29.05.2012

هاشمی رفسنجانی از آمریکا خواست تا در مذاکرات هسته ای “حسن نیت” نشان دهد

رادیوفرانسه: با گذشت یک هفته ازپایان مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 دربغداد واکنش های مقامات ایرانی نشان می دهد که این مذاکرات نتیجه چندانی نداشته و امکان یافتن راهی برای تفاهم به دیدارمسکو درهجدهم ونوزدهم ماه میلادی ژوئن، بیست ونهم و بیست وسی ام خرداد، موکول شده است.

درهمین رابطه علی اکبرولایتی مشاوربین المللی آیت الله علی خامنه ای به طورتلویحی به رکود مذاکرات دربغداد اشاره می کند می گوید: “اگرطرفین قصد مذاکرات سازنده داشته باشند می توانند درچارچوب قواعد بین المللی به توافق برسند”. وی می افزاید: “کشورهای 1+5 پیش از اجلاس آینده درروسیه با خود هماهنگ باشند تابتوانند با انسجام بیشتری درمذاکرات شرکت کنند”.
مشاورآیت الله خامنه ای، بااین حال، باردیگر تاکید کرد که ایران “عزم قاطع دارد تا درمذاکرات بر دستیابی به حقوق حقه خود درموضوع انرژی صلح آمیز پافشاری کند”.

همزمان با سخنان علی اکبرولایتی، علی اکبرهاشمی رفسنجانی نیز برای اولین بار با اشاره به آنچه که دربغداد صورت گرفت گفت: درمورد مذاکرات بغداد بعد از استانبول با اظهاراتی که ایرانی ها و غربی ها کردند یک خوش بینی کاذبی درست شد. وی افزود: هردو طرف تلاش کردند بگویند فضای مثبتی است وامید ایجاد کنند. اما دربغداد معلوم شد اینطورنیست. آنچه معلوم است این که آنها (1+5) با حربه تحریم پیش می آیند و می گویند ما با تحریم توانسته ایم ایران را به نرمش درمذاکرات بکشانیم و البته ایران هم نشان داده که از این تحریم ها وتهدید ها ازمیدان به درنمی رود.

هاشمی رفسنجانی که با روزنامه جمهوری اسلامی سخن گفته می افزاید: ” بالاخره ما باید یک حسن نیتی ازآمریکا ئیها ببینیم، اگر آنها بخواهند درعین خصومت ازمذاکره هم استفاده کنند جواب نمی ده، معکوس جواب می دهد.
هاشمی رفسنجانی با فرستاده پیام آشکاری به دستگاه دولتی آمریکا می گوید: “الان آمریکائیها ازموضع تحریم و فشارمی خواهند کاربکنند، قرارنیست تا قیامت با آمریکا قهرباشیم. درمذاکرات هم آنها دست بالا دارند.
وی می گوید: تحریم ها را کرده اند، فشارها را برما وارد آورده اند. تحریم های سازمان ملل را اعمال کرده اند. حالا وقتی می نشینیم برای مذاکره می گویند شما این کاررا بکنید تا ما تحریم ها را کم کنیم . هاشمی می گوید: “این مذاکره نیست”.

دراسرائیل نیز اظهارنظرها و تحلیل ها درمورد مذاکرات اتمی ایران همچنان ادامه دارد.
موشه یعلون، معاون نخست وزیر اسرائیل مذاکرات 1+5 و ایران را دربغداد بی نتیجه ارزیابی کرد.
وی که با رادیوی ارتش اسرائیل سخن می گفت درارزیابی خود ازمذاکرات بغداد اظهارداشت که این مذاکرات هیچگونه دست آورد ملموسی نداشته جزاینکه باردیگرسه هفته به ایران زمان داده شد تا به برنامه های اتمی خود ادامه دهد.
مقام اسرائیلی با ابزارتاسف ازآنچه وی ادامه موقعیت “انتظار” کشورهای 1+5 درقبال ایران نامید گفت: باعث تاسف من است که قدرت های جهانی اصلاً فوریتی برای به نتیجه ر سیدن مذاکرات نمی کنند، شاید این طولانی شدن رابرخی از بازیگران غربی به نفع خود بدانند، ولی این امربه هدف های ایران بیشترکمک می کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates