27.06.2012

آغاز بی‌سر و صدای جنگ نفتی؛ سقوط قیمت نفت در آستانه تحریم‌های نفتی اروپا علیه ایران

کلمه: گروه اقتصادی: پنج روز مانده به موعد آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، سقوط آزاد قیمت نفت به نگرانی ها در ایران دامن زده و احتمال کاهش شدید درآمدهای نفتی کشور در آینده نزدیک را پررنگ ساخته است. در همین حال رسانه های حکومتی با انتشار اخبار بیهوده امیدوارکننده، سعی می کنند در این شرایط بحرانی، اعتماد به نفس خود را حفظ کنند و برخی مسئولان نیز با متهم کردن عربستان به دشمنی، تلاش می کنند که تا نادرست از آب در آمدن پیش بینی های قبلی خود مبنی بر افزایش شدید قیمت نفت با آغاز تحریم های اروپا را تحت الشعاع قرار دهند.

حال باید به حاکمان فعلی یادآوری کرد که وقتی دو سال قبل، میرحسین موسوی به دنبال تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه ایران هشدار داد که این می توانست با تدبیر و عقلانیت بر کشور ما تحمیل نشود و حالا هم اطلاع رسانی صادقانه به ملت، ضروری ترین و فوری ترین راه حل است، چه آینده ای را در پیش رو می دید. یادداشت میرحسین درباره قطعنامه شورای امنیت و تحریم ها در ۱۶ تیر ۸۹، امروز بیش از هر زمان دیگری خواندنی است.

به گزارش کلمه، در حالی که مسئولان دولتی ایران همچنان امیدوارند که اتحادیه اروپا تحریم های نفتی خود علیه ایران را تعلیق کند یا لااقل به تعویق بیندازد، این اتحادیه تاکید کرده که این تحریم ها را در موعد مقرر، یعنی از اول ژوئیه مصادف با یازدهم تیرماه (یکشنبه آینده) آغاز خواهد کرد؛ تحریم هایی که به معنای توقف مطلق واردات نفت از ایران به ۲۷ کشور اروپایی و همچنین توقف کامل پوشش های بیمه ای اروپا برای محموله های نفتی ایران خواهد بود.

این در حالی است که این روزها آخرین پالس های خواهش گونه از سوی مسئولان دولتی برای اروپا ارسال می شود و در آخرین مورد، امروز رستم قاسمی وزیر نفت در مصاحبه با روزنامه شرق، ابراز امیدواری کرد که «اروپایی‌ها عاقلی کنند و این اتفاق نیفتد.» صالحی وزیر امور خارجه هم که در قبرس است، به گزارش آسوپیتدپرس، امروز آغاز تحریم ها را «مسیری اشتباه» دانسته و خواستار «عقلانیت» و «تجدید نظر» اروپا به عنوان «شریک تجاری قابل اتکا برای ایران» شده است.

با این حال ظاهرا اروپاییان پس از تجربه بی نتیجه ماندن مذاکرات در استانبول، بغداد و مسکو، قصد ندارد «عاقلی کنند» و بدین ترتیب طبق بیانیه ای که دیروز از سوی وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شده،این تحریم ها از چند روز بعد آغاز خواهد شد تا دولت ایران بیش از پیش تحت فشار قرار گیرد؛ هرچند این فشارها به بهای زندگی دشوارتر از قبل برای مردم ایران نیز تمام شود.

آمریکا نیز اعلام کرده که قصد دارد از روز پنجشنبه ۲۸ ژوئن (۸ تیر) دور جدیدی از تحریم های نفتی را که شامل مجازات خریداران نفت از ایران می شود، به اجرا بگذارد. هیلاری کلینتون حتی اخیرا ادعا کرده که چین هم قصد دارد واردات نفت از ایران را کاهش دهد تا با تحریم های آمریکا مواجه نشود.

همزمان با اروپا و آمریکا، کره جنوبی هم اعلام کرده که از هفته آینده واردات نفت خود از ایران را به طور کامل تعلیق می کند. بر اساس گزارش رویترز، در بیانیه مشترک وزرای اقتصاد و خارجه کره جنوبی تاکید شده که زمان این تعلیق، همزمان با آغاز تحریم های اتحادیه اروپا و علت آن، خودداری بیمه های اروپایی از پوشش نفتکش های حامل نفت ایران است.

کره جنوبی در حالی از قطع واردات نفت از ایران خبر داده که به تازگی قراردادی برای خرید روزانه دویست هزار بشکه نفت برای دو پالایشگاه نفتی این کشور با ایران امضا شده بود. کره جنوبی ۹ درصد از نفت مورد نیاز خود را ایران دریافت می کرده که اکنون به دنبال گزینه جایگزین برای آن است. این کشور، پیش از هم واردات نفت خود از ایران را ۴۰ درصد کاهش داده بود.

کره جنوبی، چین، ژاپن، و هند؛ عمده ترین واردکنندگان نفت ایران هستند و تاکنون بیش از ۷۵ درصد صادرات نفت ایران به این چهار کشور انجام می گرفت. غیر از کره جنوبی که گفته واردات نفت ایران را متوقف می کند، این احتمال کمرنگ وجود دارد که ژاپن هم به زودی چنین تصمیمی بگیرد؛ هرچند آمریکا این کشور را از شمول تحریم های خود مستثنا کرده است.

اما در خصوص چین و هند، هر دو کشور گفته اند کم و بیش به واردات نفت از ایران ادامه خواهند داد و پوشش بیمه ای آن را نیز خود به عهده خواهند گرفت، اما می خواهند هزینه آن را به گردن ایران بیندازند! بر اساس گزارش رویترز، شرکت سینوپک چین از ایران خواسته است حتی هزینه های انتقال نفت خام به چین را در ماه آینده میلادی (ژوئیه) هم برعهده بگیرد.

همچنین چین و هند قصد دارند پول نفت ایران را نه به دلار، بلکه به پول های داخلی خود – یوآن و روپیه – بپردازند که نوعی مجبور کردن ایران به هزینه کردن بخش عمده ای از درآمد ارزی خود از محل فروش نفت، در مراودات اقتصادی با این دو کشور و واردات از آنهاست. همانند ترکیه که وزیر انرژی آن هم از کاهش واردات نفت خود از ایران خبر داده و در عین حال می خواهد پول مقدار واردات باقی مانده را هم با لیره پرداخت کند. هند از این هم فراتر رفته و پیشنهاد کرده که ایران به جای دریافت پول نفت، سه میلیون تنگندم تحویل بگیرد. وزیر مواد غذایی هند خبر داده که هیات اعزامی ایران حتی نمونه گندم هند را هم برای بررسی این پیشنهاد تحویل گرفته است.

با این حال، صادرات نفت ایران در ماههای اخیر کاهش چشمگیری یافته و بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، ۴۰ درصد کم شده است. این موضوع تاکنون از سوی مسئولان دولتی تکذیب می شد، اما امروز وزیر نفت به این واقعیت هم اعتراف کرد و با این حال گفت که این رقم زیاد نیست!

مسئولان حکومتی ایران تاکنون پیش بینی می کردند که اگر اروپا به طور جدی به تحریم نفت ایران بپردازد، قیمت نفت به شدت بالا می رود. اما اکنون خبرها حاکی از آن است که این پیش بینی به صورت معکوس محقق شده و بر اساس آخرین گزارش ها، قیمت نفت ایران در سه ماه اخیر بیش از ۳۰ دلار کاهش یافته است.

بر اساس اعلام رسمی مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت، هم اکنون هر بشکه نفت خام سبک ایران برای عرضه به کشورهای آسیایی در محدوده ۹۵ تا ۹۶ دلار معامله می شود و نفت خام سبک ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی نیز به ترتیب به ۹۳ دلار و ۷۵ سنت، ۹۲ دلار و یک سنت و ۹۳ دلار و ۶۱ سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

این اتفاق که خلاف پیش بینی دولتمردان بوده، آنها را واداشته که تقصیر عدم تحقق پیش بینی ها را به گردن عربستان بیندازند و از اوج‌گیری دشمنی این کشور با ایران صحبت کنند. محمد علی خطیبی نماینده ایران در اوپک امروز به ایلنا گفت که علت پایین آمدن شدید قیمت نفت، پایبند نبودن برخی کشورها به سهمیه تعیین شده در اوپک است. وی در گفت و گو با مهر همچنین به صراحت از عربستان نام برده که «رسما خواستار کاهش قیمت جهانی نفت به‌بهانه بهبود وضعیت اقتصاد جهانی شده» و خواستار تشکیل جلسه اضطراری اوپک شده است.

در گزارش های خبرگزاری ها و مطبوعات حکومتی هم از این اقدام عربستان با عناوینی همچون «خیانت» و «دشمنی» یاد شده است، اما اشاره ای به این نشده که همزمان با عربستان، روسیه هم تولید نفت خود را افزایش داده و در کاهش شدید قیمت نفت ایفای نقش کرده است. در این حال، وال استریت ژورنال پیش بینی کرده که با ادامه روند فعلی تولید نفت، قیمت هر بشکه تا ۷۰ دلار کاهش یابد و برخی منابع دیگر همچون خبرگزاری کویت تا ۵۰ دلار را هم ذکر کرده اند.

در این شرایط بحرانی، خبرگزاری فارس تلاش کرد با انتشار اخباری، اعتماد به نفس را در هواداران سیاستهای بحران زای حاکمیت همچنان حفظ کند و همچنان بر طبل بی نتیجه بودن تحریم ها و پیروزی نهایی سیاست فعلی ایران، بکوبد.

این رسانه وابسته به سپاه که چند روز گذشته را با انتشار چند دروغ بزرگ سپری کرد که ابعاد بین المللی هم یافت – از جمله مصاحبه جعلی با محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر و همچنین خبر مانور مشترک در سوریه که روسیه، چین، روسیه و حتی مسئولان نظامی کشورمان هم تکذیبش کردند – امروز در حالی که همه رسانه ها از کاهش شدید قیمت نفت خبر می دادند و مسئولان دولتی هم این وضعیت را نگران کننده می خواندند، تیتر زد: «نشست اتحادیه اروپا درباره تحریم نفت ایران قیمت نفت را بالا برد»!!

در متن خبر فارس اما بدون اشاره به کاهش ۳۰ دلاری قیمت نفت در سه ماه اخیر و کاهش ۱۵ دلاری در دو هفته اخیر، به افزایش ۷۳ سنتی هر بشکه نفت در پی اعلام قطعی بودن تحریم های اتحادیه اروپا اشاره شده است!

فارس همچنین در خبرسازی دیگرش به معاف شدن ۱۸ کشور از تحریم های نفتی غرب علیه ایران به عنوان نشانه شکست تحریم ها یاد کرد، اما فراموش کرد که دقیقا دو هفته قبل، در ۲۴ خردادماه در خبر شماره ۱۳۹۱۰۳۲۳۰۰۱۳۴۲ همین خبرگزاری ادعا شده بود که «معافیت از تحریم نفت ایران، فریب جدید آمریکا برای کاهش قیمت نفت» بوده و حتی اعتراف شده بود: «شرایط و رفتار آمریکا نشان می‌دهد که استراتژی آنها در قبال مسئله تحریم، کاهش قیمت نفت است و تاکنون نیز به خوبی در اجرای این استراتژی موفق بوده‌اند.»

اعتماد به نفس خبرگزاری سپاه به اینجا هم ختم نشد، به طوری که این خبرگزاری برای تقویت هرچه بیشتر اعتماد به نفس مخاطبان خود، در خبری دیگر به نقل از اداره اطلاعات انرژی آمریکا وعده داد که قیمت جهانی نفت تا ۲۳ سال بعد به ۲۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید!

اکنون جا دارد بار دیگر یادداشت دو سال قبل میرحسین را یادآوری کنیم که نوشته بود: «اولین وضروری ترین راه حل و حتی فوری ترین آن اطلاع رسانی صادقانه به ملت است. این حق مردم است که ماهیت قطعنامه و تحریم های دیگری که در حال افزوده شدن به آن است بشناسند. باید آنها بدانند این تحریمها چه اثری بر سفره آنها و روی نرخ بیکاری و تورم وتولید و پیشرفت کشور و امنیت می گذارد. صرفا گفتن اینکه این قطعنامه یک ورق پاره است مشکل مردم و کشور را حل نمی کند… بسیاری از ملت ما نمی دانند مسیری که با ندانم کاری و گزافه گوئی های بی مورد درآن افتاده ایم تاچه حد خطرناک است. اینکه کسانی بخواهند با بذله گوئی و رجزخوانی خیال خود ومردم را راحت کنند خیانت به مردم است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates