30.06.2007

حضور گسترده نيروهای ويژه پليس در خيابان های تهران

رادیوفردا: دبير شورای اطلاع رسانی نيروی انتظامی، روز شنبه نهم تير، از گشتزنی نيروهای ويژه پليس برای جلوگيری از وقوع دوباره حوادث شامگاه سه شنبه که پس ازاعلام سهميه بندی بنزين در سطح شهرهای ايران روی داد، خبر داد.

سرهنگ مهدی احمدی با اعلام اين مطلب به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، حوادث شامگاه سه شنبه را انجام شده از سوی آنچه که وی «تعدادی اراذل و اوباش تحت تعقيب پليس» خواند، دانست.

وی با غيرمنتظره ناميدن اعتراض های گسترده مردم به سهميه بندی بنزين، گفت: «عده ای از اراذل و اوباش که تحت تعقيب پليس و حاملان سلاح سرد بودند، حوادث چند شب گذشته را سبب شدند و از آنجا که از سوی پليس تحت تعقيب قرار داشتند، پس از دستگيری، تحويل مقامات قضايی شدند.»

سرهنگ احمدی افزود:«اين افراد با ارتکاب سرقت و حمله به اماکن مختلف، خساراتی را به اموال شخصی افراد وارد کردند.»

اطلاعيه شامگاه سه شنبه وزارت نفت و شورای اطلاع رسانی دولت در خصوص آغاز سهميه بندی بنزين از ساعت ۲۴، تهران و برخی ديگر از شهرهای ايران را به صحنه درگيری مردم با نيروهای يگان ويژه و لباس شخصی ها تبديل کرد.

يک مقام نيروی انتظامی، ناآرامی های شامگاه سه شنبه در اعتراض به سهميه بندی نيزين را کار « تعدادی اراذل و اوباش» ناميد. در پايتخت ايران، مردم خشمگين به پمپ بنزين ها هجوم بردند و چندين پمپ بنزين را در تهران و اسلامشهر به آتش کشيدند، اتوبان های نيايش و رسالت را بستند، و عليه برخی از مقامات، از جمله محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، شعار دادند.

دبير شورای اطلاع رسانی نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران، تعداد بازداشت شدگان حوادث تهران را بيش از ۸۰ نفر اعلام کرد و افزود: «متهمان همچنين خساراتی به دو فروشگاه، تعدادی بانک و پمپ بنزين وارد کردند.»

پيش از اين، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، از دستگيری ۳۰۰ نفر خبر داد و ساير خبرگزاری ها از مجروح شدن تعدادی از مردم بدون ذکر آمار آن خبر دادند.

به گفته اين مقام نيروی انتظامی، از روز حادثه تاکنون، حضور نيروهای ويژه پليس در سطح شهرتهران پررنگ تر شده است و «برای تحت کنترل قرار دادن شرايط ، نيروهای پليس جهت پيشگيری از حوادث مشابه، اقدام به گشت زنی می کنند.»

او در مورد مدت حضور نيروهای ويژه پليس در تهران، به طور تلويحی از حضور «نامحدود» آنها در خيابان های پايتخت ايران سخن گفت و افزود:«اين نيروها تا هر زمان که ضرورت ايجاد کند، در سطح شهر حضور خواهند داشت.»

دبير شورای اطلاع رسانی نيروی انتظامی همچنين گفت: «پس از دستگيری اراذل و اوباش، از فردای اعلام سهميه بندی بنزين تاکنون، حوادث قابل توجهی در سطح کشور رخ نداده است.»

پيش از اين نيز، صبوری، معاون سياسی – امنيتی فرمانداری تهران نيز در واکنش به هجوم مردم به پمپ بنزين ها، از اتخاذ «تدابير ويژه» در تهران خبر داده بود.

درگيری در شهرهای ايران

درهمين ارتباط، منابع رسمی جمهوری اسلامی گزارش هايی را از درگيری در شهرهای تهران، بيرجند، اصفهان، بندر عباس، ياسوج، ايلام، استان خراسان رضوی، زنجان، آذربايجان شرقی و غربی، گرگان، و مازندران منتشر کرده اند.

در اين خصوص، روز جمعه، خبرگزاری ایلنا به نقل از مقام های جمهوری اسلامی ايران گزارش شد که دردرگيری های شهر ياسوج، دو نفر کشته شده اند.

برخی از گزارش ها نيز، که توسط منابع و خبرگزاری های رسمی درايران تاييد نشده اند، حاکيست که دستکم ۱۵۰ نفر در ياسوج بازداشت شده اند.

اين گزارش های تاييد نشده همچنين حکايت از کشته شدن تعدادی از مردم معترض در ناآرامي های ناشی از سهميه بندی بنزين در شهرهای مختلف و يا زخمی شدن شماری از مردم براثر شليک گلوله دارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates