07.08.2012

محرومیت دختران ایرانی از تحصیل در ۷۷ رشته دانشگاهی

دویچه‌وله: در سال تحصیلی ۹۱، پذیرش دختران در ۷۷ رشته ۳۶ دانشگاه ایران متوقف شد. در کنار رشته‌های مهندسی که رکورددار حذف‌اند، دختران از تحصیل در رشته‌هایی مانند فرش‌دستباف، زبان انگلیسی، تاریخ و ده‌ها رشته دیگر نیز محروم شدند.

در سال تحصیلی ۹۱، پذیرش دختران در ۷۷ رشته ۳۶ دانشگاه متوقف شده است. آن‌طور که خبرگزاری مهر روز دوشنبه ۱۶ مرداد گزارش داده است، حذف دختران در ۷۷ رشته دفترچه انتخاب رشته سال تحصیلی ۹۱ در حالی است که در سال تحصیلی ۹۰ تنها ۲ رشته از ظرفیت دختران حذف شده بود.

رشته‌های مرتبط با مهندسی رکورددار رشته‌هایی هستند که دختران از آغاز تحصیل در آن‌ها محروم شده‌اند.

برپایه گزارش خبرگزاری مهر امسال دامنه حذف دختران به رشته‌هایی کشیده شده که به نظر نمی‌آید ارتباطی با جنسیت داشته باشند. رشته‌هایی همچون حسابداری، علوم تربیتی و راهنمایی و مشاوره، مرمت بناهای تاریخی، شیمی محض، زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، علوم اقتصادی، تاریخ، جغرافیا، علوم سیاسی، حقوق وده ها رشته دیگر از جمله دیگر رشته‌هایی هستند که تنها پسران مجاز به انتخاب آن‌ها هستند. رشته “فرش دستباف” نیز از جمله دیگر رشته‌هایی است که دختران مجاز به انتخاب آن نیستند.

در این گزارش ۳۶ دانشگاهی که در کنکور سال گذشته در رشته های مذکور اقدام به پذیرش زنان کرده بودند اما در کنکور امسال پذیرش دختران را حذف کرده‌اند مورد بررسی قرار گرفته است. پذیرش زنان در ۲۴ رشته تحصیلی دانشگاه محقق اردبیلی، ۱۸ رشته دانشگاه لرستان و ۱۵ رشته “دانشگاه بین‌المللی امام خمینی” متوقف شده است.

پالایش جنسیتی در دانشگاه‌ها

طبق آمارهایی که رسانه‌های ایران از ترکیب جنسیتی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر منتشر کرده‌اند، هر ساله حدود ۶۰ درصد ورودی دانشگاه‌ها را دختران و باقی را پسران تشکیل می‌دهند.

افزایش ورود دختران ایرانی به دانشگاه‌ها با تلاش مسئولان آموزشی جمهوری اسلامی برای کاستن از آمار دانشجویان دختر همراه بوده است. همزمان با اجرای طرح “تفكیک جنسیتی” در دانشگاه‌ها، وزارت علوم ایران در خرداد ۱۳۹۰ حذف پذیرش دختران در برخی از رشته‌های دانشگاهی ایران را اعلام کرد.

با اعلام نتایج کنکور و توزیع دفترچه‌های راهنمای آزمون سراسری سال ۱۳۹۱ در ایران، اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران برای پالایش جنسیتی در دانشگاه‌ها حتی اعتراض حامیان و وفاداران جمهوری اسلامی را هم برانگیخت

برخی از دانشجویان پشتیبان حاکمیت که از نام «دفتر تحکیم وحدت» استفاده می‌کنند، روز شنبه ۱۴ مرداد با صدور بیانیه‌ای نسبت به «حذف کامل ظرفیت پذیرش دختران در برخی رشته‌ها» اعتراض کرد‌ه‌اند. بر اساس این بیانیه، حذف جنسیتی برخی رشته‌ها در دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه شهید چمران اهواز، صنعتی قم، صنعت نفت اهواز، کرمان، یزد، زابل و … صورت گرفته است.

دفتر تحکیم وحدت که ربطی به «دفتر تحکیم وحدت» سابق ندارد، این اقدامات را «غیرقانونی و بدون مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی» خوانده و خواستار پاسخ‌گویی اعضای شورای انقلاب فرهنگی به سوالات افکار عمومی شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates