15.08.2012

پانه‌تا: ایران مشغول ایجاد یک نیروی شبه نظامی در سوریه است

بی‌بی‌سی: آقای پانه‌تا گفت ایران از همه جهات تلاش می‌کند در سوریه نقش پر رنگ‌تری داشته باشد

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون درباره مداخله ایران در سوریه هشدار داد و گفت ایران در حال تشکیل یک نیروی شبه نظامی در این کشور است.

آقای پانه‌تا در بخش دیگری در سخنانش گفت معتقد است اسرائیل درباره حمله به ایران تصمیم نهایی را نگرفته است.

لئون پانه‌تا درباره تلاش‌های ایران در سوریه، هشدار داد که رشد مداخله ایران در امور این کشور به وخیم تر شدن اوضاع در آنجا منجر خواهد شد.

آقای پانه‌تا در ادامه گفت: “مشخص است که آنها از جهات مختلف مشغول نقش آفرینی بیشتری در سوریه هستند.”

او ادامه داد: “نشانه هایی وجود دارد که آنها در حال تشکیل و تلاش برای آموزش یک نیروی شبه نظامی در داخل سوریه هستند که بتواند برای رژیم این کشور بجنگد.”

به گفته ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که او نیز در این کنفرانس حضور داشت، بیشتر اعضای این نیروی شبه نظامی که به گفته او جیش الشعبی، ارتش مردمی، نام دارد، از شیعیان و علوی های سوریه هستند.

آقای دمپسی گفت الگوی تشکیل این نیروی شبه نظامی همانند جیش المهدی در عراق است.

آقای دمپسی گفت ارتش سوریه بیشتر از ۱۸ ماه است که درگیر مقابله با مخالفان است و به همین خاطر است که ایران در پی تشکیل نیروی شبه نظامی در این کشور است تا “بخشی از فشار وارد شده به ارتش این کشور را کاهش دهد.”

آقای دمپسی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حضور القاعده در سوریه، این گروه را مجموعه ای فرصت طلب دانست که سعی دارد به داخل این کشور نفوذ کند.

به گفته مارتین دمپسی القاعده آن طور که ایران متحد حکومت سوریه است، در کنار مخالفان حکومت بشار اسد قرار ندارد.

لئون پانه‌تا همچنان در بخش دیگری از سخنانش حضور ایران را در سوریه خطرناک عنوان کرد و از این کشور خواست که در این کشور مداخله نکند.

او گفت: “مردم سوریه باید سرنوشت خود را تعیین کنند، نه ایران.”
واکنش به تهدید‌های اسرائیل

آقای پانه‌تا درباره تهدید‌های اخیر مقام‌های اسرائیل درباره حمله به ایران گفت تصمیم نهایی برای این کار انجام نشده است.

وزیر دفاع آمریکا گفت حمله به ایران “آخرین گزینه” خواهد بود و هنوز راه برای ادامه تحریم و فشارها بر ایران وجود دارد.

در روز‌های اخیر گمانه‌زنی‌ها در روزنامه‌های اسرائیل درباره نزدیک شدن رهبران این کشور به تصمیم درباره حمله به تاسیسات اتمی ایران در پاییز آینده بالا گرفته است.

ژنرال مارتین دمپسی درباره حمله احتمالی به ایران گفت: “من از توانایی های ایران به طور دقیق اطلاع ندارم، اما می توان گفت که حمله نظامی تنها باعث می شود برنامه هسته ای ایران به تعویق بیفتد و به طور کامل آنرا از بین نمی برد.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates