18.06.2012

گزارش‌های مبهم از ‘شکایت سپاه از علی مطهری’

بی‌بی‌سی: سرتیپ مسعود جزایری معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران

خبرگزاری‌های ایران اظهارات متفاوتی به نقل از سرتیپ مسعود جزایری، از معاونان ستاد کل نیروهای مسلح ایران درباره شکایت سپاه پاسداران علیه علی مطهری منتشر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای جزایری روز یکشنبه ۲۸ خرداد (۱۷ ژوئن) در حاشیه “جشنواره جوان سرباز” در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات علی مطهری، نماینده تهران درباره دخالت سپاه در انتخابات اخیر مجلس ایران گفت: “برای شخصی که نسبت به سپاه هتاکی کرده و اتهامات دروغ نسبت داده، طرح دعوی شده است تا تکلیف اینگونه افراد را دادگاه مشخص کند.”

این در حالی است که خبرگزاری دولتی ایرنا، به نقل از آقای جزایری آورده است: “سپاه پاسداران از شخصی كه نسبت به این نهاد هتاكی كرد و اتهامات دروغین نسبت داد، طرح دعوا كند.” و ابراز امیدواری کرده است که تكلیف این افراد در دادگاه مشخص شود.

بر اساس این گزارش ها، روشن نیست که آقای جزایری از شکایت سپاه علیه آقای مطهری خبر داده یا به مسئولان سپاه توصیه کرده است که علیه او شکایت کنند.

حدود یک ماه پیش، آقای مطهری در نطق میان دستور خود در مجلس با “مشهود دانستن” دخالت سپاه پاسداران در تعداد زیادی از حوزه های انتخابات مجلس نهم گفته بود: “بسیاری از کاندیداها، چه آنها که در آن حوزه ها رای آوردند و چه آنهایی که رای نیاوردند این موضوع را تایید می‌کنند.”

در واکنش به این مطلب سرتیپ رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران سخنان آقای مطهری را تکذیب کرده بود و گفته بود که سپاه حق پیگرد حقوقی در این مورد را برای خود محفوظ می‌داند.

این اظهارات آقای مطهری همچنین واکنش برخی نمایندگان مجلس از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس را هم به دنبال داشت.

آقای لاریجانی در نطق پیش از دستور خود از نمایندگان خواست در بیان مطالب خود طوری عمل کنند که “حرمت پاسداران و احترام مسئولان قوای سه گانه” حفظ شود.

حمید رسایی نیز در واکنش به سخنان آقای مطهری گفته بود: “این تریبون [مجلس] جایگاهی نیست که هر کس هر چیزی که دلش بخواست بگوید و این تریبون بشود یک وسیله برای رسانه های بیگانه که نهادهای مقدس را متهم کنند.”

اما آقای مطهری در پاسخ به این انتقادات گفت که او سپاه را به عنوان یک نهاد متهم نکرده بلکه گفته است که بعضی فرماندهان سپاه تخلف انتخاباتی داشته اند.

آقای مطهری حتی از مخالفت آیت الله خامنه ای، رهبر ایران با اقدامات این گروه از فرماندهان سپاه خبر داد.

انتقادات این نماینده مجلس، در شرایطی مطرح می شد که در پی برگزاری مرحله اول انتخابات نهمین دوره مجلس ایران، عده ای از نمایندگان مجلس هشتم در نطق های خود در صحن علنی به انتقاد از بروز “تخلف” در انتخابات پرداخته بودند.

اصلاح طلبان در سال های گذشته، به ویژه در جریان رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور ایران در سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸، سپاه پاسداران را به دخالت غیرقانونی در انتخابات متهم کردند. فرماندهان سپاه، همواره این اتهام را مردود دانسته‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates