15.04.2012

مصوبه 24 اسفند دولت: بانک مرکزی فورا 53 میلیارد دلار را به قیمت بازار آزاد، نقد کند! افشای دستور چاپ اسکناس بی پشتوانه در تعطیلات عید برای پرداخت یارانه ها

کلمه – گروه اقتصادی: یک نماینده مجلس هشتم فاش کرد که دولت احمدی نژاد در هفته پایانی سال گذشته، بانک مرکزی را ملزم به واریز معادل ریالی ۵۳ میلیارد دلار به حساب خزانه برای پرداخت یارانه های نقدی کرده است.

غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به مصوبه دولت در تاریخ ۲۴ اسفندماه، تصریح کرده که بر اساس مصوبه دولت، این حجم بزرگ ارز باید به قیمت بازار آزاد! به ریال تبدیل شود. وی همچنین تاکید کرده که این دستور دولت به بانک مرکزی، در واقع به معنای “خلق پول و اسکناس” است.

این عضو جامعه روحانیت مبارز که در مسجد امام صادق تهران به این خبر اشاره کرده، همچنین گفته است که در “چند مدت اخیر” دولت ۹ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است. اما از اندازه ی مدت مورد اشاره اش چیزی نگفته است.

او تلاش های اخیر دولت برای استقراض ارقام هنگفت از بانک مرکزی را با برداشت ناگهانی و غیرقانونی شبانه در آستانه تعطیلات عید از حساب بانک ها ربط داده و گفته است: “این کار در دنیا بی‌نظیر است که بانک مرکزی شبانه از پول مردم برای پرداخت یارانه‌ها برداشت کند.”

مصباحی مقدم در واکنش به دستور دولت به بانک مرکزی برای چاپ اسکناس نیز خاطرنشان کرده است: “با ایجاد پول پرقدرت هیچ مشکلی حل نمی‌شود بلکه بر مشکلات افزوده می‌شود. ما انتظار داریم دولت اگر در خصوص طرح هدفمندی یارانه‌ها مشکلی دارد با مجلس شورای اسلامی مطرح کند… اگر دولت امروز تصمیمی می‌گیرد شش ماه بعد اثرش پیدا می‌شود. اگر در حال حاضر هم این گونه اتفاقات رخ دهد نتیجه‌اش در شش ماه دوم ۹۱ قابل مشاهده است که گرانی بیشتری هویدا می شود.”

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس بدین ترتیب اعتراف کرده که آنچه مردم کوچه و بازار در ماههای اخیر می گفتند و به ظاهر باورنکردنی می نمود، یعنی دست داشتن دولت در بحران گرانی ارز و همچنین تامین پول پرداخت یارانه های نقدی به شیوه هایی از جمله دست اندازی به سرمایه های مردم در بانک ها، کاملا واقعیت داشته است.

او همچنین ناخواسته فاش کرده که دولت احمدی نژاد علاوه بر ضربه ای که با ایجاد تلاطم در بازار ارز به پول ملی زده، و خللی که با تضعیف ارزش پول ملی به منافع ملی وارد آورده، با صدور دستور چاپ انبوه اسکناس نیز – که قاعدتا نمی تواند در این حجم، با پشتوانه باشد – بار دیگر، و این بار به شکلی به مراتب خطرناک تر، به سرمایه های ملی آسیب زده است.

هشدارهای اخیر کارشناسان درباره تبعات تورمی رسیدن حجم نقدینگی سرگردان در کشور به مرز ۳۵۰ هزار میلیارد تومان، اکنون با افشای تصمیم اخیر دولت برای تبدیل دلار به ریال در حجمی معادل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، اهمیتی مضاعف می یابد.

اما آیا در حاکمیت امروز، با حذف همه دلسوزان کشور از صحنه، کسی هم باقی مانده است که بخواهد و بتواند جلوی ضربه های سنگینی را که دولت دهم در حال وارد آوردن آن به امروز و فردای کشور است، بگیرد؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates