03.06.2012

آمریکا ناوهای جنگی بیشتری را به آسیا می‌آورد

رادیوفردا: لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، خبر داد که ایالات متحده قصد دارد بخش عمده ناوهای جنگی خود را تا سال ۲۰۲۰ به منطقه آسیا و اقیانوس آرام منتقل کند و شش ناو هواپیمابر را نیز در این منطقه مستقر سازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع آمریکا که روز شنبه ۱۳ خرداد در همایشی در سنگاپور سخن می‌گفت توضیح داد که این امر در چارچوب راهبرد جدید تمرکز ایالات متحده بر آسیاست، ولی افزود که هدف از این تمرکز، «مهار چین به عنوان قدرت نوظهور جهانی» نیست.

لئون پانه‌تا در آغاز سفری هفت‌روزه به منطقه آسیا به‌سر می‌برد و قصد دارد در این سفر مسئله تغییر تمرکز نظامی آمریکا به سمت آسیا و اقیانوس آرام را برای هم‌پیمانان آمریکا در منطقه تشریح کند.

حوزه استراتژیک آسیا-اقیانوس آرام شامل آب‌های وسیعی در خاور دور و همچنین بخش‌هایی از اقیانوس هند و آب‌های خاورمیانه می‌شود و حرکت کانون توجه نظامی و اطلاعاتی آمریکا به‌سوی این منطقه در ماه‌های اخیر چندین بار در خبرها عنوان شده‌ است.

از جمله روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنجم اردیبهشت‌ماه ۹۱ خبر داد که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، قصد دارد یک سازمان جدید اطلاعاتی تأسیس کند که تمرکز آن بر ایران و چین خواهد بود.

این روزنامه بر پایه منابع ارائه‌شده توسط یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا نوشت که مرکز توجه اطلاعاتی ایالات متحده تاکنون بر مناطق جنگی در عراق و افغانستان بوده‌، اما این امر هم‌اینک در حال تغییر است.

از سوی دیگر حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، روز پنجم مهرماه سال ۹۰ از برنامه‌ای برای حضور ایران در آب‌های اقیانوس اطلس و نزدیکی مرزهای آبی آمریکا خبر داده و گفته‌بود: «همان‌گونه که آمریکا در نزدیک مرزهای آبی ما حضور دارد، ما هم با کمک سربازان ولایی در نزدیکی مرزهای آبی آمریکا حضور قدرتمندانه خواهیم داشت»؛ در این مورد اما پس از این تاریخ جزئیات بیشتری منتشر نشده‌ است.

استقرار ۶۰ درصد از ناوگان جنگی آمریکا در منطقه

وزیر دفاع آمریکا که روز شنبه در یک همایش سالانه و خطاب به رهبران لشکری و کشوری ۳۰ کشور حوزه آسیا و اقیانوسیه سخن می‌گفت توضیح داد که هم‌اینک ۵۰ درصد از ناوگان جنگی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام به‌سر می‌برند و این میزان قرار است تا سال ۲۰۱۲ به ۶۰ درصد برسد.

وی همچنین افزود که از تعداد ۱۱ ناو جنگی ایالات متحده، ۶ ناو همواره در منطقه یادشده حضور خواهند داشت.

بنا بر آمار ماه مارس امسال، نیروی دریای آمریکا ناوگانی شامل ۲۸۲ کشتی جنگی دارد که با فرسودگی و خروج برخی از این ناوها از خدمت پیش‌بینی می‌شود که این تعداد طی دو سال آینده به ۲۷۶ ناو کاهش یابد.

اما طبق اخباری که در ماه مارس منتشر شد برنامه نیروی دریایی آمریکا، ساخت رزمناوهای جدید و رساندن تعداد ناوهای جنگی خود به ۳۰۰ فروند در آینده‌ است.

مقامات مختلف در مورد فشار مالی این پروژه هشدار داده‌اند، اما لئون پانه‌تا روز شنبه در این‌ خصوص به تعهد آمریکا به پیمان‌های امنیتی خود با کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه اشاره کرد.

ژاپن، کره جنوبی، تایلند، فیلیپین و استرالیا از هم‌پیمانان نزدیک آمریکا در منطقه و هند، سنگاپور، اندونزی و چندین کشور دیگر نیز از شرکای ایالات متحده در منطقه یادشده هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates