22.05.2012

ایران به نشانه اعتراض سفیرش را از جمهوری آذربایجان فراخواند

بی‌بی‌سی: محمد باقر بهرامی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان روز دوشنبه ۲۲ مه ( ۲ خرداد) در اعتراض به مطرح شدن “سخنان توهین آمیز در مورد رهبر جمهوری اسلامی” در جریان یک راهپیمایی در باکو، خاک جمهوری آذربایجان را ترک کرد.

این اقدام پس از آن صورت می گیرد که چندی پیش دهها شهروند جمهوری آذربایجان در اعتراض به سیاست های جمهوری اسلامی در بیرون ساختمان سفارت ایران در باکو دست به تجمع زدند.

ایران در واکنش به این اقدام، جوانشیر آخوندف، سفیر جمهوری آذربایجان را به وزارت خارجه فراخواند و مراتب اعتراض خود را به اطلاع او رساند.

سفارت ایران در باکو هم با انتشار بیانیه ای از این تجمع به عنوان یک تظاهرات “فرمایشی” که از سوی برخی “حلقه های” داخل جمهوری آذربایجان انجام شده، یاد کرد.

در این بیانیه همچنین گفته شده بود که “سخنان توهین آمیزی در مورد رهبرجمهوری اسلامی ایران ” در این تظاهرات شنیده شده است.

سفارت ایران در این بیانیه نسبت به عواقب ناخوشایند این گونه اقدامات اخطار داده بود.

در هفته های اخیر روحانیان بلندپایه شیعه در ایران از جمهوری آذربایجان به دلیل میزبانی مسابقات یوروویژن انتقاد و ادعا کرده اند که رژه همجنسگرایان و مدافعان حقوق همجنسگرایان از کشورهای مختلف دنیا در حاشیه این مسابقه انجام خواهد شد.

این در حالی است که علی حسنوف، از مقامات دفتر رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، این موضوع را “شایعه”ای خواند که ایران پخش کرده است و گفت که ایران در آستانه این مسابقات قصد اخلال دارد.

خبرگزاری های ایران پیشترگزارش کرده بودند که گروهی از “دانشجویان، روحانیون، جانبازان هشت سال دفاع مقدس به همراه سایر اقشار شرکت کننده در تجمعی اعتراض آمیز علیه سیاست های ضد دینی و اسلام ستیزانه دولت جمهوری آذربایجان در مقابل سرکنسولگری آن کشور در تبریز تجمع کردند و خواستار حضور سرکنسول یا یکی از کارمندان سفارت برای ارائه توضیحاتی در مورد عملکرد دولت باکو و صدور اجازه انجام رژه همجنسگرایان در این کشور مسلمان شدند.”

جمهوری آذربایجان امسال میزبان مسابقات یورورویژن است که قرار است روز ششم خرداد در باکو برگزار شود. در این رقابت سالانه، آوازخوانی هنرمندانی از ۴۲ کشور دنیا حضور دارند.

تنش در روابط ایران و جمهوری آذربایجان شدت گرفته است، اگرچه مقام‌های دو کشور، روابط فیمابین را دوستانه توصیف می‌کنند.

جمهوری آذربایجان اخیرا با بازداشت دهها نفر به ظن جاسوسی برای ایران، آنها را متهم کرد که با سپاه پاسداران مرتبط بوده‌اند.

قرارداد نظامی ۱.۶ میلیارد دلاری جمهوری آذربایجان با اسرائیل نیز با اعتراض ایران رو به رو شد. اگرچه این کشور گفت که این تسلیحات برای “آزادسازی سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان” از دست ارمنستان است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates