21.08.2012

هشدار اوباما به اسد: استفاده از سلاح شيمیايی «خط قرمز» آمریکا است

رادیوفردا: باراک اوباما ، رئيس جمهور آمريکا، روز دوشنبه به بشار اسد، رئيس جمهور سوريه در خصوص استفاده از سلاح شيميايی در درگيری‌های اين کشور هشدار داد و آن را «خط قرمز» برای واشينگتن دانست.

در همين حال روسيه اعلام کرد که مخالفان بشار اسد سلاح زيادی از غرب دريافت می‌کنند. دولت سوريه نيز از سخنان اخضر ابراهيمی، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل و فصل بحران اين کشور درباره وجود «جنگ داخلی» در سوريه، به شدت انتقاد کرد. اين سخنان با خروج ناظران بين المللی از سوريه و شدت گرفتن گلوله باران مناطق مختلفی از اين کشور به ويژه در حومه دمشق همزمان شده است.

اوباما: سلاح شميايی خط قرمز است

باراک اوباما دوشنبه ۳۰مرداد به بشار اسد نسبت به استفاده از سلاح شيمايی و بيولوژی در درگيری‌های در حال جريان در سوريه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اوباما که در کاخ سفيد در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تاکيد کرد که سلاح‌های شيمیايی و بيولوژیک سوريه، باعث نگرانی ايالات متحده آمريکا و همپيمانش اسرائيل است.

او با تاکيد بر اينکه تا کنون دستوری برای مداخله نظامی در سوريه نداده است گفت: «استفاده و جابه جايی مجموعه‌های کاملی از سلاح‌های شيمايی، برای ما خط قرمز است و تمام ارزيابی‌ها را تغيير خواهد داد.»

پيش از اين جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه، گفته بود که دمشق از سلاح شيمايی خود در درگيری‌های داخل استفاده نخواهد کرد و محل استفاده از اين سلاح تنها برای مقابله با دشمن خارجی است.

روسيه: مخالفان سوری سلاح غربی دريافت می‌کنند

روسيه اعلام کرد که دلايل رو به ازديادی درباره به دست آوردن مقادير زيادی اسلحه ساخت غرب توسط معترضان سوری وجود دارد.

گنادی گاتيلوف، معاون وزير امور خارجه روسيه دوشنبه در صفحه خود بر روی شبکه توئيتر نوشت: «دلايل رو به ازديادی در رسانه‌ها وجود دارد مبنی بر اينکه معترضان سوری مقادير زيادی اسلحه ساخت غرب از سه کشور به دست می‌آورد.»

او درباره سه کشور مورد نظر خود سخن بيشتری به ميان نياورد. اما سرگئی لاوروف ، وزير امور خارجه روسيه تاکيد کرد که تنها شورای امنيت سازمان ملل متحد است که می‌تواند اجازه استفاده از زور در سوريه را بدهد. او همچنين نسبت به آنچه «دموکراسی به وجود آمده با خمپاره» ناميد هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ايتارتاس، لاوروف که در هيلسنکی پايتخت فنلاند سخنرانی می‌کرد گفت: «بسيار ضروری می‌دانيم که از ميثاق نامه سازمان ملل متحد دفاع کنيم که تاکيد دارد هرگونه استفاده از زور جز از راه تاييد شورای امنيت ممکن نيست.»

اين سخنان لاوروف پس از آن ايراد می‌شود که شماری از مقام‌های آمريکايی، غربی و عربی، از بررسی برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه سخن گفتند.

روسيه و چين تا کنون سه قطعنامه شورای امنيت برای افزايش فشار بر نظام بشار اسد را وتو کرده‌اند. غرب روسيه را متهم می‌کند که با حمايت از بشار اسد، به عاملی برای ادامه خشونت‌ها در سوريه تبديل شده است.

انتقاد‌ها به اخضر ابراهيمی

دولت سوريه از سخنان اخضر ابراهيمی، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل و فصل بحران اين کشور که بحران سوريه را جنگ «ويرانگر داخلی» توصيف کرد، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوريه، وزارت امور خارجه اين کشور در بيانيه‌ای تاکيد کرد که سخنان الابراهيمی درباره جنگ داخلی، منافی حقيقت است و چنين چيزی تنها در ذهن توطئه گران عليه سوريه وجود دارد.

اين بيانيه از اخضر ابراهيمی خواست تا «چنانچه خواهان موفقيت در مامورت خود و همکاری دولت سوريه است» به «چارچوبی که برای سوريه تعيين شده» پايبند باشد.

اخضر ابراهيمی يکشنبه در مصاحبه با شبکه تلويزيونی فرانسه۲۴ گفته بود که مساله در سوريه جلوگيری از جنگ داخلی نيست، بلکه اين جنگ «ويرانگر» در حال روی دادن است و بايد آن را متوقف کرد.

اخضر ابراهيمی همچنين از دولت سوريه خواست به خواسته‌های مردم اين کشور تن دهد؛ سخنانی که وزارت امور خارجه سوريه به آن اين گونه پاسخ داد: «سخن گفتن درباره کسی که سوريه را اداره می‌کند جزو اختيارات هيچ کشور و هيچ فرستاده بين المللی نيست.»

از سويی، فرانسوا هولاند، رییس جمهوری فرانسه، دوشنبه در ديدار با ابراهيمی تاکيد کرد که هيچ راه حلی برای بحران سوريه با ادامه حضور بشار اسد در قدرت وجود ندارد.

پيش از اين شورای ملی سوريه که در آن طيف‌های گسترده‌ای از معترضان اين کشور حضور دارند، از اخضر ابراهيمی خواسته بود تا به دليل سخنانش درباره حضور بشار اسد در قدرت از مردم سوريه عذرخواهی کند.

ابراهيمی در مصاحبه با خبرگزاری رويترز گفته بود که برای او بسيار زود است درباره کناره گيری اسد از قدرت سخن بگويد.

بيش از ۱۰۰ کشته در سوريه
از سوی ديگر بنا بر اعلام ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد که ادامه خشونت‌ها در اين کشور به کشته شدن دستکم ۱۰۱ نفر انجاميد.

به گزارش شبکه خبری الجزيره، درگيری‌هايی ميان ارتش آزاد سوريه-مخالفان مسلح بشار اسد- و نيروهای دولتی در نزديکی دادگاه نظامی و مقر حزب بعث حاکم در حلب در جريان است. بنا بر اين گزارش مناطق بستان القصر و بستان الپاشا در حلب دوشنبه در معرض گلوله باران شديد توپخانه‌ای قرار گرفت.

شورای عمومی انقلاب سوريه نيز اعلام کرد که حملات هوايی ارتش سوريه با استفاده از هليکوپ‌تر به منطقه داريا در حومه دمشق، به کشته و زخمی شدن د‌ها نفر انجاميد. نيروهای دولتی شهرک‌های حومه دمشق که کنترلشان در دست مخالفان افتاده است را، در محاصره قرار داده‌اند.

اما شهرک المعضميه در حومه دمشق به شدت در معرض گلوله باران زمينی و هوايی نيروهای دولتی سوريه قرار گرفت. به گفته فعالان حدود ۲۰درصد از خانه‌های اين شهرک تخريب شدند.

از سوی ديگر، محيط درگيری‌های شديد ميان ارتش آزاد و نيروهای دولتی، به ديرالزور و درعا کشيده شده است.

در حماه نيروهای دولتی و لباس شخصی با پشتيبانی خودروهای زرهی، به مناطقه کازور يورش برده و ده‌ها نفر از اهالی را دستگير کردند. در حمص، حملات توپخانه‌ای به منطقه الحوله از سر گرفته شد. هليکوپترهای ارتش سوريه همچنين به شهرهای القصير، الرستن، تلکلخ و الغنطور يورش بردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates