03.07.2012

رسانه‌های داخلی ایران: «منع فروش مواد غذایی و ارایه خدمات به اتباع بیگانه در فارس»

رادیو کوچه: به گزارش برخی رسانه‌های داخلی ایران، از روز دوشنبه، 2 ژوییه، طرح «ممنوعیت ارایه خدمات و مواد غذایی به اتباع بیگانه غیر‌مجاز» در استان فارس به اجرا درآمده است.

به گزارش ایرنا، به نقل از غلامرضا غلامی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری فارس آمده است: «دلیل این اقدام جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار توسط اتباع غیر‌مجاز است که هنگام ورود به ایران مراحل قرنطینه را طی نکرده‌اند.»

آقای غلامی هم‌چنین گفته است که کارفرمایان و صاحبان حرفه‌ها و مشاغل در استان فارس، برای دور ماندن از عواقب این طرح کافی است که قبل از ارایه خدمات به اتباع بیگانه، از هویت آن‌ها با مشاهده کارت هویت و مجوز اقامت قانونی، اطمینان حاصل کنند.

به گزارش روزنامه ‌عصرمردم، چاپ شیراز، آقای غلامی در ادامه افزوده که نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و مراکزی که مواد غذایی می‌فروشند، در صورت عدم رعایت این طرح، پلمپ و جریمه خواهند شد.

این ممنوعیت شامل اتوبوس‌ها و اماکن عمومی نیز می‌شود.

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی استان‌داری فارس تصریح کرده که هر یک از شهروندان ایرانی برای این‌که مطمئن شوند اتباع غیر‌مجاز در میان آن‌ها نیست، می‌توانند در اماکن عمومی، صف نانوایی‌ها، اتوبوس‌ها و دیگر وسایط نقلیه، مشخصات هویتی اتباع بیگانه را مطالبه و رویت کنند و اتباع بیگانه نیز ملزم به هم‌راه داشتن کارت و مجوز اقامت قانونی خود هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در همین حال به گفته شاهدان عینی افغان در این استان، این طرح تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است.

این شهروندان افغان گفتند که پیش از این نیز چنین مواردی از سوی مقامات اعلام شده اما در عمل به اجرا گذاشته نشده است.

این در حالی است که از روزهای ابتدایی سال 91 فشار بر افغان‌های مهاجر در ایران افزایش یافته است.

روز سیزدهم فروردین ماه امسال پلیس اصفهان اعلام کرد که افغان‌ها حق ورود به یک پارک تفریحی موسوم به صفه را ندارند.

به دنبال آن اقامت افغان‌ها در استان مازنداران غیر‌قانونی اعلام شد و حتا افغان‌های که مجوز قانونی داشتند نیز مجبور به ترک این استان شدند.

در آخرین حادثه در این زمینه، هفته گذشته، جسد یک دختر 18 ساله ایرانی که به نوشته رسانه‌ها «مورد تجاوز قرار گرفته بود»، از چاهی در اطراف شهر یزد کشف شد.

به نوشته این رسانه‌ها، متهم این حادثه، یک فرد افغان بوده است.

پس از انتشار خبر کشف این جسد، تعدادی از شهروندان ایرانی در شهر یزد، با حمله به محل سکونت افغان‌ها، در محله «کشتارگاه» این شهر، عده ای از افغان‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده و دو خانه را که محل زندگی این افراد بود آتش زدند.

در مقابل، سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، خواهان بازداشت کسانی شد که در ضرب و جرح افغان‌ها و آتش زدن خانه‌های آنان در یزد دست داشتند.

پیش از آن نیز یک نهاد مدافع حقوق بشر موسوم به «سازمان عدالت برای ایران» گزارشی را در مورد نقض حقوق افغان‌ها در آن کشور، به احمد شهید، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در ایران، تحویل داده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates