23.06.2012

کشته شدن ده‌ها پناهجو در آب‌های استراليا

رادیوزمانه: با غرق شدن يک کشتی حامل ۲۰۰ پناهجو در اطراف جزير کريسمس، دست‌کم ۷۵ نفر از آنان کشته شدند. از تعداد بازماندگان اطلاعی در دست نيست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يکی از مسئولان پليس استراليا گفت در اين حادثه که امروز پنج‌شنبه يکم تيرماه (۲۱ ژوئن) رخ داد، “بخش بزرگی” از اين ۲۰۰ پناهجو جان خود را از دست داده‌اند اما نخستين اطلاعات از کشته شدن ۷۵ نفر خبر می‌دهند.

نيروهای کمک‌رسان با قايق نجات پس از ظهر به محل حادثه شتافتند. گفته می‌شود که کشتی حامل پناهجويان در ۱۲۰ مايلی شمال جزيره استراليايی کريسمس غرق شده است. اين جزيره در دو هزار ۶۰۰ کيلومتری شمال غربی استراليا و ۳۰۰ کيلومتری اندونزی و در اقيانوس هند قرار دارد.

نيروهای امدادرسان اندونزی عمليات نجات را هماهنگ می‌کنند و سه کشتی نيروی دريايی، دو ناو جنگی استراليا و همچنين يک هواپيمای گشتی دريايی اوريون به محل حادثه رفته‌اند.

نيروهای مرزی گفته‌اند اين کشتی توسط يکی از نيروهای گشت‌زنی آن‌ها حدود ساعت ۱۵ به وقت محلی کشف شده است و پس از آن دو قايق کمکی به‌همراه يک گروه نجات را به محل فرستاده‌اند.

از آغاز سال ۲۰۱۲ مقامات استراليايی ۶۲ کشتی که چهار هزار و ۴۸۴ پناهجو را با خود به‌همراه داشتند توقيف کرده‌اند که اين ميزان رکوردی در شش ماه است

جيسون کلر، وزير کشور استراليا گفت در ۲۴ ساعت گذشته چندين کشتی حامل ده‌ها پناهجو در اين منطقه توقيف شده‌اند.

وی که پيش از اين رويداد سخن می‌گفت با اشاره به حادثه مشابه قبلی گفت: “اتفاقی که افتاد را به‌خاطر بياوريم. ۲۰۰ نفر در کنره اندونزی و ۱۱ نفر ديگر در اطراف مالزی کشته شدند.”

از آغاز سال ۲۰۱۲ مقامات استراليايی ۶۲ کشتی که چهار هزار و ۴۸۴ پناهجو را با خود به‌همراه داشتند توقيف کرده‌اند که اين ميزان رکوردی در شش ماه است.

جزير کريسمس صحنه غرق شدن فاجعه‌بار يک کشتی ديگر حامل مهاجران ايرانی و عراقی در دسامبر سال ۲۰۱۰ ميلادی بود که به سخره‌ها برخورد کرد و متلاشی شد. تعداد کامل کشته‌شدگان هرگز مشخص نشد اما گفته‌ می‌شد حدود ۵۰ نفر جان خود را در اين رويداد از دست دادند.

پناهجويانی که بيشتر مواقع ايرانی، کرد و يا عراقی هستند از طريق اندونزی با قايق‌ها و کشتی‌های کوچک در هوای نامناسب و دريای توفانی در حالی که بيش از ظرفيت قايق‌ها در آن‌ها جا گرفته‌اند به‌سوی استراليا حرکت می‌کنند که چنين اقدامی برای آنان خطر جانی در بر دارد.

بسياری از آنان که به استراليا می‌رسند بلافاصله به اردوگاه‌های پناهندگی منتقل می‌شوند تا به پرونده‌های آنان رسيدگی شود، روندی که تا سال‌ها می‌تواند ادامه داشته باشد و به لحاظ روانی آنان را زير فشار قرار دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates