14.07.2012

کره جنوبی به دنبال از سرگیری واردات نفت خام ایران است

بی‌بی‌سی: نفتکش دلوار متعلق به ایران در ماه مارس گذشته برای مدتی در آب‌های ساحلی سنگاپور لنگر انداخت. گفته شد که دلوار حامل نفت خامی است که خریدار ندارد

بر اساس گزارش‌ها، کره جنوبی در حال بررسی پیشنهاد ایران برای دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپاست. ایران اعلام آمادگی کرده است تا نفت خام صادراتیش را با نفتکش‌های خود حمل و در کشور مقصد به خریدار تحویل دهد.

به دنبال اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران از ابتدای ماه ژوئیه (یازده تیر) امسال، کره جنوبی به عنوان یکی از خریداران اصلی نفت خام ایران با دشواری‌هایی روبه‌رو شده است.

در چارچوب تحریم‌های مصوب اتحادیه اروپا، شرکت‌های بیمه‌گر از پوشش بیمه‌ای نفتکش‌هایی که حامل نفت خام یا فرآورده‌های نفتی مرتبط با ایران باشند، منع شده‌اند.

بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های بیمه‌گری که نفتکش‌های جهان را تحت پوشش دارند، در اروپا و اغلب در لندن مستقر هستند.

خبرگزاری رویترز امروز، جمعه، ۱۳ ژوئیه، گزارش داده است که کره جنوبی سال گذشته نزدیک به ۹.۴ درصد از نفت خام مصرفی خود را که تقریبا معادل ۸۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام است، از ایران وارد کرده، ولی از ابتدای ماه ژوئیه خرید نفت این کشور را متوقف کرده است.

پیش از این گزارش شده بود که ایران به تعدادی از کشورهای خریدار پیشنهاد کرده است که نفت خام صادراتیش را با نفتکش‌های خود حمل و در کشور مقصد به خریدار تحویل دهد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی گفته است که این پیشنهاد ایران “یکی از گزینه‌های ممکن” است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: “دولت، همچنان در حال بررسی این پیشنهاد با نمایندگان پالایشگاه‌های نفت خام و نیز مقامات رسمی ایران است.”

یک روزنامه محلی کره جنوبی گزارش داده است که در چارچوب توافقنامه‌ای که هم‌اکنون درحال بررسی است، ایران نفتکش‌های حامل نفت خام صادراتی خود را تا یک میلیارد دلار بیمه خواهد کرد.

هفته گذشته نیز یک شرکت بیمه نفتی ایران اعلام کرد که مشکلی برای بیمه نفتکش‌هایی که نفت ایران را حمل می‌کنند، ندارد.

محمدرضا بنایی، مدیرعامل موسسه بیمه متقابل کیش اعلام کرد که در حال حاضر نفتکش‌های عظیم ایران که کار صادرات نفت را انجام می‌دهند، تحت پوشش بیمه‌های داخل کشور هستند.

گفته شده است که کره جنوبی همچنان به دنبال یافتن راهی برای از سرگیری واردات نفت خام از ایران است.

طبق اعلام وزارت امور خارجه کره جنوبی، هیاتی از مقامات دولتی و نمایندگان صنعت نفت این کشور هفته گذشته به تهران رفته‌اند تا درباره پیشنهاد ایران مذاکره کنند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است که این موضوع به دولت آمریکا اطلاع داده شده است.

همزمان با اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، تحریم‌های بانکی آمریکا علیه ایران از جمله محدودیت در نقل و انتقالات ارزی با این کشور شدت بیشتری گرفت، هرچند دولت آمریکا تعدادی از کشورها از جمله کره جنوبی را از این تحریم‌ها مستثنی کرد.

گزارش شد که کاهش بیش از ۱۰ درصدی واردات نفت خام از ایران در مقایسه با میزان واردات کشورها در سال گذشته، شرط دولت آمریکا برای استثنا کردن خریداران نفت خام ایران از تحریم‌ها بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates