30.06.2012

سرعتی‌ترین دختر ایران، در یک قدمی المپیک لندن

رادیوفرانسه: « در جنگ با صدم ثانیه ها، در آن آخرین گام که رقیب را، جا گذاشتم تنها به این فکر می کردم که بتوانم جایگاه تمام دختران ایرانی را به مردم جهان بشناسانم و بگویم که ما هیچ چیز از بقیه کم نداریم. افتخار می کنم که توانستم مدال طلای این دوره از رقابت ها را کسب کنم. »
“مریم طوسی” که با کسب مدال طلا در مسابقات آسیایی چین درسال 2012 در رشته ورزشی دو و میدانی “سرعتی‌ترین دختر” ایران، لقب گرفت در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه با اعلام این مطلب گفت:« از زمانی که مدرسه می رفتم درمسابقات رشته ورزشی “دو و میدانی” که از سوی مدرسه و همین طور آموزش و پرورش برگزار می شد شرکت می کردم اما از حدود شش سال قبل به صورت حرفه‌ای در این رشته ورزشی کار می کنم.»

سرعتی‌ترین دختر ایران، در سال 1367 در شهر بروجرد چشم به جهان گشود. او توانست برای اولین بار در تاریخ شرکت ایران در مسابقات آسیایی در پنجمین دوره مسابقات دو و میدانی داخل سالن با رکورد 53 ثانیه و 85 صدم ثانیه، مدال طلای 400 متر سرعت را دریافت کند.
او در حالی به این مقام دست پیدا کرد که برخلاف سایر دوندگان زن، بر اساس قوانین جمهوری اسلامی با پوشش کامل حجاب اسلامی در این رقابت ها شرکت کرد.

مریم طوسی در خصوص حضورش در این مسابقات گفت: « پیش از حضورم در این دوره از مسابقات به من می گفتند، راه یافتن دختران به فینال از محالات است اما من سخت کار کردم و توانستم فینالیست شوم و بعد از آن هم به هدفم که کسب مدال بود دست پیدا کردم.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکانات کافی برای انجام تمرینات داشته است؟ گفت: «داشتن امکانات کافی برای انجام تمرینات و رسیدن به کسب مقامات بالاتربرای یک ورزشکار بسیار مؤثر است، چون یک قهرمان باید همه چیز را کنار هم داشته باشد تا به قهرمانی برسد. من از زمانی که به این رشته ورزشی پرداختم همیشه مورد حمایت پدر و مادرم بودم و از این بابت مشکل نداشتم اما دختران دیگری را می بینم که حامی مالی ندارند و نمی توانند در رشته ورزشی مورد علاقه خود به تمرینات‌شان ادامه بدهند.»

این ورزشکار جوان در خصوص میزان حمایت‌های بخش دولتی گفت: «از زمانی که رکورد من به جایی رسید که در آسیا رتبه کسب کردم، فدراسیون دو و میدانی از من حمایت کرد. اما این کافی نیست چرا که فدراسیون بودجه‌اش در حدی نیست که بتواند مخارج مورد نیاز تمرین ها را تأمین کند و نیاز به حمایت کننده مالی (اسپانسر) در این بخش هست.»

“مریم طوسی” پیش از آن که به مقام قهرمانی آسیا دست پیدا کند در ایران توانست رکورد پیشین این رشته ورزشی را با رسیدن به مدت 55 ثانیه و 13 صدم ثانیه، پشت سربگذارد. اما جایزه‌ای که بابت دست یافتن به رکورد زنان ایران رشته دو و میدانی به او داده شده بود کمتر از 500 هزار تومان اعلام شد. این در حالی است که به فردی که در رشته مردان رکورد مشابهی را جابجا کرده بود یک اتومبیل اهداء شد.

سرعتی‌ترین دختر ایران، در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص انتظارش از مجامع بین المللی ورزشی مانند کمیته ملی المپیک برای کمک به رشد ورزش بانوان ایرانی گفت: «متأسفانه در ایران به خصوص برای حمایت از دختران ورزشکار حمایت کننده مالی (اسپانسر) وجود ندارد و نمی توان تنها از طریق ورزش، هزینه های تمرینات را تأمین کرد و کمیته ملی المپیک می تواند به ما، در جذب حمایت کننده مالی (اسپانسر) کمک کند.»

او همچنین گفت: «به جرأت می توانم بگویم که دختران ایرانی با امکانات کمی که دارند نسبت به سال های گذشته در ورزش بسیار پیشرفت کرده اند. انتظارم این است که با مدال‌هایی که می گیریم و پیشرفت هایی که درهمه رشته‌های ورزشی وجود دارد امکانات بیشتری در اختیار ورزشکاران زن قرار بگیرد. درخصوص امکانات ورزشی واقعاً نسبت به سایر کشورها عقب هستیم. امیدوارم که امکانی پیش بیآید و ما هم از امکانات سایر کشورها برخوردار شویم.»

این بانوی جوان ورزشکار با تأکید بر این که ورزشکاران در ایران با کمبود مربی مواجه هستند، گفت: « با شرایط موجود، هر مربی قبول نمی کند که به ایران بیآید و ما با کمبود مربی مواجه هستیم. می دانید که نقش مربی در دست یابی به رتبه های بالاتر مؤثر است. من فکر می کنم مثل دانشگاه و درس و استاد می ماند که دانشگاه و درس بدون استاد، بی معنی می شود. من از زمانی که مربی‌ام به ایران آمد توانستم در مسابقات، رکورد ایران را تغییر بدهم و در هر مرحله‌ای که مربی راعوض کردم برایم مؤثر بوده است.»

او که برای حضور در مسابقات “ستارگان آسیا” عازم قزاقستان شده است در پاسخ به این پرسش که آیا توانسته است به رکورد حضور در مسابقات المپیک لندن دست یابد، گفت: «من رکورد دار دوهای سرعت 100 ،200 و 400 متر داخل سالن هستم، اما از زمانی که مربی روس من به ایران آمده است با مشورت او 400 متر را به عنوان رشته تخصصی انتخاب کردم و در مسابقات قهرمانی آسیا توانستم به رکورد 52 ثانیه و 90 صدم ثانیه برسم اما رکورد المپیک روی 52 ثانیه و 35 صدم ثانیه است و یک مرحله دیگر هنوز فرصت دارم و امیدوارم با شرکت در مسابقات قزاقستان بتوانم به رکورد حضور در المپیک دست یابم. البته در این مسابقات 8 نفر برتر آسیا از کشورهای قزاقستان، هند، سریلانکا و ویتنام با هم به رقابت می پردازند.»

سرعتی‌ترین دختر ایران می گوید، پیش از انجام مسابقات با سایر رقبا دوست هستم اما در حین انجام مسابقه همه با هم رقیب هستیم و همه به نوعی زحمت کشیدند و دوست دارند که به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

مریم طوسی در پایان گفت: «از اول که شروع کردم عاشق دویدن بودم چون رشته فوق العاده سختی است و همان سختی هایش را دوست داشتم و اگر قرار باشد دوباره یک رشته ورزشی انتخاب کنم حتما باز، دو و میدانی را انتخاب می کنم چون از سختی های تمرین و همه مراحل آن لذت می برم و حالا امیدوارم که به سهم خود از المپیک دست پیدا کنم.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates