25.06.2012

بیش از هزار مسجد در تهران در موقع اذان صبح تعطیل هستند

مهرنیوز: دبیر ستاد دهه تکریم مساجد و معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه مساجد مظلوم هستند گفت: حدود 1800 مسجد در شهر تهران و 3860 مسجد در استان تهران داریم که به حدود 7 یا 8 برابر این تعداد مسجد در شهر و استان تهران نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری تبیین برنامه‌های “دهه تکریم مساجد” به منظور اعلام اهداف، رویکرد و برنامه‌های متعدد برنامه‌ریزی شده برای مساجد روز دوشنبه 5 تیرماه در مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

حجت الاسلام حمید مشهدی آقایی دبیر ستاد دهه تکریم مساجد و معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ابتدای این نشست به تبیین برنامه‌های انجام شده یک ساله مرکز رسیدگی به امور مساجد پرداخت و گفت: یک سال از فعالیتهای جدید مرکز امور رسیدگی به مساجد می‌گذرد. در یک سال گذشته مرکز سعی کرده رویکردهای اصلی خود را مشخص کند.

وی تصریح کرد: در مأموریت تعریف شده بار و وظیفه اصلی بر روی خود مساجد است. اعتقاد داریم که باید از دخالت مستقیم در امور مساجد پرهیز کنیم. بسترسازی و تسهیل گری فعالیتهایی که در مساجد صورت می‌گیرد مورد توجه مرکز است.

وی یادآور شد: باید توجه داشت که مسجد را مردم می سازند و همانها هیئت امنا را انتخاب می کنند و امام جماعت را به مرکز معرفی می کنند. کار مرکز این است که از ابعاد مختلف علمی، مهارتی و … گزینش امام جماعت را انجام می دهد و معمولاً این مرکز به طور مستقیم برای مساجد امام جماعت انتخاب نمی کند چرا که معتقد است استقلال مسجد و امام جماعت باید حفظ شود.

دبیر ستاد دهه تکریم مساجد تصریح کرد: مهمترین محور در مسجد امام جماعت است. تلاش این است که در توانمندسازی ائمه جماعات کوشش کنیم. امام جماعت می تواند علاوه بر اقامه نماز، مشاور مردم در حل اختلافات و محل رفع و رجوع اختلافات مردم و مأمن جوانان باشد.

وی افزود: لذا لازم است تا توانمندسازی ائمه جماعات صورت گیرد که مرکزی هم برای این منظور ایجاد خواهد شد. مساجد نباید به اعتبارات دولتی و حکومتی چشم ببندند بلکه باید بر اساس خواست و تلاش مردم متکی باشد. رهبر معظم انقلاب و امام راحل معتقد بودند که دو حوزه یکی مسجد و دیگری حوزه علمیه باید استقلال خود را از دولتها حفظ کنند. البته این به معنای این نیست که دولت و حکومت نباید بی توجه باشند بلکه سهم اصلی توسط آنها باید حفظ شود.

آقایی با اشاره به اینکه در گذشته دهه آخر شعبان به نام دهه غبارروبی مساجد نام گرفته بود گفت: در دهه غبارروبی مساجد حظور مردم به طور طبیعی در مساجد بیشتر است. غبارروبی مساجد کار خوبی است که صورت می گیرد.

وی افزود: مرکز تصمیم گرفت تا از این دهه و فرصت به صورت فراگیرتر بهره ببرد و بر این اساس دهه تکریم مساجد را در این ایام خواهیم داشت که غبارروبی هم یک فعالیت در این دهه خواهد بود.

بیش از هزار مسجد در تهران در موقع اذان صبح تعطیل هستند

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار مسجد در تهران در موقع اذان صبح تعطیل هستند گفت: حدود 700 یا 800 مسجد در استان تهران برای نماز صبح فعال هستند. در واقع دهه تکریم مساجد برای این است که حساسیتها را در مردم و مسئولان نسبت به مسجد بیشتر کنیم. نمازگزاران و فعالان مسجد، عموم مردم و کارگزاران و مسئولان فرهنگی باید در رفع مظلومیت مسجد بکوشند و دهه تکریم مساجد در پی این هدف است.

وی با اشاره به اینکه آینده را از مسجد بسازیم شعار این مرکز در همه فعالیتها خواهد بود گفت: اگر بخواهیم خانواده خوب و جامعه خوب داشته باشیم و بخواهیم آینده را بسازیم در این صورت مسجد باید به جایگاه اصلی خود باز گردد و نقش خود را درست ایفا کند.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه تأکید کرد: سامانه نظارت مردمی مرکز امور مساجد 61943 است که مردم استان تهران می توانند مسائل و موضوعات مرتبط با مساجد را به این سامانه اعلام کنند.

افتتاح مرکز آموزشی کاربردی ائمه جماعات

مشهدی آقایی تصریح کرد: اولین مرکز آموزشی کاربردی ائمه جماعات بعد از ماه رمضان افتتاح می شود. این مرکز مورد نیاز بود. در این مرکز بیش از 3 هزار ائمه جماعات آموزش ضمن خدمت می بینند. موارد کاربردی که امام جماعات در پاسخ به مخاطب مورد نیاز دارد در این مرکز آموزش داده می شود و این یکی از فعالیتهای این مرکز به شمار می رود.

دبیر ستاد دهه تکریم مساجد با اشاره به اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد اعتبارات عمرانی در اختیار ندارد و فعالیتهای عمرانی رسالت اصلی آن نیست گفت: حدود 1800 مسجد در شهر تهران و 3860 مسجد در استان تهران داریم که به حدود 7 یا 8 برابر این تعداد مسجد در شهر و استان تهران نیاز است.

برگزاری همایش 2 هزار نفری ائمه جماعات در دهه تکریم

مشهدی آقایی در پایان از برگزاری همایش 2 هزار نفری ائمه جماعات با حضور یکی از سران قوا در یکی از روزهای دهه تکریم خبر داد.

به گزارش مهر، دهه آخر ماه شعبان به عنوان دهه تکریم مساجد نامگذاری شده است. این دهه امسال از روز سه شنبه 20 شعبان(20 تیرماه) تا پنجشنبه 29 شعبان(29 تیرماه) خواهد بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates