01.07.2012

دانه درشت ها نگران نباشند: تریلیاردر تبریزی بعد از بازداشت آزاد شد

بازتاب: پس از ماه ها فعالیت نهادهای نظارتی درخصوص پرونده زنوزی، وی سرانجام اوایل خرداد ماه بازداشت شد، اما ظاهرا پس از واگذاری سهام خود در بانک گردشگری و پنج کارخانه فولاد و تعداد دیگری از املاک خود، اواسط خرداد ماه با قید وثیقه آزاد شده است.

در حالی که امروز برخی رسانه ها از بازداشت محمدرضا زنوزی، تریلیاردر مشهور تبریزی خبر داده اند، خبرنگار “بازتاب” مطلع شد که وی مدتی است آزاد شده است.

بنا بر این گزارش، محمدرضا زنوزی، یکی از سرمایه داران کلان و بدهکاران بزرگ بانکی که حجم انبوه ثروت و ارتباطات خاصش با دولت، اواسط سال گذشته توسط سایت آینده نیوز فاش شده بود، پس از تحمل مدتی کوتاه به قید وثیقه آزاد شد.

زنوزی مالک حدود ده مجموعه بزرگ و عظیم اقتصادی بود که از آن جمله می توان به: شرکت سرمایه گذاری گسترش فولاد تبریز، مجتمع فولاد بناب، مجتمع فولاد عجب شیر، کارخانجات گروه صنعتی درپاد تبریز، گروه کارخانجات یاقوت صنعت تبریز، گروه صنعتی توانگران سهند، کارخانه بنیان دیزل تبریز، گروه صنعتی الماس تبریز، مرکز آموزش سرمایه گذاری فولاد گستر کوثر، موسسه فرهنگی ورزشی گسترش فولاد تبریز، گروه صنعتی ایران خودرو تبریز و هواپیمایی آتا ایر که فقط بخشی از اموال گروه وی می باشد، اشاره کرد.

پس از آن که وی در پاسخ به انتقادات خود را تنها فردی کارآفرین معرفی و دریافت رانت را رد کرد،  افشاگری هایی درباره وی در سایت آینده نیوز صورت گرفت و اسناد و مدارک مستدلی که ارتباط وی را با دولت نشان می داد، ارائه گردید.

طبق اطلاعات واصله، پس از ماه ها فعالیت نهادهای نظارتی درخصوص پرونده زنوزی، وی سرانجام اوایل خرداد ماه بازداشت شد، اما ظاهرا پس از واگذاری سهام خود در بانک گردشگری و پنج کارخانه فولاد و تعداد دیگری از املاک خود، اواسط خرداد ماه و پس از مدت کوتاهی با قید وثیقه آزاد شده است.

گفته می شود بانک گردشگری که برخی آن را به جریان مشایی نزدیک می دانند، از سال گذشته پرداخت دیون متعلق به این فرد را به عهده گرفته، اما تا کنون اقدام و پرداخت قابل قبولی از سوی این بانک انجام نشده است.

خاطر نشان می شود پیش از این ثروت محمدرضا زنوزی که به عنوان یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی از وی نام برده می شود، بیش از هفت هزار میلیارد تومان تخمین زده می شد.

به هر تقدیر این گونه برخوردها باید با ظرافت و حساسیت لازم انجام شود تا از یک سو زمینه ساز بازگشت موجودی بانک ها شود که در قالب وامهای کلان خارج شده و از سوی دیگر واحدهای تولیدی و صنعتی مرتبط با این افراد نیز که افراد دیگری در آنها مشغول کارند، دچار تعطیلی نگردند.

متن اصلی خبر از سایت آینده:
جناب زنوزی نمی خواستیم فعلا رو كنیم، خودتان باعث شدید! +سند
آینده در واكنش به ادعای وی مبنی بر عدم دریافت هیچ گونه رانت و تسهیلات خاص از دولت احمدی نژاد، سندی مربوط به نامه وی به شخص احمدی نژاد درباره دریافت سهمیه ماهیانه 65 هزار تنی شمش از تولید فولاد خوزستان می باشد كه با دستور عجیب احمدی نژاد مبنی بر عمل فوری و اعلام نتیجه همراه شده است. توضیح اینكه ما به التفاوت قیمت هر كیلو از این فولاد در بازار، حدود 130 تومان می باشد كه برای 65هزار تن معادل 8 و نیم میلیارد تومان در ماه و بیش از 100 میلیارد تومان در سال می باشد و اكنون باید پرسید این موضوع معنای رانت ندارد؟

در حالی كه محمدرضا زنوزی، تریلیاردر نزدیك به احمدی نژاد اخیرا دریافت هرگونه رانت و تسهیلات خاص از دولت را تكذیب كرده است، “آینده” اقدام به انتشار سندی عجیب از دستور احمدی نژاد برای در اختیار گذاشتن محموله ای عظیم به وی می كند.

به گزارش خبرنگار «آینده»، محمدرضا زنوزی مطلق كه خود را یك كارآفرین برجسته معرفی می كند و در مصاحبه های وی از ثروت 12 هزار میلیارد تومانی او سخن گفته می شود، در دهه هفتاد فعالیت خود را با یك سوله 500 متری در استان آذربایجان شرقی شروع كرد و امروز صاحب ده ها كارخانه و مجموعه بزرگ اقتصادی است؛ اما رشد خیره كننده ثروت وی در دولت احمدی نژاد رخ داد و او كه مالك اصلی بانك گردشگری و صاحب 24 درصد بانك سامان است، ادعا می كند تاكنون هیچ گونه رانت وتسهیلاتی دریافت نكرده است.

البته زنوزی توضیح نمی دهد تا كنون چند شغل ایجاد كرده و مجموع تولید واحدهای وی چقدر است و بدهی های بانكی وی چگونه تعویق می شود و مسایلش با نهادهای نظارتی چگونه مختومه می گردد.

هرچند هنوز زمان مناسب برای شفاف شدن فعالیتهای زنوزی فرا نرسیده، اما آینده در واكنش به ادعای وی مبنی بر عدم دریافت هیچ گونه رانت و تسهیلات خاص از دولت احمدی نژاد، سندی مربوط به نامه وی به شخص احمدی نژاد درباره دریافت سهمیه ماهیانه 65 هزار تنی شمش از تولید فولاد خوزستان می باشد كه با دستور عجیب احمدی نژاد مبنی بر عمل فوری و اعلام نتیجه همراه شده است.

توضیح اینكه ما به التفاوت قیمت هر كیلو از این فولاد در بازار، حدود 130 تومان می باشد كه برای 65هزار تن معادل 8 و نیم میلیارد تومان در ماه و بیش از 100میلیارد تومان در سال می باشد و اكنون باید پرسید این موضوع معنای رانت ندارد؟

آینده افشای جزئیات بیشتری از این پرونده و دستورات عجیب شخص دكتر احمدی نژاد بر نامه های وی را به زمان های بعد موكول می كند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates