14.07.2012

حملات سایبری علیه ایران ادامه خواهد داشت

رادیوفرانسه: به گفتۀ کارشناسان، ویروس‌های “استاکس‌نت” و “فلیم” آغازگر موجی از حملات سایبری علیه ایران بود که تازه در ابتدای کار است. به عقیدۀ یک کارشناس آمریکایی، حملات سایبری در آینده “خشن‌تر” خواهد شد. به عنوان مثال، بدافزارها می‌توانند با ارسال فرمان‌های غلط، برخی دستگاه‌ها را بیشتر از ظرفیت معمول به کار وا دارند، تا جایی که دستگاه به حد انفجار برسد.

کارشناسان امنیت الکترونیکی معتقدند که ایران در برابر حملات سایبری بسیار آسیب‌پذیر است. به گفتۀ آنان، از اواسط سال ٢٠٠٩ که حملۀ ویروس “استاکس‌نت” به تأسیسات اتمی ایران شروع شد، نقاط ضعف سیستم‌های ایمنی ایران به آسانی نمایان گردید. ویروس “استاکس‌نت” توانست تعدادی ازدستگاه‌های سانتریفوژ را مختل کند و آنها را به چرخشی”دیوانه‌وار” مجبور سازد که در نهایت دستگاه‌ها را از کار انداخت.

دیوید آلبرایت، رئیس انستیتوی آمریکایی علوم و امنیت جهانی* که به ویژه پیرامون تکثیر سلاح‌های هسته‌ای به پژوهش مشغول است، می‌گوید “برنامۀ اتمی ایران خیلی خوب محافظت‌شده نیست” و می‌تواند در مقابل بدافزارهای جدید بسیار آسیب‌پذیر باشد، هر چند که به گمان اکثر پژوهشگران، ایران در این زمینه از روسیه کمک می‌گیرد. یک کارشناس آمریکایی موسوم به جیمز لوئیس، با اشاره به این کمک‌ها و در بارۀ آلوده شدن تأسیسات ایران به “استاکس‌نت” می‌گوید: “ایرانی‌ها هیچوقت نمی‌توانستند به تنهایی از قضیه سر دربیاورند”.

به گفتۀ دیوید آلبرایت، به دلیل حملۀ “استاکس‌نت”، ایران حداقل یک سال در برنامۀ اتمی خود عقب افتاد. او می‌افزاید: “ایرانی‌ها به شدت گیج و آشفته شده بودند و نمی‌فهمیدند که چه بلایی بر سرشان آمده”…
به عقیدۀ آلبرایت، حملۀ سایبری شیوه‌ای پایدار است و می‌تواند در درازمدت برنامه‌های اتمی را مختل کند. در نتیجه آمریکا و اسرائیل انگیزۀ کافی برای ادامۀ این نوع حملات را دارند.
اما دیوید آلبرایت اعتقاد دارد که حملات سایبری در آینده “خشن‌تر” خواهد شد. به عنوان مثال، بدافزارها می‌توانند با ارسال فرمان‌های غلط، برخی دستگاه‌ها را بیشتر از ظرفیت معمول به کار وا دارند، تا جایی که دستگاه به حد انفجار برسد. همچنین، این فرمان‌های مضر می‌توانند باعث بسته شدن شیرها و انسداد شبکه‌های سردکننده، و یا ممانعت از جریان دیگر مایعات شوند.
به همین دلیل، دیوید آلبرایت می‌گوید: “من انتظار دارم که در آینده تأسیسات بیشتری منفجر شود”.
خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که در پاییز گذشته، انفجار در پایگاه موشکی ملارد ٣٦ قربانی گرفت. رسانه‌های آمریکایی علت این واقعه را خرابکاری اسرائیلی-آمریکایی دانستند. یک کارشناس سوئدی، دیوید لیندال، توضیح می‌دهد که در برخی موارد “ممکن است در مرحلۀ اول کسانی برای خرابکاری به محل اعزام شوند و سیستم‌های الکترونیکی را دستکاری کنند تا در برابر ویروس‌ها بی‌دفاع شوند. در مرحلۀ بعد، ویروس‌ها به سیستم نفوذ می‌کنند”.
به گفتۀ این کارشناس “تکرار حملاتی شبیه به حملۀ استاکس‌نت و فلیم (شعلۀ آتش)، بسیار دشوار خواهد بود چرا که ایرانی‌ها برای مقابله با آن همۀ تلاش خود را می‌کنند، اما به هر حال یافتن راه نفوذ همیشه ممکن خواهد بود”.

* ISIS-Institute for Science and International Security- http://isis-online.org/

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates