیل قریب به 200 تا 300 اصله درخت گردو که در دو طرف رودخانه قرار داشتند از بین رفتند.

وی نیاز اصلی اهالی روستاهای سیل زده را تامین آب آشامیدنی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این سیل خسارت جانی به همراه نداشته است و با توجه به اینکه منطقه راین منطقه گردشگری است از ورود گردشگران به منطقه سیل زده خودداری شد.

وی اظهار داشت: علت اصلی بروز این سانحه توسط کارشناسان جهاد کشاورزی در دست بررسی است ولی بارندگی روز گذشته و وجود مشکل فنی در بخش دریچه خروجی، کالبرت، را در به وجود آمدن این حادثه دخیل دانست.

پاریزی در ادامه بیان داشت: این سد هنوز به بهره برداری رسمی نرسیده بوده و قرار بود در دهه فجر سال گذشته مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی اضافه کرد: این سد تحویل موقت شده بود و آبگیری آن در اواخر اسفند سال گذشته آغاز شده بود.

پاریزی برآورد میزان خسارات وارده را به علت گستردگی منطقه و میزان آب ذخیره شده در پشت سد را به بعد موکول کرد.

در اثر جاری شدن این سیل بخشی از پل روستای حسین آباد که در مسیر جاده راین ساردوئیه قرار دارد فرو ریخت.

شدت سیل به حدی بود که درختان گردوی چندین ساله را از ریشه درآورد و تیرهای برق را سرنگون کرد.

عملیات ساخت و احداث سد خاتم الانبیاء از سال 84 آغاز شده و قرار بود در دهه فجر سال جاری به بهره برداری برسد.

تاکنون سه پیمانکار روی این سد کار کرده اند و طی این رویداد به بدنه اصلی سد صدمه ای وارد نشده است.
چنانچه این اتفاق در طول روز می افتاد باعث جان باختن بسیاری از گردشگرانی می شد که در روز 13 فروردین به دامن طبیعت آمده بوند تا روز خوشی را در کنار رودخانه سپری کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates