20.06.2012

وزیر امورخارجۀ فرانسه خواستار تشدید فشار و تحریم کامل نفتی ایران شد

رادیوفرانسه: در پی ناکامی جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به گروه (١+٥)، مرکب از آلمان و ٥ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه) در مسکو، لوران فابیوس- وزیر امورخارجۀ فرانسه- با صدور بیانیه ای خواستار تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران شد.

در بخشی از این بیانیه می خوانیم اعمال فشار بر ایران را باید از این پس افزایش داد و از اول ژوئیه (١٢ روز دیگر) تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیۀ اروپا را به طور کامل اجرا کرد.
اتحادیۀ اروپا در ماه ژانویۀ سال جاری تصمیم به تحریم نفتی ایران گرفت.
وزیر امورخارجۀ فرانسه در بخش دیگری از بیانیۀ خود تأکید کرده است که پاسخ ایران به پیشنهاد گروه (١+٥) در مسکو، پیشنهادی که در ماه گذشته در بغداد به هیأت نمایندگی ایران ارائه شد، مهر تأییدی بر شکافی عمیق در مواضع دوطرف است.
لوران فابیوس در این بیانیه از این که تهران تاکنون اقدام ملموسی در راستای توقعات جامعۀ بین المللی و اقدامی نخست در راه پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت باشد، انجام نداده است، ابراز تأسف کرد.
دیشب در پایان گفتگوهای دو روزۀ مسکو خبرگزاری های بین المللی از عدم پیشرفت در این مذاکرات خبر دادند و از جمله خبرگزاری رویترز نوشت در پی ناکامی گفتگوها، هر یک از دو طرف، دیگری را مسئول این ناکامی و نبود پیشرفت معرفی کرد.
خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا و رئیس هیأت نمایندگی گروه (١+٥) در گفتگوهای مسکو نیز به نوبۀ خود گفت اختلاف نظرهای مهمی میان دو طرف در این مذاکرات وجود داشت هر چند که مذاکرات مفصل، رک و صریح بود.
به گفتۀ خانم اشتون، گروه (١+٥) بار دیگر از تهران خواسته است دست از غنی سازی اورانیوم به میزان ٢٠٪ بردارد، اورانیوم غنی شدۀ خود به این میزان (٢٠٪) را با سوخت هسته ای مورد نیاز خود عوض کند و مرکز غنی سازی فردو را ببندد، اما ایران گوشش به این درخواست ها بدهکار نبوده است.
در هرحال دو طرف موافقت کردند در روز سوم ژوئیه مذاکرات را در سطح کارشناسان فنی در استانبول در ترکیه دنبال کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates