10.07.2012

اتحادیه اروپا: نشست کارشناسی ایران و غرب ادامه می‌یابد

بی‌بی‌سی: یک مقام رسمی اتحادیه اروپا گفته است که نشست فنی و کارشناسی میان ایران و اتحادیه اروپا برای بررسی زمینه های کافی برای ادامه مذاکرات ایران و غرب حدود دو هفته دیگر در استانبول برگزار خواهد شد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و هلگا اشمید، معاون خانم اشتون روز ۲۴ زوئیه (۳ مرداد) در استانبول دیدار خواهند کرد.

به گفته آقای مان در دیدار آقای باقری و خانم اشمید اختلاف میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای ایران را بررسی خواهد شد.

آقای مان همچنین گفت که در پی این دیدار، کاترین اشتون و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با یکدیگر “تماس” خواهند گرفت.

این دومین نشست کارشناسی ایران و غرب درباره برنامه هسته ای ایران است. نخستین نشست کارشناسان روز ۱۳ تیرماه در استانبول برگزار شد.

در آخرین مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که ماه گذشته در مسکو برگزار شد، طرفین توافق کردند که مذاکرات در سطح کارشناسان فنی ادامه یابد.

کاترین اشتون در پایان مذاکرات دو روزه مسکو گفته بود که مذاکرات کارشناسان ابتدا میان کارشناسان هسته‌ای برگزار می شود و سپس میان معاونان هیات‌های مذاکره‌کننده دیدار صورت خواهد گرفت و در صورت موفقیت این دیدارها، او و سعید جلیلی دیدار خواهند کرد.

به گفته آقای مان در دیدار علی باقری و هلگا اشمید اختلاف میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای ایران را بررسی خواهد شد

بر اساس گزارش ها درآخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ حداقل انتظار قدرت های غربی از ایران، متوقف کردن غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد بوده است که گفته می شود نمایندگان ایران با آن موافقت نکردند.

گفته می شود که نمایندگان ایران در جریان مذاکرات گفته اند که گروه ۱+۵ باید حق غنی سازی اورانیوم را برای ایران به رسمیت بشناسد، اما اعضای این گروه بر لزوم اجرای قطعنامه های شورای امنیت تأکید داشته اند که بر توقف تمام فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم در ایران دلالت دارد.

در آخرین دور مذاکرات با ایران، گروه ١+٥ از ایران خواست تا غنی سازی اورانیوم تا ٢٠ درصد را متوقف و مقادیر این نوع اورانیوم را که تا کنون تولید کرده به خارج صادر کند، غنی سازی در سایت فردو در نزدیکی قم را متوقف سازد و به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از مراکز مورد نظر آژانس را بدهد.

اما ایران تاکنون درخواست های غرب را نپذیرفته و در مقابل بر ادامه غنی سازی اورانیوم تاکید داشته و از کشورهای غربی خواسته است تا تحریم هایی را که علیه ایران به اجرا گذاشته اند لغو کنند.

اتحادیه اروپا از اول ماه ژوئیه تحریم کامل نفتی ایران را به اجرا گذاشت و تحریم های ایالات متحده علیه ایران نیز از هفته گذشته تشدید شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates