05.04.2012

چین بیمه نفت صادراتی ایران را ‘متوقف می‌کند’

بی‌بی‌سی: یکی از شرکت های اصلی بیمه دریایی در چین اعلام کرده از تابستان امسال، نفتکش‌هایی که نفت صادراتی ایران را حمل کنند، بیمه نخواهد کرد.

دو نفر از مسئولان “کنسرسیوم خدمات بیمه دریایی چین” به خبرگزاری رویترز گفته اند که علت این اقدام، در راستای تحریم های اقتصادی ای است که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران وضع شده است.

این اقدام می تواند واردات نفت از ایران به چین را با مشکل رو به رو کند.

چین اصلی ترین خریدار نفت ایران در جهان است و بیش از ۲۰ درصد از نفت خام ایران را خریداری می کند.

دیگر خریداران اصلی نفت ایران از جمله ژاپن، هند و کره جنوبی نیز با مشکلاتی برای واردات نفت ایران رو به رو هستند.

پیش از این بیمه گران بزرگ اروپایی و ژاپنی هم ارائه خدمات بیمه دریایی به ایران را متوقف یا محدود کرده بودند.

“کنسرسیوم خدمات بیمه دریایی چین” متعلق به صنایع کشتیرانی چین که بیش از هزار فروند کشتی را بیمه می کند، نخستین شرکت بیمه دریایی چینی است که خدمات خود را برای نفتکش های حامل نفت خام ایران متوقف خواهد کرد.

شرکت های بزرگ کشتیرانی مانند سینوترانس و کاسکو از اعضای این کنسرسیوم هستند. بخش بزرگی از نفت صادراتی ایران به آسیا توسط این کنسرسیوم بیمه می شود.

یک منبع از این کنسرسیوم که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفت: “کنسرسیوم پوشش خسارت های بیمه ای برای نفتکش هایی که نفت ایران را حمل می کنند، لغو خواهد کرد. نفتکش هایی که وارد آبهای ایران شوند خود مسئول خسارات و خطرات احتمالی هستند که متوجه آنهاست.”

بر اساس این تحریم ها شرکت های بیمه در جهان دیگر مجاز به بیمه نفتکش هایی که حامل نفت خام و مواد نفتی ایران هستند، نخواهند بود.

مهرداد عمادی، از مشاوران اقتصادی اتحادیه اروپا در این باره به بی بی سی فارسی گفت که این شرکت در پی توقف شرکت های بریتانیایی و سوئیسی برای بیمه نفتکش های حامل نفت ایران، اصلی ترین شرکت بیمه گر نفت صادراتی ایران بود و ممکن است توقف خدمات این شرکت، منجر به کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران شود.

آقای عمادی افزود: “ایران مجبور است برای صادرات نفت خود، به خریداران به اندازه ای تخفیف دهند که خریدار خود هزینه بیمه نفتکش ها را تقبل کند.”

او گفت که بعید است از این پس شرکت های بزرگ بیمه گر دولتی و بین المللی نفت صادراتی ایران را بیمه کنند و فقط شرکت های کوچک تر ریسک خواهند کرد نفت ایران را آن هم مقطعی بیمه کنند.

تحریم‌های مصوب آمریکا علیه ایران از روز ۲۸ ژوئن (هشتم تیر) و تحریم‌های اتحادیه اروپا از ابتدای ماه ژوئیه (یازده تیر) امسال اجرایی می‌شوند و با نزدیک شدن این موعد، تعداد کشورهایی که اعلام کرده‌اند به تبعیت از این تحریم‌ها واردات نفت ایران را متوقف می‌کنند، در حال افزایش است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates