02.05.2012

بزرگترین كبوتر خانه دنیا در معرض تخریب قرار دارد (+عکس)

جذاب‌نیوز: آثار باستانی
زنگ خطر تخریب كبوترخانه ‘چهار برج’ بزرگترین كبوترخانه جهان در فلاورجان استان اصفهان به صدا درآمد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، كبوتر خانه ‘چهار برج’ یكی از بزرگترین و بی نظیرترین كبوترخانه های جهان است كه در روستایی به همین نام از توابع بخش ‘پیربكران’ شهرستان فلاورجان واقع است.

قدمت این بنا بر اساس نوع خاك و پوكی پله ها و فنداسیون آن حدود 400 تا 450 سال تخمین زده می شود.

در كنار این كبوترخانه، یك كبوترخانه دیگر وجود داشت كه بدلیل عدم توجه مردم و مسئولین در چند روز گذشته تخریب شد.

یكی از اهالی روستای چهار برج در رابطه با اهمیت این كبوترخانه گفت: در گذشته بسیاری از گردشگران خارجی به این روستا برای دیدن برجهای كبوترخانه می آمدند.

‘روح الله یزدانی’ در گفتگو با ایرنا افزود: این آثار تاریخی كه در هیچ جای جهان مانند آن دیده نشده بصورت متروكه رها شده و تبدیل به محلی برای معتادین به مواد مخدر و حیوانات ولگرد شده است.

رییس شورای اسلامی روستای چهار برج، دلیل اصلی تخریب این برج را رعایت نكردن حریم آن، درست نكردن راه های آب برای خروج آب باران و عدم رسیدگی سازمان میراث فرهنگی عنوان كرد.

‘مجید یزدانی’ افزود: برغم نامه نگاری هایی كه با مسئولین مربوطه صورت گرفته اما بودجه ای برای مرمت این اثر تاریخی تخصیص داده نشده است.

وی تاكید كرد: در صورت عدم رسیدگی به كبوترخانه چهار برج، این اثر تاریخی تخریب می شود و تنها باید در عكس ها نشان آن را پیدا كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساختمان برج كبوترخانه ها با وجودی گذشت قرن ها، بدلیل نوع استحكام آنها بسیاری از حوادث طبیعی را سپری كرده و همچنان استوار ایستاده اند اما امروزه بر اثر بی توجهی به حفظ و نگهداری آنها در آستانه نابودی و ویرانی قرار گرفته اند.

در فلاورجان بیش از 100 برج كبوتر وجود دارد كه از مهمترین جاذبه های گردشگری در این شهرستان محسوب می شود.

كبوترخانه ها بناهای رفیع خشتی مدوری هستند كه در جوار زمینهای مزورعی با هدف آشیان سازی كبوتران و بهره گیری از فضولات این پرندگان بعنوان كود طبیعی ، ساخته می شدند.

اكنون صدها كبوترخانه در گوشه و كنار استان اصفهان به در معرض تخریب تدریجی قرار دارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates