26.06.2012

28 هزار تومان هایی که برای سرپرستان خانوار واریز نشد: یارانه 4.5 میلیون نفر با چه ملاکی حذف شد؟

شفاف: حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد از همان ابتدای اعلام، جنجال آفرین شد. از همان روزهای اعلام خبرحذف یارانه 10 میلیون پردرآمد ، هشدار ها و اعتراض ها در خصوص نحوه شناسایی پردرآمدها و امکان پایمال شدن حق برخی از مردم آغاز شد. دولتی ها هرگز درباره این مساله که چطور پردرآمدها را شناسایی خواهند کرد، اطلاع رسانی نکردند و همین امر باعث شد، اعتراض ها فراگیر شود.
شفاف: حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد از همان ابتدای اعلام، جنجال آفرین شد. از همان روزهای اعلام خبرحذف یارانه 10 میلیون پردرآمد ، هشدار ها و اعتراض ها در خصوص نحوه شناسایی پردرآمدها و امکان پایمال شدن حق برخی از مردم آغاز شد.

دولتی ها هرگز درباره این مساله که چطور پردرآمدها را شناسایی خواهند کرد، اطلاع رسانی نکردند و همین امر باعث شد، اعتراض ها فراگیر شود.

ارسال پیامک ها ی حذف یارانه نقدی هم که البته گفته شده بود اجباری نیست، موج دیگری از نگرانی ها بین افکار عمومی ایجاد کرد.گزارش های رسیده از مردم حاکی از این بود که پیامک ها حتی برای گروهی از کارگران و کارمندان هم ارسال شده است.

بعد از این ماجرا بود که واریز مابه التفاوت 28 هزار تومانی یارنه نقدی نیز خبر ساز شد و در ادامه پیامک های حذف، این بار این 28 هزار تومان ها بودند که به حساب همه سرپرستان خانوارها واریز نشدند و عده ای را محروم گذاشتند.

اما در حالی که گلایه های یارانه ای مردم و اقتصادی ها بلند شده بود، دولت اعلام کرد کسانی که پیامک حذف یارانه نقدی دریافت کرده اند یا مابه التفاوت 28 هزار تومانی به حساب آنها واریز نشده است می توانند با مراجعه به سایت رفاهی گزینه عدم تمایل به انصراف از دریافت یارانه نقدی را انتخاب کنند.

در هر حال نتیجه این شد که بسیاری از مردم برای ثبت گزینه عدم انصراف، از 7 خوان سایت رفاهی گذشتند و بعد از تحمل مشکلات فروان موفق به ثبت درخواست خود شدند.

حالا امابر اساس اخبار رسیده از شاهدان عینی به شفاف؛ 28 هزار تومان مابه التفاوت یارانه نقدی که حالا به یارانه نان تبدیل شده و قابل برداشت شده، برای بسیاری از خانوارها که پیامک انصراف دریافت کرده بودند واریز نشده است.

در این میان دبير ستاد هدفمندي‌ يارانه‌ها خبر از حذف یارانه 4.5 میلیون نفر داده است تا این اخبار تایید شود.

دبير ستاد هدفمندي‌ يارانه‌ها اعلام كرده: پيش از حذف برخي اقشار از سيستم دريافت يارانه نقدي 74.5 ميليون نفر يارانه مي گرفتند، اما اين رقم هم اكنون به 70 ميليون نفر كاهش يافته است.

محمدرضا فرزين درباره‌ي اين كه آيا باز هم تعداد دريافت‌كننده يارانه كاهش خواهد يافت؟ گفت:‌ما هم اكنون در حال بررسي اين موضوع هستيم.

وي با اشاره به اين كه بخشي از افراد حذف شده از فهرست دريافت‌كنندگان يارانه، ايرانياني هستند كه در خارج از كشور زندگي مي‌كنند، درباره چگونگي شناسايي افراد داراي تمكن مالي گفت: به هر حال ما از خيلي پايگاه‌هاي اطلاعاتي استفاده كرده‌ايم و نظام مشخصي براي شناسايي اين افراد داريم.

اما وی درباره این منابع و پایگاه های اطلاعاتی توضیح نداد تا این مساله همچنان سوال بزرگ افکار عمومی باقی بماند و ابهامات دربار عادلانه بودن این حذف ها همچنان برقرار باشد.

باید منتظر ماند و دید در ادامه یارانه نقدی چه کسانی حذف خواهد شد؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates