14.08.2012

تهران در تلاش برای نجات دمشق

رادیوفرانسه: محمود احمدی نژاد در حالی راهی عربستان شد که برخی از کارشناسان معتقد هستند تهران به دنبال یافتن راه نجاتی برای جلوگیری از سقوط رژیم بشار اسد در اجلاس سران کشورهای اسلامی در عربستان و سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران است.

محمود احمدی نژاد در آستانه سفر به عربستان سعودی از کشورهای مسلمان خواست تا اتحاد بیشتری از خود نشان دهند، این درحالی است که به نظر میرسد یکی از موضوعات اصلی اجلاس سران کشورهای مسلمان که در مکه برگزار میشود احتمالا به موضوع سوریه معطوف خواهد بود.
ایران در پی هراس سقوط دولت بشار اسد به دنبال شیوه ای است تا از آن طریق بتواند از این اتفاق جلوگیری کند و همچنین راهی بیاید تا فشارهای کشورهای غربی و امریکا و همچنین کشورهای عرب سنی بر نظام سوریه کاهش یابد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، نشست سران عضو جنبش عدم تعهد در تهران که روز سه شنبه برگزار خواهد شد تلاشی است از سوی جمهوری اسلامی برای ایجاد یک اتحاد از کشورهای دوست و مخالف غرب و همچنین عرب که از نیروهای اپوزسیون سوریه که علیه چهار دهه حکومت اسدها پایان دهند.

این در حالی است محمود احمدی نژاد گاه و بیگاه در مورد تحولات سوریه دست به اظهار نظرهایی زده است که طی آن سعی کرده زاویه خود را با موضع دیگر نهادهای قدرت پیرامون مسیله سوریه نشان دهد.
اما از زاویه ای دیگر، ایران طی دهه اخیر از اینکه واشنگتن دو دشمن دیرینه ایران را سرنگون کرده است، منفعت برده، در ابتدا، سرنگونی صدام حسین در عراق و دیگری طالبان در افغانستان؛ تهران توانسته است با استفاده از این اتفاقات در دو طرف مرز خود نفوذ ژئوپلتیک خود را طی ده سال اخیر در منطقه افزایش چشمگیری دهد اما موفقیت خیزش سنی مذهب ها در سوریه میتواند معنای چندان خوشایندی برای حاکمان تهران نداشته باشد چرا که محور مقاومت علیه اسراییل و امریکا دچار مشکل خواهد شد.
یک دیپلمات غربی حاضر در تهران در این زمینه گفته است دیدگاه های منطقی در مقابل دیدگاه های رادیکال در تهران وجود دارد، اما به هر حال اینجا ایران است. این بسیار سخت است که تهران بیش از این منعطف باشد و تغییرات را بپذیرد.
در حالی بسیاری از کارشناسان مسایل خاورمیانه از سست شدن آنچه ایران محور مقاومت میخوانند خبر میدهند که بسیاری از دول عربی منطقه که محمود احمدی نژاد در مکه آنها را ملاقات خواهد کرد، تهران را متهم به حمایت از اقلیت های شیعه در کشورهای خود میکنند تا به این طریق دولت های مرکزی آنان را از زاویه ای دیگر تحت فشار قرار دهند.
حاکمان سنی مذهب عربستان بارها ایران را طی ماه های اخیر متهم به از حمایت و تحریک برخی از اقلیت های شیعه در این کشور کرده اند از سوی دیگر چنین اتهامی از سوی بحرین که دارای اکثریتی شیعه است نیز به تهران وارد میشود.
اما پاسخ تهران همواره تکذیب این موضوع بوده است. محمود احمدی نژاد امروز در همین راستا و پیش از سفر به عربستان عنوان کرد: بخش زیادی از توانایی کشورهای مسلمان صرف مسایل و مشکلات داخلی خود و ضربه زدن به یکدیگر میشود شاید این برای کشورهای مسلمان بهتر باشد که با هم در مسایل مختلف مشورت و گفتگو کنند.
احمدی نژاد به طور مستقیم به مسایل سوریه اشاره ای نکرد اما به نظر میرسد منظور وی مسایل سوریه باشد.
این سخنان احمدی نژاد و تلاش احتمالی وی برای نجات بشار اسد، تنها متحد منطقه ای خود در حالی است که تحولات در سوریه با سرعت ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ارتش سوریه روز دوشنبه برای اولین بار بخش هایی از دمشق را بمباران هوایی کرد.
این در حالی است که یکی از شخصیت های برجسته عضو اپوزسیون سوریه از کشورهای عرب و ناتو درخواست کرد که منطقه پرواز ممنوع برقرار گردد.
در همین چهارچوب با سقوط یک جت جنگی سوری در نزدیکی مرز سوریه و عراق اپوزسیون سوریه مدعی شد، توانسته است این هواپیما را منهدم کند.
ارتش آزاد سوریه مدعی شده است که توانسته است این هواپیمای نظامی را منهدم کند و اکنون نیز به دنبال خلبان آن هستند که از هواپیما با خروج اضطراری جان خود را نجات داده است. این هواپیما در 120 کلیومتری مرز عراق مورد هدف واقع شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates