25.04.2012

مقام ارشد روسیه: کره شمالی و ایران تهدید هسته‌ای هستند

رادیوفردا: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه روز سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت، در اظهار نظری که رسانه‌های روسیه «بی‌سابقه» توصیف کرده‌اند برای اولین بار ایران و کره شمالی را «تهدید هسته‌ای» نامید.

به گزارش ریانووستی از روسیه، ارتشبد نیکلای ماکاروف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راشا تودی» گفته است که «تهدید همیشه هست، به همین خاطر ما از نزدیک پیشرفت هسته‌ای بسیاری از کشور‌ها را زیر نظر داریم».

به گفته این مقام عالی‌رتبه روس، نتایج تحلیل‌هایی که روسیه به همراه آمریکا انجام داده تایید می‌کند که احتمال وجود تهدید هسته‌ای از طرف ایران وجود دارد و «ما متقاعد شدیم که واقعا باید یک سامانه دفاع موشکی برای مقابله با این تهدید‌ها راه‌اندازی شود».

آمریکا اسفندماه سال گذشته رسما راه‌اندازی سامانه دفاع موشکی ناتو در ترکیه را تایید کرد. مارک هرتلینگ، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا، در آن زمان اعلام کرد که رادار دفاعی ناتو در جنوب ترکیه آماده شده و عده‌ای ازسربازان و کار‌شناسان آمریکایی هم در منطقه مستقر شده‌اند.

سامانه دفاع موشکی ناتو از چندین سیستم دفاعی تشکیل شده که هر یک از آنها در یک کشور اروپایی، از جمله لهستان، رومانی و اسپانیا، مستقر خواهد شد.

سخنان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه درباره لزوم ایجاد سپر موشکی در برابر تهدیدهای احتمالی هسته‌ای ایران و کره شمالی در حالی ایراد می‌شود که وزارت دفاع روسیه اخیرا اعلام کرده بود که هیچ تهدید هسته‌ای از طرف ایران و کره شمالی روسیه و اروپا را تهدید نمی‌کند، چرا که این کشور‌ها توانایی تولید کلاهک هسته‌ای و موشک‌های حامل آن را ندارند.

دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، نیز آذرماه سال گذشته هشدار داد در صورتی‌ که آمریکا و ناتو به روشنی اعلام نکنند که سامانه‌های موشکی‌شان در اروپا تأسیسات اتمی روسیه را نشانه نمی‌گیرد، مسکو نیز موشک‌های خود را در مناطق مختلف روسیه مستقر می‌کند.

به گفته آقای مدودیف، هدف از استقرار این موشک‌ها این خواهد بود که در صورت لزوم هر یک از سامانه‌های موشکی آمریکا در اروپا را هدف قرار دهند.

اما نیکلای ماکاروف در اظهاراتی که رسانه‌های روسیه «بی‌سابقه» توصیف کرده‌اند روز سه‌شنبه گفت که «بسیاری از کشورهایی که ادعا می‌کنند سلاح هسته‌ای ندارند، در حقیقت این نوع سلاح را در اختیار دارند».

این مقام ارشد نظامی روسیه مشخص نکرد که مقصودش مشخصا چه کشورهایی است.

آقای ماکاروف گفت: «اگر سلاح‌های هسته‌ای به دست افراطیون بیفتد، امنیت جهانی واقعا به خطر خواهد افتاد و به همین دلیل روسیه مایل است برای جلوگیری از این فاجعه، با کشورهای دیگر همکاری سازنده داشته باشد.»‌

وی اشاره‌ای به نوع همکاری و نظر کنونی دولت روسیه نسبت به ایجاد سپرهای موشکی در برابر تهدید ایران نکرد.

در حالی که جمهوری اسلامی به دلیل پافشاری بر غنی‌سازی اورانیوم از سوی قدرت‌های غربی تحت فشار قرار دارد، کره شمالی نیز تاکنون دو بار در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ دست به آزمایش اتمی زده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates