03.06.2012

معاون وزیر دفاع بریتانیا: حمله سایبری گزینه‌ای متمدنانه است

رادیوفردا: نیک هاروی، معاون وزیر دفاع بریتانیا، روز یک‌شنبه، سوم ژوئن، گفت: حملات پیش‌دستانه سایبری که به منظور خنثی کردن «تهدیدهای احتمالی علیه امنیت ملی» انجام می‌شود «گزینه‌ای متمدنانه» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی که در همایش «گفت‌وگوی امنیتی» در سنگاپور سخن می‌گفت در واکنش به گزارش‌هایی درمورد حملات سایبری احتمالی ایالات متحده علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: «جزئیاتش را نمی‌دانم و در مورد آن هم اظهارنظری نمی‌کنم.»

نیک هاروی در عین حال گفت: «اما چیزی که می‌توانم بگویم این است، اگر دولتی به این نتیجه رسید که به خاطر منافع ملی یا… امنیت ملی به حریف خود لطمه‌ای بزند باید گفت که این گزینه‌ای متمدنانه‌است.»

یک شرکت کامپیوتری روسی هفته گذشته اعلام کرد یک ویروس تازه رایانه‌ای را کشف کرده که از قدرت تخریب بی‌سابقه‌ای برخوردار است و هدف اصلی آن ایران به‌شمار می‌آید و ممکن است به عنوان یک جنگ‌افزار سایبری توسط غرب و اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت «کاسپرسکی لَبز» گفت که این ویروس «شعله» نام دارد و کشف آن در جریان تحقیقات اتحادیه بین‌المللی مخابرات صورت گرفته‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، موضعی که وزیر بریتانیایی روز یکشنبه در این مورد اتخاذ کرد با پشتیبانی کانادا روبه‌رو شد و پیتر گوردون مک‌کی، وزیر دفاع کانادا نیز با اظهار اینکه «باید آماده بود»، حملات سایبری پیش‌دستانه را «نوعی بیمه» توصیف کرد.

صنایع ایران پیش از این نیز هدف ویروس‌های دیگر از جمله ویروس رایانه‌ای «استاکس‌نت» قرار گرفته‌است که در سال ۲۰۱۰ برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داد.

سال گذشته نیز گزارش شد که ویروس سارق اطلاعات «دوکو» که برای سرقت اطلاعات از زیرساخت‌های حیاتی صنعتی، طراحی شده بود، بخش صنعتی ایران را هدف قرار داده‌است.

روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه خبر داد که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، با به‌کارگیری استاکس‌نت، حملات سایبری به برنامه هسته‌ای ایران را شتاب بخشیده و حتی با وجود اینکه این ویروس در سال ۲۰۱۰ به طور اتفاقی وارد اینترنت شد در تصمیم او برای گسترش این حملات خللی وارد نیامده‌است.

به گفته کارشناسان، قدرت کدهای ویروس «شعله» ۲۰ بار بیشتر از ویروس استاکس‌نت و ۱۰۰ بار بیشتر از ویروس‌های معمول در سرقت اطلاعات اینترنتی است.

دولت‌های ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به طور علنی و آشکار دست داشتن در تهیه بدافزار «شعله» را اعلام نکرده‌اند، ولی ژنرال «موشه یعالون» وزیر راهبردی و معاون نخست وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که استفاده از نرم‌افزار برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران «امری منطقی» است.

در همین حال، کارشناسان آمریکایی روز هفتم اردیبهشت، در یکی از کمیته‌های کنگره آمریکا با اشاره به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران در زمینه توانایی‌های سایبری هشدار دادند که تهران با هدف حمله سایبری به غرب در حال تقویت دانش فنی خود است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates