10.07.2012

کوفی عنان وارد تهران شد

صدای‌آمریکا: کوفی عنان گفت مذاکرات روز دوشنبه اش با بشار اسد در دمشق، سازنده بود. او پس از این دیدار به تهران سفر کرد و ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ساعتی پیش از ورود آقای عنان به فرودگاه مهرآباد تهران خبر داد. ایرنا می نویسد حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در فرودگاه به استقبال آقای عنان رفت.

نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، قرار است در تهران، با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه و سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی دیدار کند.

کوفی عنان پیشتر گفته بود که به دنبال نشست بین المللی ژنو در مورد بحران سوریه، با مسئولان ایرانی دیدار خواهد کرد.

او پیشتر در ۲۲ فروردین ماه، به تهران سفر کرده و درباره سوریه با مسئولان ایرانی گفت و گو کرده بود.

نماینده ویژه سازمان ملل درمورد سوریه دیدار و مذاکرات روز دوشنبه اش با بشار اسد را «مثبت و سازنده» توصیف کرده است: «ما درباره رویکردی توافق کردیم که بعدا آن را با اپوزیسیون در میان خواهم گذاشت.» آقای عنان یک بار دیگر بر توقف خشونت ها و ایجاد گفت و گوی سیاسی تاکید کرد. او این نکات را پیشتر در طرحی که در ماه آوریل (فروردین) ارائه کرد نیز ذکر کرده بود.

جهاد المقدسی، سخنگوی وزارت خارجه سوریه در توییتر خود نوشته است: «در هر دو دیدار ما به عنان در مورد تعهد سوریه به اجرای طرح شش ماده ای او اطمینان دادیم و امیدواریم که طرف مقابل نیز چنین تعهدی داشته باشد.»

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که گفته است حمایت سیاسی آمریکا از «تروریست ها»، طرح صلح عنان را ناکارآمد ساخته است، روز یکشنبه در مصاحبه ای تلویزیونی عربستان سعودی، قطر، ترکیه، وایالات متحده را به حمایت تسلیحاتی و لجستیکی از مخالفان حاکمیت دمشق متهم کرد. او به شبکه آلمانی ARD گفت: «می دانیم که عنان با موانع بیشماری مواجه است اما نباید گذاشت که طرح صلح او شکست بخورد.»

رئیس جمهوری سوریه، که در ۱۶ ماه گذشته سرکوب خونینی را علیه مخالفان خود به راه انداخته، گفت: «اولین مانع این است که بسیاری از کشورها نمی خواهند طرح صلح موفق شود به همین خاطر برای تروریست ها سلاح و پول می فرستند و از آنها حمایت سیاسی می کنند.» آقای اسد انقلابیون مخالف با حاکمیت خود را تروریست می خواند.

همزمان با تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه، خشونت ها در این کشور همچنان ادامه دارد. فعالان مخالف اسد از شلیک گلوله و خمپاره نیروهای دولتی به دیرالزور، درعا، حمص، حلب و حومه دمشق در روز دوشنبه خبر دادند. یک وبسایت مخالفان نیز نوشت روز یکشنبه بیش از ۱۰۰ نفر که اغلب غیرنظامی بودند، کشته
شدند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکاروز یکشنبه گفت که عملکرد نیروهای اپوزیسیون سوریه در حال تاثیرگذاری است و هرچه خشونت ها زودتر پایان یابد، شانس پیش آمدن «فاجعه» برای دولت کمتر خواهد بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates