30.06.2007

مراحل اجرایی انتخابات مجلس هشتم آغاز شد

رادیوفردا: عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه نهم تير، اعلام کرد: آن دسته از مديران اجرايی که قصد شرکت در انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی را دارند، ازروز پانزدهم تا بيست ويکم تير، به مدت يک هفته، برای استعفا مهلت دارند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، وی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: «مهلت استعفای مديران اجرايی که براساس قانون جهت داوطلب شدن در انتخابات مجلس بايد از سمت خود استعفا دهند، از ۱۵تير ‪ ماه آغاز مي شود و تا ۲۱تير ماه ادامه خواهد داشت.»

بر اساس قانون جديد انتخابات مجلس شورای اسلامی، مديران اجرايی که قصد شرکت در انتخابات را دارند، بايد شش ماه قبل از آغاز ثبت نام از داوطلبان انتخابات، از سمت خود استعفا دهند.

همچنين به موجب قانون انتخابات ، ثبت نام از داوطلبان نمايندگی مجلس شورای اسلامی دو ماه و ۱۰روز قبل از برگزاری انتخابات خواهد بود.

قراراست انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی، روز ۲۴اسفند ماه سال جاری برگزار شود.

براساس قانون جديد انتخابات مجلس، داشتن مدرک تحصيلی کارشناسی ارشد يا معادل آن و يا مدرک تحصيلی ليسانس يا معادل آن به شرط داشتن پنج سال سابقه خدمت اجرايی در سطح کارشناسی و بالاتر در بخشهای خصوصی يا دولتی و يا پنج سال سابقه فعاليت آموزشی يا پژوهشی با تاييد مراجع ذی ربط از جمله شرايط داوطلب شدن در انتخابات مجلس است.

بر اساس قانون جديد انتخابات، داشتن سابقه يک دوره نمايندگی مجلس می تواند جايگزين مدرک کارشناسی ارشد باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص آغاز به کار هيات های نظارت بر انتخابات مجلس هشتم نيز گفت: «کار اين هيات ها احتمالا اواخر شهريور ماه و يا اوايل مهرماه آغاز خواهد شد.»

عباسعلی کدخدايی در خصوص رايانه ای شدن انتخابات نيز گفت: شورای نگهبان با اصل رايانه ای شدن انتخابات موافق است، اما وزارت کشور بايد از جهت امنيت رايانه ای شدن انتخابات، اطمينان کافی را به شورای نگهبان بدهد.

او افزود: «وزارت کشور تاکنون در اين زمينه به صورت رسمی، هيچ موضوعی را به ما اعلام نکرده است.»

عباسعلی کدخدايی، اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص رايانه ای شدن انتخابات را به پس از بررسي های کارشناسی اين شورا موکول کرد.

سخنگوي شورای نگهبان در مورد سهم احزاب و گروه ها در مساله رد صلاحيت ها گفت : «شورای نگهبان، احزاب و گروه های قانونی را در بررسی صلاحيت ها ملاک قرار نمي دهد، زيرا نظام ما حزبی نيست.»

وی تنها موردی را که موجب محروميت افراد از شرکت در انتخابات مي شود، عضويت آنها در آنچه که احزاب و گروه های غيرقانونی ناميد، عنوان کرد.

افزايش مهلت از سه ماه به شش ماه

پيش از اين، و بر اساس قانون قديم انتخابات مجلس شورای اسلامی، نامزدهای نمايندگی مجلس، بايد سه ماه پيش از برگزاری انتخابات، از سمت خود استعفا می دادند.

اما نمايندگان مجلس شورای اسلامی، بند الف ماده ۲۹ اين قانون را که مربوط به مهلت استعفای مسولان اجرايی است، تغيير دادند.

در اين ميان، وزارت کشور برای کاهش زمان شش ماه از زمان استعفا تا روز ثبت نام، لايحه دو فوريتی به مجلس داد، ولی اين لايحه درمجلس رد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates