21.08.2012

علی سعیدی: اشتباهات خاتمی با معذرت‌خواهی قابل اغماض است

خُسن آقا: خاتمی در انتخابات مجلس با شرکت در آن به زبان بی زبانی گفت که گه خورده است، چرا دست از سرش بر نمی‌دارید!
دویچه‌وله: نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه گفت «اشتباهات خاتمی در گذشته با عذرخواهی قابل اغماض است». علی سعیدی همچنین شرط ورود “ساکتین فتنه” به عرصه سیاسی را “توبه” عنوان کرد. سپاه پاسداران خود متهم به “دخالت در انتخابات” است.

علی سعيدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در سپاه پاسداران می‌گوید “انحراف و اشتباهات” محمد خاتمی در گذشته با “عذرخواهی از ملت ايران و خودداری از تکرار اشتباهات گذشته”، قابل اغماض خواهد بود.

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه روز دوشنبه ۳۰ مرداد (۲۰ اوت) در گفت‌وگو با سایت “باشگاه خبرنگاران جوان” عنوان کرده است: «راه‌هايی برای بازگشت به نظام برای افرادی که در جريان فتنه سکوت کرده يا به طور غير مستقيم در مقاطعی از آن حمايت کردند وجود دارد. اين افراد با توبه، اقرار آشکار به اشتباهات خود و تعهد به پذيرش اصول و مبانی نظام می‌‌توانند راه خود را برای ورود به عرصه‌های اجتماعی و سياسی در کشور باز کنند.»

“فتنه” اصطلاحی است که مسئولان جمهوری اسلامی در مورد اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به کار می‌برند.

به گفته علی سعيدی در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، محمد خاتمی در “برزخ” قرار داشته و “سپردن امور کشور به دست نااهلان در دوران حکومتش” از نقاط ضعف و انحراف اوست.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی سپاه پاسداران گفته بود، برخی از اصلاح‌طلبان اگر از “لطف نظام” سواستفاده نکنند می‌توانند فعالیت سیاسی کنند. وی روز یک‌شنبه اول مرداد ماه عنوان کرده بود: «لطف جمهوری اسلامی به این جریان این است که بخشی از اصلاح‌طلبان که در جریان فتنه حضور نداشتند و موثر نبودند بتوانند در انتخابات شرکت کنند و فعال باشند.»

در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی اصولگرايان برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در رسانه‌های اصول‌گرا بالا گرفته است. در همین زمینه و در روزهای قبل محمدرضا خاتمی دبیر کل سابق جبهه مشارکت و برادر محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران نیز از بازگشت دوباره اصلاح‌طلبان به عرصه سیاسی کشور دفاع کرده بود.

«ايجاد اتاق فكر اصلاح‌طلبان»

عبدالله نوری وزیر کشور دولت خاتمی نیز با تاکید بر “ايجاد اتاق فكر اصلاح‌طلبان”، خواهان تبيين برنامه و تجديد قوای جناح اصلاح‌طلبان شده بود.

این اظهارات و گمانه‌زنی‌ها در شرایطی صورت می‌گیرند که بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب معترض به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ همچنان در زندان هستند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد از چهار کاندیدای شرکت کننده در این انتخابات نیز، از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند.

در محافل سیاسی داخل ایران از محمدرضا عارف (معاون اول دوره دوم دولت محمد خاتمی)، سيدحسن خمينی (نوه آیت‌الله خمینی)، کمال خرازی (وزیر خارجه دولت محمد خاتمی) و عبدالله نوری (وزیر کشور دولت‌های رفسنجانی و خاتمی)، به عنوان گزینه‌های احتمالی اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نام برده می‌شود.

در ادامه گفت‌و‌گوی اخیر نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه با سایت “باشگاه خبرنگاران جوان”، علی سعیدی جناح‌بندی اصولگرايان را “برخلاف مصلحت ملت و نظام” دانسته و خلا ناشی از مديريت جامعتين (متشکل از جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) را مشکل اصلی اصولگرايان در رسيدن به اتحاد عنوان کرده است.

«دخالت سپاه پاسداران در انتخابات»

بلاتکلیفی سپاه پاسداران در نزاع میان اصولگرایان در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم و با بالا گرفتن شکاف و اختلاف میان دو جبهه‌ اصلی اصولگرایان (جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری) آشکارتر شد. نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه می‌گوید ما نمی‌توانیم یک طرف را به دیگری ترجیح دهیم.

حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه همان موقع گفته بود رهبران هر دو جناح “از سرمایه‌ها و ارزش‌های نظام‌اند” و به همین دلیل “ما نمی‌توانستیم در این انتخابات یك طرفه عمل كنیم.” به نظر می‌رسد در مواردی که جناح موسوم به اصلاح‌طلبان حکومتی در رقابت‌های انتخاباتی حضور فعال‌تری داشتند تکلیف سپاهیان مشخص‌تر بوده است.

برخی اصلاح‌طلبان و منتقدان حکومت، سپاه پاسداران را متهم به دخالت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران می‌کنند. پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز هفت تن از اعضای حزب مشارکت از سپاه پاسداران ایران به دلیل آنچه “کودتا در انتخابات” خوانده شد، به قوه قضاییه ایران شکایت کرده بودند.

در همین زمینه و بعد از انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی نیز علی مطهری نماینده مجلس در دو نوبت بر “دخالت سپاه پاسداران” در انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates