08.04.2012

پیش شرط های جدید غرب برای مذاکره با ایران

بازتاب: با نزدیک شدن زمان از پیش اعلام شده برای مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، گمانه زنی ها در مورد محتوا و مفاد این مذاکرات افزایش یافته است. آخرین خبرها در این رابطه، از اضافه شدن پیش شرط های جدیدی از سوی غرب به مضمون مذاکرات حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، یکی از تقاضاهای دولت اوباما و هم پیمانان اروپایی اش از ایران در دور جدید مذاکرات، بسته شدن تأسیسات هسته ای «فردو» است.
بسته شدن تأسیسات هسته ای «فردو» یکی از پیش
شرط های دور جدید مذاکرات از سوی غربی هاست.
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» ضمن بیان این خبر به نقل از دیپلمات های اروپایی و آمریکایی، تقاضای دیگر غرب را توقف غنی سازی اورانیوم با درصد بالا وانتقال اورانیوم با غنای بالای موجود به خارج از کشور است.

به گزارش این روزنامه، از نظر طرف غربی، اقدامات فوق گام اول در راستای استفاده ایران از آن چیزی است که اوباما با نام «آخرین شانس» برای حل مسئله هسته ای به شیوه دموکراتیک از آن یاد کرده است.

نیویورک تایمز هچنین نوشته که مشخص نیست آیا کشورهای غربی به چیزی کمتر از بسته شدن فردو رضایت خواهند داد یا خیر.

این گمانه زنی ها در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها اعلام کرده از مذاکره با غرب در جایگاهی برابر و به منظور حل مسائل موجود استقبال می کند، اما مذاکره با پیش شرط را نخواهد پذیرفت.

نکته جالب در این میان، عطف توجه غرب به سوی تأسیسات هسته ای فردو است. تأسیسات فردو در جهان به عنوان تأسیساتی با امنیت بسیار بالا شناخته می شود که در مقابل حملات احتمالی ایمن است. شروط مطرح شده از سوی غرب این سوءظن به وجود می آورد که گویا غرب قصد دارد با تعطیل کردن این تأسیسات، شانس خود را برای فشار بر ایران از طریق تهدید به حمله نظامی زنده نگه دارد.

به این ترتیب، تنها چند روز مانده به برگزاری مذاکرات ایران و غرب، فضای غالب همچنان مبهم است و رسیدن به توافقی میان دو طرف، به طور مستقیم به خواسته ها و نکات مطرح شده در مذاکرات بستگی دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates