17.04.2012

باراک اوباما در واکنش به انتقاد اسراییل: «به ایران هیچ فرصت یا امتیازی داده نشده است»

رادیو کوچه: باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در پایان نشست کشورهای آمریکای لاتین در کلمبیا، روز یک‌شنبه ۱۵ آوریل، به وقت محلی، درباره مذاکرات استانبول گفت: «نه تنها هدیه‌ای به ایران داده نشده بلکه برای ایران روشن شده که در صورت شکست مذاکرات، تحریم‌های شدیدتری در انتظارش خواهد بود.»

این در حالی است که فضای حاکم بر دور نخست مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره پرونده هسته‌ای این کشور، از سوی گروه 1+5 «مثبت» و«امیدوارکننده» ارزیابی شده است.

این سخنان واکنشی بود به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، که پس از پایان نشست استانبول نتیجه این مذاکرات را دادن فرصت بیش‌تر به ایران برای ادامه غنی‌سازی اورانیوم دانسته و تعیین دور بعدی مذاکرات در خرداد ماه را نیز هدیه‌ای برای جمهوری اسلامی خوانده بود.

باراک اوباما تاکید کرد که هیچ امتیازی به ایران داده نشده و اظهار داشت: «اجازه نمی‌دهیم ایران مذاکرات را طولانی کند. زمان رو به پایان است و ایران باید از زمان استفاده کند.»

رییس جمهوری آمریکا هم‌چنان بهترین راه حل مناقشه اتمی ایران را راه دیپلماتیک دانسته و تاکید کرد: «یک توافق بین‌المللی وجود دارد که ایران باید منزوی شود و این دلیل اعتمادی است که جامعه جهانی در این مسئله به ایالات متحده و سیاست‌هایش دارد. سیاست آمریکا نیز این است که استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی را برای ایران امکان‌پذیر می‌داند، اما جلوی تلاش این کشور برای دست‌یابی به سلاح اتمی را می‌گیرد. این بخشی از دلایلی است که ما به خاطر آن‌ها تحریم‌های شدیدی علیه ایران را اعمال کرده‌ایم.»

اوباما هم‌چنین ایران را تهدید کرد که در صورت پیش نرفتن مذاکرات خردادماه با تحریم‌های شدیدتری روبرو خواهد شد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، گفت که درباره توقف غنی‌سازی اورانیوم در نشست بغداد گفت‌و‌گو خواهد شد

صالحی که در یک برنامه تلویزیونی در شبکه جهانی جام جم شرکت کرده بود درباره نشست استانبول گفت: «هنوز زود است که درباره جزییات این نشست اظهار نظر کنیم اما آن‌چه مشخص است این است که هردو طرف خواهان پایان گرفتن مشاجره و مناقشه هستند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هم‌چنین تاکید کرد که تا دور بعدی مذاکرات هر دو طرف یک‌دیگر را «رصد» خواهند کرد. او گفت: «اگر آن‌ها در مدت زمان باقی‌مانده تا نشست بعدی رفتاری از خود نشان دهند که جنبه اعتمادسازی داشته باشد می‌تواند در کوتاه شدن زمان حل موضوع هسته‌ای موثر باشد. آن‌ها می‌توانند در این فاصله قدم‌هایی را بردارند که ما را نسبت به اراده آن‌ها در اعتمادسازی مطمئن‌تر کند. در غیر این صورت ما نیز شیوه‌ها و مکانیسم خود را داریم.»

دور بعدی مذاکرات روز 23 مه، در بغداد، پایتخت عراق، برگزار خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates