14.05.2012

انتشار عکسی تازه از سایت پارچین و هشدار ایران به غرب

ردویچه‌وله: به گفته مذاکره‌کنند‌ه ارشد هسته‌ای ایران هر گونه اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت مذاکرات خواهد شد. در همین حال در عکسی که در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته یک اتاق مهار انفجار در سایت پارچین دیده می‌شود.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در دیدار با میشل روکار، نخست‌وزیر پیشین فرانسه به مقام‌های غربی نسبت به بیان “برخی اظهارات غیرسازنده” هشدار داد. وی در این دیدار که روز یکشنبه (۱۳ مه/ ۲۴ اردیبهشت) در تهران برگزار شد، گفت: «زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده است و هرگونه اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت گفت‌وگوها خواهد بود.»

او همچنین طرح برخی سخنان در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران را از سوی مقام‌های کشورهای غربی “ادعاهای واهی” توصیف کرد و افزود: «در بغداد منتظر اقدام برای جلب اعتماد ملت ایران هستیم.»

سعید جلیلی در گفت‌وگو با کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه آوریل ۲۰۱۲

سعید جلیلی در گفت‌وگو با کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه آوریل ۲۰۱۲

مذاکرات هسته‌ای با ایران پس از یک وقفه‌ی بیش از یک ‌ساله، در جریان افزایش بی‌سابقه تنش‌ها، تشدید تحریم‌ها و احتمال درگرفتن جنگی دیگر در خاورمیانه، اواسط ماه آوریل در استانبول از سر گرفته شد. گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران است و قرار است دور بعدی این مذاکرات ۲۳ ماه مه (۳ خرداد) در بغداد برگزار شود.

یکی از اعضای هیئت همراه میشل روکار به خبرگزاری فرانسه گفته است که سفر نخست‌وزیر پیشین فرانسه به تهران “شخصی” بوده و وی حامل هیچ پیام سیاسی از سوی دولت جدید این کشور خطاب به تهران نیست.

این دیپلمات همچنین افزوده است که موضع فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران “روشن” است و این کشور “بایستی به تعهدات بین‌المللی خود و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پای‌بند باشد.”

انتشار عکس مشکوک
در همین حال آسوشیتدپرس گزارش داده است که یکی از مقام‌های رسمی غرب تصویری را در اختیار این خبرگزاری قرار داده که گفته می‌شود از داخل سایت نظامی پارچین تهیه شده و در آن یک اتاق مهار انفجار از نوعی که در انجام آزمایش‌های هسته‌ای نظامی کاربرد دارند، دیده می‌شود.

مذاکرات اتمی ایران و آژانس در آستانه مذاکرات بغداد
یک هفته پیش از آغاز دومین مرحله مذاکرات هسته‌ای با ایران در بغداد٬ مقامات ایران و آژانس پشت درهای بسته در وین دیدار می‌کنند. آژانس از ایران خواسته برای ابهام‌زدایی از برنامه پرمناقشه هسته‌ای گام‌های اساسی بردارد.
دیدار صالحی با نخست وزیر سابق فرانسه در تهران

اولتیماتوم نفتی ایران به گروه ۱+۵
این مقام غربی که نام او ذکر نشده، گفته است که قادر به در اختیار گذاشتن اطلاعات بیشتری در این مورد نیست و دانسته‌ها در این زمینه بر پایه‌ی اظهارات یک منبع اطلاعاتی است که این اتاق مهار را در سایت پارچین دیده است. وی انتشار هر گونه جزئیات بیشتر را موجب به خطر انداختن زندگی این منبع اطلاعاتی دانسته است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نوشته است که کشور متبوع این مقام غربی فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند و از منتقدان سرسخت ادعاهای جمهوری اسلامی مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران است.

اولی هاینونن، بازرس ارشد پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این عکس را “واقعی” دانسته و گفته است که “بسیار شبیه” به عکسی بوده که وی به تازگی دیده و احتمال می‌رود همان اتاق انفجاری باشد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به وجود آن ابراز نگرانی می‌کند. آقای هاینونن اضافه کرده که حتی رنگ‌های موجود در این عکس با رنگ‌های عکسی که وی پیش‌تر دیده است مطابقت دارند.

نمایندگان کشورهای غربی روز دوشنبه (۱۴ مه/۲۵ اردیبهشت) به بررسی موشکافانه و دقیق نخستین دور از مذاکرات ایران با بازوی نظارتی سازمان ملل در زمینه انرژی هسته‌ای خواهند پرداخت. آنها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که تهران در صدد معامله و همکاری در مذاکراتی است که دور بعدی آن به زودی در بغداد برگزار خواهد شد.

اخیرا نیز مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی مستقر در واشنگتن اعلام کرده بود که بر اساس تصاویری که از سایت پارچین در اختیار دارد، احتمال می‌دهد جمهوری اسلامی در پی پاک کردن آثار فعالیت‌های هسته‌ای خود باشد.

در گزارش این مؤسسه آمده بود فعالیت‌های جدید در خارج از ساختمانی که در درون آن یک “اتاق انفجار” وجود دارد، صورت گرفته است. کارشناسان همچنین احتمال داده بودند که این ساختمان شسته شده باشد. ایران تاکنون اجازه بازرسی از سایت پارچین را به بازرسان آژانس نداده است.

گزارش “متضاد” در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران
همزمان با انتشار این گزارش‌ها “شورای ملی مقاومت” از گروه‌های مخالف حکومت ایران اعلام کرده است که وزارت دفاع جمهوری اسلامی ۶۰ دانشمند و مهندس را برای ساخت تسلیحات هسته‌ای به استخدام خود درآورده است.

با این حال دیپلمات‌ها نسبت به این ادعا با دیده تردید نگریسته و می‌گویند این گروه پس از افشای فعالیت‌های مخفیانه ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در سال ۲۰۰۲، اطلاعات نادرستی را در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران منتشر کرده است.

گزارش تازه “شورای ملی مقاومت” با گزارش‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل که می‌گویند، ایران هنوز برای “مسلحانه کردن” برنامه غنی‌سازی خود تصمیم نگرفته، در تضاد است. تهران با رد تمامی این اتهامات هدف از برنامه‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز می‌خواند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates