04.07.2012

اظهارات مجتبی واحدی علیه رضا پهلوی؛ انتقاد یا افترا؟

خودنویس: انتقادات اخیر مجتبی واحدی به رضا پهلوی می‌تواند در برخی موارد از مرز انتقاد عبور کرده باشد. بررسی اظهارات جناب واحدی فارغ از موضوع مورد مناقشه (مصاحبه رضا پهلوی با نشریه آلمانی فوکوس) و قیاس مع‌الفارق رضا پهلوی با مجتبی خامنه ای، از لحاظ حقوقی بسیار قابل تامل است. جای امیدواری است سوای نیت ایشان، این اشتباهات سوال برانگیز تصحیح گردند.

اخیرا مقاله انتقادی از جانب سید مجتبی واحدی، مشاور آقای مهدی کروبی، در ارتباط با رضا پهلوی منتشر گردیده است. بخش عمده این این مقاله به انتقاد از برخی شبهات از متن مصاحبه رضا پهلوی با نشریه فوکوس پرداخته است که دفتر جناب پهلوی آن را مغایر با ادبیات ایشان خوانده و خواستار انتشار نسخه اصلی مصاحبه به زبان انگلیسی گردیده، به همین دلیل نگارنده به‌دلیل در جریان بودن مکاتبات و عدم دریافت جوابیه از سوی نشریه فوکوس از هر گونه اظهار نظر در این‌باره خودداری می‌کند.

انتقاد و اظهار نظر در راستای آزادی بیان از حقوق ابتدایی بشر همه انسان‌ها است و البته قانون نیز محدوده این آزادی را دقیقا ترسیم نموده است. جناب واحدی مقیم ایالت ویرجینیا ایالات متحده امریکا هستند و به این لحاظ تابع قوانین و مقررات ایالتی و فدرال می‌باشند. لازم به ذکر است که در کشورهای متمدن و جهان آزاد اساسا حق حاکمیت قانون یک از بنیادی ترین مبانی لیبرال دموکراسی بوده و همه شهروندان در برابر قانون یکسان و برابر هستند و از هیچ‌گونه مصونیتی برخوردار نیستند. از جمله موارد محدود کننده آزادی بیان، مواردی است که به واسطه تعرض به حقوق دیگر شهروندان جرم محسوب می‌شوند. افترا، تهمت، توهین و نژادپرستی از چنین مصادیقی هستند که بسته به حوزه قضایی و قوانین مدون، پیگرد حقوقی و مجازات کیفری متناسبی با نوع و شدت قانون شکنی  را در پی دارد.

صرف‌نظر از قیاس مع‌الفارقی که جناب واحدی انجام داده‌اند و رضا پهلوی را که در هنگام ترک ایران نوجوانی ۱۷ ساله بوده و هیچ منصب حکومتی نداشته را با مجتبی خامنه‌ای که مظنون به فساد مالی و دست داشتن در سرکوب های سال ۸۸ است، مقایسه کرده‌اند، دو نکته در نوشتار ایشان به‌شدت جای تامل دارد که می‌تواند طبق قوانین ایالت ویرجینیا از مصادیق محتوای افترا آمیز محسوب گردد.

سه شرط لازم برای احراز افترا به موجب قوانین ویرجینیا  شامل (۱) انتشار (۲)محتوای قابل پیگرد حقوقی همراه با (۳) قصور افترا زننده خواه با نیت بد و یا از روی سهل‌انگاری است. محتوای قابل پیگرد حقوقی شامل نوشتار یا گفتار به محتوایی خطاب می‌گردد که دروغ باشد و به نام نیک و شهرت شخص مورد خطاب لطمه وارد سازد و پس از انتشار حداقل توسط شخص ثالث دیگری دیده و یا شنیده شده باشد. این محتوا می‌تواند شامل کنایه، استنباط، اشاره به صورت ضمنی و یا القاء باشد.

جناب واحدی در بخشی از نوشتار خویش اینگونه استنباط کرده‌اند:

«کسی که سی و سه سال پس از اقدام اکثريت قاطع ملت ايران برای تغيير رژيم، همچنان رژيم سابق را پابرجا و خود را شاه ايران می داند احتمالاً اگر به جای پدرش بود به آسانی تن به ترک کشور نمی داد و دوره کشتار معترضان، بسيار طولانی می گرديد».

ایشان، رضا پهلوی را تلویحا یک «مجرم بالقوه» خوانده‌اند در صورتی که پیش‌فرض ایشان از مصاحبه مورد مناقشه‌ای حاصل گردیده که تا زمان انتشار جوابیه نشریه فوکوس، قطعیت نداشته و فارغ از پیش‌فرض مخدوش اساسا رضا پهلوی هرگز نمی‌توانسته به جای پدر فقیدش باشد و از همه مهم‌تر شخصیت سیاسی خوشنامی همچون رضا پهلوی که همواره بر جهان‌شمول بودن حقوق بشر تاکید داشته و اعتقاد عمیق وی به پاسداشت اعلامیه جهانی حقوق بشر و عمل‌کرد او نشانگر دفاع بی‌قید و شرط وی از حقوق بشر مردم ستم‌دیده ایران بوده، چگونه می‌توانسته حتی نیت ارتکاب جرم و نقض حقوق بشر را داشته باشد چه برسد به اتهام بی اساسی همچون «طولانی‌تر شدن کشتار معترضان»؟  آیا این استنباط غیر منطقی به نام نیک رضا پهلوی مخصوصا پس از تلاش شبانه روزی وی و تیم مجرب حقوقی‌اش ظرف ۶ ماه گذشته برای ارجاع وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران به دیوان کیفری بین المللی از طریق شورای امنیت و آغاز تحقیقات قضایی علیه علی خامنه‌ای  به اتهام جنایت علیه بشریت، لطمه نمی‌زند؟

جناب واحدی همچنین در بخش دیگری از نوشتار خویش برای مقایسه رضا پهلوی با مجتبی  خامنه‌ای  شوربختانه به اظهارات […] احمد علی مسعود انصاری متوسل می‌شود:

«ابهامات واتهامات مالی که پيرامون مجتبی خامنه‌ای مطرح می‌شود نيز کمتر از مسائلی نيست که برخی نزديکان خانواده پهلوی در مورد مبالغ خارج شده از کشور توسط آن خانواده مطرح کرده‌اند و رضا پهلوی هم اکنون وارث آنهاست.»

احمد علی مسعود انصاری فرد سابقه‌داری است که در دادگاه فدرال امریکا به جرم […] و خیانت در امانت محکوم شده است و تمام ثروت موروثی رضا پهلوی یعنی مبلغ  ۲۵ میلیون دلار (از مجموع ۶۲ میلیون دلار دارایی محمدرضا پهلوی پس از خروج از ایران) بر باد داد و تنها ۲۷۰۰۰ دلار از این مبلغ باقی گذاشت، البته علی رغم محکومیت در دادگاه فدرال امریکا و رای دادگاه مبنی بر پرداخت مجموعا ۹/۳ میلیون دلار خسارت و جریمه، اعلام ورشکستگی نمود و بعد ها به ایران رفت و با سیمای ج.ا. مصاحبه نمود.

واقعا جای تاسف دارد که جناب واحدی علی رغم آگاهی از مصاحبه ای که جناب پهلوی با وبگاه خبری آقای واحدی یعنی صبح امروز داشتند، دست به باز نشر ادعاهای […] شخصی زدند که اسناد محکومیت وی در فضای مجازی در دسترس همگان بوده  است. رضا پهلوی صراحتا در این مصاحبه نظر خویش درباره “اظهارات بی اساس و ادعاهای بی مورد” را بیان کرده است

تکرار اظهارات بی اساس محکوم شدگان به کلاه برداری علاوه بر اینکه تمامی دارایی رضا پهلوی در اسناد دادگاه موجود است، تنها می‌تواند به لطمه زدن به نام نیک و شفافیت رضا پهلوی منتهی شود. ضمن اینکه این حق برای رضا پهلوی طبق قوانین ایالتی ویرجینیا محفوظ است که تا ۱۲ ماه بعد از انتشار محتوای افترا آمیز اقدام به پیگرد حقوقی کند، به هر روی به عنوان یک شهروند قانونمند امیدوارم که جناب واحدی اظهارات بالقوه افترا آمیز را پس گرفته و از آنجا که در این زمینه مسئولیت حقوقی دارند فارغ از نیت شان نسبت به تصحیح عاجل این اشتباهات اقدام نمایند. نقد و انتقاد سازنده موجب بهبود عملکرد افراد میشود و امید است تا در انتقادات از هر گونه اظهار نظر غیر موثق و ناصحیح خودداری شود و همگان به قوانین احترام بگذاریم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates