30.05.2012

جلوگیری از ورود مسئول فرهنگی بیت آیت‌الله خامنه‌ای به باکو

رادیوفردا: در ادامه تنش بین ایران و جمهوری آذربایجان، سفارت جمهوری اسلامی در باکو روز سه‌شنبه اعلام کرده‌است که مقامات فرودگاه باکو از ورود یک مقام بیت رهبری ایران به پایتخت جمهوری آذربایجان جلوگیری کردند.

منابع دیگر نام وی را «محمد هادی فرید»، و سمت وی را معاونت دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمهوری آذربایجان عنوان می‌کنند.

به گزارش رویترز، سفارت ایران در باکو روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده‌است: «با تاسف بسیار اعلام می‌کنیم روز دوشنبه از ورود مسئول فرهنگی بیت رهبری به (جمهوری) آذربایجان جلوگیری شد.»

این بیانیه می‌گوید که «این مقام جمهوری اسلامی از فردوگاه بین المللی باکو به ایران بازگردانده شده‌» و «این اقدام به صورتی غیردیپلماتیک انجام شده‌است.»

تنش بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان طی ماه‌های اخیر شدت گرفته‌است و دو کشور یکدیگر را به دخالت در امور داخلی خود متهم کردند.

ایران چهارشنبه گذشته در واکنش به تجمعات اعتراضی در مقابل سفارت ایران در باکو و سر دادن شعارهایی علیه مقام‌های بلندپایه ایران، از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند.

دور تازه اختلافات ایران و جمهوری آذربایجان با اظهارات شماری از روحانیون ایران در اعتراض به برگزاری مسابقات آوازخوانی یوروویژن در باکو آغاز شد.

آیت‌الله مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز، حجت الاسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران و برخی مراجع تقلید از جمله آیت‌الله سبحانی به برگزاری مسابقه یوروویژن در باکو و آنچه که «رژه همجنس‌بازان» در حاشیه این مسابقه نامیده بودند، به شدت اعتراض کرده بودند.

به دنبال فراخوان آیت الله مجتهد شبستری برای تظاهرات مردم در مقابل کنسولگری آذربایجان در تبریز و شعارهای تندی که علیه دولت آذربایجان و رئیس جمهوری این کشور سر داده شد، دو دور تظاهرات اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در باکو انجام شد و معترضان با شعارهایی مانند «آیت‌الله خامنه‌ای مسئول خون‌هایی است که در سوریه ریخته می‌شود» یا «اسلام آن گونه که ایران می‌گوید نیست» خواهان قطع مداخله روحانیان و دولت‌مردان ایرانی در امور داخلی آذربایجان شدند.

این شعارها واکنش سفارت ایران را در پی داشت و این سفارتخانه طی دو اعلامیه مطبوعاتی از «توهین به مقدسات» در تجمعات مقابل سفارت ایران به شدت انتقاد کرده و نسبت به عواقب آن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران جمهوری آذربایجان را به همکاری با اسرائیل در ترور «دانشمندان هسته‌ای» خود متهم می‌کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان شماری را به اتهام همکاری با سپاه پاسداران ایران بازداشت کرده‌است.

در همین حال، جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه خواستار آزادی دو شاعر این کشور که به تبریز سفر کرده‌اند، شده‌است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates