30.04.2012

«طراح» ایده انتقال آب خزر: طرح دیگری برای مهیا کردن مقدمات ظهور امام زمان دارم

رادیوفردا: غلامعلی خیاط خلقی، فردی که رسانه‌ها از او به عنوان طراح ایده انتقال آب دریای خزر به کویر یاد کرده‌اند در مصاحبه با هفته نامه «آسمان» گفته است که علاوه بر پروژه انتقال آب خزر، پروژه دیگری را که از حیث «اندازه و فراگیری» از این پروژه هم بزرگ‌تر است و هدف آن مهیا کردن مقدمات ظهور امام زمان است.

به گزارش وبسایت خبر آنلاین آقای خلقی گفته است که اندازه و فراگیری طرح جدید بسیار بزرگ خواهد بود و «فقط در یک جمله بگویم که درباره مقدمات ظهور آقا امام زمان است».

طرح انتقال آب دریای خزر به مناطق مرکزی ایران، ۲۸ فروردین ماه با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران در ساری آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی‌های اولیه این پروژه شامل مطالعات مکان یابی و تعیین مسیر بهینه آب از سواحل جنوبی دریای خزر به نواحی منطقه مرکزی کشور است.

براساس طرح‌های اولیه این پروژه با احداث کارخانه «آب شیرین کن» با ظرفیت حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال به همراه سازه‌های دریایی جهت استحصال آب از دریای خزر که به وسیله خطوط لوله و با انتخاب «بهترین مسیر که از کمترین مشکلات زیست محیطی و بالا‌ترین بهره وری و هزینه اجرایی بهینه برخوردار باشد»، اجرا خواهد شد.

به گفته مقامات ایران، این پروژه در چند مرحله انجام خواهد پذیرفت. شیرین سازی آب خزر، یکی از بخش‌های این پروژه توسط شرکت خاتم الانبیا وابسته به سپاه پاسداران انجام خواهد شد که که هزینه آن دو میلیارد دلار اعلام شده است.

انتقال اولیه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به استان‌های مرکزی ایران، رساندن این رقم به ۵۰۰ میلیون متر مکعب و نهایتا، تکمیل این پروژه با ایجاد کانالی برای اتصال دریای خزر به خلیج فارس صورت خواهد گرفت.

هزینه کل تجهیزات انقتال آب دریای خزر به مناطق مرکزی ایران، طبق اظهارات مجید نامجو وزیر انرژی، تا هفت میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس آقای نامجو گفته است که در آینده با اتصال دریای خزر به خلیج فارس، این کانال ارتباطی آبی قابل کشتیرانی نیز خواهد بود.

هنوز دولت احمدی‌نژاد درباره جزئیات، نقشه احداث خطوط لوله و هزینه سالانه شیرینسازی و انتقال آب به مناطق مرکزی توضیحی نداده است. خصوصا اینکه، دریای خزر ۲۸ متر پایین‌تر از سطح آبهای آزاد و استان سمنان یکی از مناطق مورد نظر برای انتقال آب دریای خزر به آنجا، حدودا ۱۰۰۰ متر بالا‌تر از سطح آبهای آزاد است. مناطق واقع در حد فاصل استان سمنان و دریاچه خزر، کوهستانی است و در کمترین ارتفاع حتی به ۲۰۰۰ متر هم می‌رسد.

آقای خلقی بعنوان طرح ایده انتقال آب خزر به کویر، توضیح زیادی درباره پروژه آتی خود که آن را بسیار «عظیم‌تر» توصیف کرده، نداده است، اما گفته است که نام پروژه جدید را «هشت بهشت قرآن و عترت» گذاشته است که طرحی اعتقادی و مذهبی است و «به طور حتم باید آن را در طول تاریخ سی سال گذشته بی‌نظیر دانست».

وی درباره ماهیت پروژه جدید تنها به این نکته بسنده کرده است که این طرح «در واقع بازسازی بافت‌های اطراف حرم امام رضا است».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates