27.06.2007

بازتاب جهانی سهمیه بندی ناگهانی بنزین و بحران در تهران

عصر ایران: اجرای ناگهانی طرح سهمیه بندی بنزین در ایران بازتاب وسیعی در اکثر رسانه ها و خبرگزاری های معتبر جهان داشت.

به گزارش عصر ایران (asriran.com)، خبرگزاری آسوشیتدپرس از تهران گزارش داد: “ایرانیان خشمگین به دنبال اعلام ناگهانی دولت مبنی بر آغاز سهمیه بندی بنزین به چندین پمپ بنزین حمله کردند و در همین حال دارندگان وسایط نقلیه برای پر کردن باک خودروهای خود به سمت پمپ ها هجوم بردند.”

وزارت نفت ایران شب گذشته تنها سه ساعت پیش از آغاز طرح سهیه بندی بنزین اعلام کرد که این طرح از ساعت 12 نیمه شب به اجرا گذاشته می شود.

اعلام ناگهانی این موضوع باعث ایجاد صف های طولانی در پمپ بنزین ها شد و ایرانی ها سعی کردند پیش از اعمال محدودیت ها باک خودروهای خود را پر کنند.

در همین حال رادیو دولتی ایران در ساعات آغازین روز چهارشنبه اعلام کرد: چندین پمپ بنزین هدف حمله “خرابکاران” قرار گرفت اما تعداد پمپ بنزین های خسارت دیده یا سایر جزئیات را ارایه نکرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، دولت ایران هفته ها پیش قصد داشت طرح سهمیه بندی را به اجرا گذارد و پیشتر قرار بود این طرح از 21 می آغاز شود، اما بارها به تعویق افتاد.

دولت ایران در ماه می یارانه های بنزین را کاهش داد که همین امر به افزایش 25 درصدی قیمت بنزین منجر شد.

اجرای طرح سهمیه بندی موضوعی بسیار حساس در کشوری نفت خیز است که مردم آن تاکنون عادت به استفاده از بنزین ارزان قیمت داشته اند.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران در انتخابات سال 2005 با وعده بهبود اوضاع اقتصادی بر سر کار آمد اما عدم تحقق این وعده انتقادات گسترده ای را در پی داشته است.

به نوشته آسوشیتدپرس، ایران دومین صادرکننده بزرگ نفت خام در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است اما به دلیل برخورداری از ظرفیت پایین پالایش باید بیش از 40 درصد نیازهای بنزین خود را وارد کند

براساس طرح سهمیه بندی ایرانی ها اجازه خواهند داشت تنها مقدار مشخصی بنزین در ماه با قیمت یارانه ای خریداری کنند.

در همین حال اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در خبرگزاری فرانسه نیز بازتاب داشت.

این خبرگزاری نوشت: “به گفته شاهدان پس از اعلام ناگهانی اجرای طرح سهمیه بندی جوانان خشمگین ایرانی به یک پمپ بنزین در تهران حمله کردند و یک خودرو را به آتش کشیدند.”

براساس این گزارش جوانانی که به پمپ بنزین پونک در شمال غربی تهران حمله کردند با پرتاب سنگ و داد و فریاد نارضایتی خود از اجرای طرح را اعلام کردند.

از زمان اعلام اجرای سهمیه بندی در اواخر سه شنبه شب که تنها 100 لیتر بنزین در ماه برای خودروهای شخصی در نظر گرفته، صف های طولانی مقابل پمپ بنزین ها نه تنها در تهران بلکه در سایر نقاط کشور نیز تشکیل شده است.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه پس از مشاهده حمله به پمپ بنزین پونک گفت: “یک خودروی پژو پرشیا در داخل این پمپ بنزین به آتش کشیده شد.”

وی اضافه کرد: “تظاهرکنندگان سنگ هایی پرتاب کردند و پلیس ضد شورش مستقر در خیابان های اطراف به طور مرتب سعی می کرد تظاهرکنندگان را متفرق کند.”

براساس اطلاعیه وزارت نفت ایران خودروهای شخصی بنزین سوز 100 لیتر سهمیه در ماه خواهند داشت در حالی که به خودروهای دوگانه ساز 60 لیتر اختصاص می یابد.

علاوه بر این حداکثر بنزین مجاز برای یک دوره چهارماهه به میزان 400 لیتر برای خودروهای بنزین سوز و 240 لیتر برای وسایل دوگانه سوز تعیین شده است.

ایران حدود 10 ماه پیش اولین مرحله از طرح سهمیه بندی را در مورد وسایط نقلیه دولتی به اجرا گذاشت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه انتظار می رود اهمیت قانون سهمیه بندی تنها در زمان اجرای آن برای دارندگان خودروهای شخصی درک شود که طی آن ایرانی ها ملزم می شوند بهای بیشتری برای بنزین پرداخت کنند.

رویترز نیز در گزارشی به انعکاس این رویداد پرداخت و نوشت: “ایران برای رهایی از واردات پرهزینه سوخت طرح سهمیه بندی را از چهارشنبه به اجرا گذاشت اما این اقدام باعث بروز صحنه های درگیری در پایتخت و به آتش کشیده شدن یک پمپ بنزین شد.”

شاهدان گفتند: “به دنبال هجوم رانندگان خودرو برای پر کردن باک خودروهای خود زبانه های آتش از یک پمپ بنزین در پونک بلند شد.

یکی از شاهدان گفت: “جوانان خشمگین شعارهایی علیه احمدی نژاد سر دادند و پلیس ضدشورش در محل سعی کرد جمعیت را متفرق کند.”

به نوشته رویترز، برخی رانندگان حاضر در صف های طولانی مقابل جایگاه های عرضه سوخت از سیاست دولت احمدی نژاد که به گفته منتقدان افزایش تورم را در پی داشته، شکایت کردند.
از سوی دیگر شبکه خبری بی بی سی نیز از تهران گزارش داد: “پس از اعلام دولت در خصوص آغاز سهمیه بندی بنزین برای خودروهای شخصی دست کم یک پمپ بنزین در پایتخت ایران به آتش کشیده شد.”

فرانسیس هریسون خبرنگار بی بی سی در تهران گفت: “این نارضایتی در میان مردم وجود دارد که دولت اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار نداده است.”

به گفته شاهدان، حداقل یک پمپ بنزین در حوالی غرب تهران در آتش سوخت.

بر پایه این گزارش، صف های طولانی مقابل پمپ بنزین های سطح شهر تهران تشکیل شده و گزارش ها از وقوع درگیری در جایگاه های عرضه سوخت حکایت دارد.

یک دارنده خودرو در شهر تهران گفت:” فکر نمی کنم سهمیه بندی به نوبه خود طرح بدی باشد اما باید ساماندهی شود.”

وی افزود: “اجرای طرح سهمیه بندی نباید در ساعت 9 شب اعلام می شد مسئولان باید تاریخ دقیق اجرا را حداقل دو روز قبل اعلام می کردند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates