20.06.2012

بریتانیا: ایران مسیرش را عوض نکند فشار را بیشتر می‌کنیم

بی‌بی‌سی: ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده، از رویکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ انتقاد کرده است.

آقای هیگ گفته است در مذاکرات مسکو “تبادلی صریح و با جزئیات بر سر پیشنهادهای دو طرف صورت گرفت.” با این حال “کماکان بر سر مفاد تفاوت‌های جدی وجود دارد.”

او اظهار تاسف کرده که “ایران برای مذاکره جدی بر سر نگرانی‌های جامعه بین‌المللی – به ویژه غنی‌سازی ۲۰ درصدر اورانیوم – آمادگی نداشته است.”

دور سوم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ روز گذشته در مسکو به پایان رسید و دو طرف توافق کردند که گفتگوها را با برنامه‌ای سه مرحله‌ای پیش ببرند. بنا است ابتدا کارشناسان فنی دو طرف در استانبول با یکدیگر مذاکره کنند و چنانچه گفتگوهایشان موفقیت‌آمیز باشد، مذاکرات به سطح معاونان ارتقا یابد و چنانچه این مرحله نیز موفقیت‌آمیز بود مذاکراتی میان کاترین اشتون و سعید جلیلی انجام خواهد شد.

آقای هیگ مذاکرات مسکو را “فرصتی از دست رفته” می‌داند که دو طرف طی آن حتی نتوانسته‌اند بر سر دور بعدی گفتگوها به توافق برسند.

وزیر خارجه بریتانیا افزوده است: “البته کارشناسان هسته‌ای دو طرف برای شفاف‌سازی بیشتر مسائل فنی ملاقات خواهند کرد، و پس از آن تصمیم خواهیم گرفت که آیا مبنای لازم برای ادامه گفتگوهای سیاسی وجود دارد یا نه.”

او گفته است که تحریم نفتی اتحادیه اروپا از اول ژوئیه اعمال خواهد شد و تهدید کرده است که “تا وقتی ایران مسیرش را عوض نکند با همکاری متحدان خود فشار بر آن را بیشتر خواهیم کرد.”

در مذاکرات مسکو طرف ایرانی با توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰درصد، که فوری‌ترین توقع قدرت‌های غربی بود، موافقت نکرده است.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که برنامه‌ای مخفیانه برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای دارد. مقامات ایرانی این اتهام را رد می‌کنند و می‌گویند فعالیتشان در چارچوب قوانین بین‌المللی بوده است و خواهان لغو تحریم‌های اعمال شده علیه خود هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates